BBY722 - KÜLTÜREL MİRASIN DİJİTALLEŞTİRİLMESİ ve DİJİTAL KÜ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KÜLTÜREL MİRASIN DİJİTALLEŞTİRİLMESİ ve DİJİTAL KÜ BBY722 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Bülent Yılmaz 
Dersin amacıBu ders ile amaçlanan, öğrencilere kültürel miras kavramıyla birlikte kültürel mirasın kalıcılığının sağlanması ve sürdürülebilrliğine yönelik uygulamalar ve dijitalleştirme süreçleri ile ilgili bilgi vermektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersi alan öğrenciler;
  2. Kültürel miras kavramı ve bu kavramın kapsamına yönelik kuramsal gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Kültürel mirasın saklanması, korunması ve sürdürülebilirliğine yönelik yaklaşım ve modelleri tartışabilir,
  4. Kültürel mirasın dijitalleştirilmesine yönelik süreçler hakkında bilgi sahibi olur,
  5. Kültürel mirasın dijitalleştirilmesi ve dijital koruma ile ilgili süreçler hakkında karar verebilir ve konulya ilgili süreç yönetiminde dikkate alması gereken unsurları bilir.
Dersin içeriğiKültürel miras, kapsamı, türleri, kültürel mirasın kayıt altına alınması, kültürel miras nesnelerinin dijitalleştirilmesinde amaçlar, yaşanan sorunlar, kültürel miras nesnelerinin dijitalleştirilmesinde süreçler, rehberler, standartlar ve geliştirilen modeller ile ilgili konular ele alınmaktadır. 
Kaynaklar? Bülow, A., Ahmon, J. ve Spencer, R. (2011). Preparing collections for digitization. London : Facet Publishing
? Cameron, F. ve Kenderdine, S. (Ed.). (2007). Theorizing digital cultural heritage. Cambridge: MIT Press
? Hughes, L. M. (2004). Digitizing collections: strategic ıssues for the ınformation manager. Londra: Facet
? Zhou, M., Geng, G. ve Wu, Z. (2012). Digital Preservation Technology for Cultural Heritage. Heildberg: Springer
? Aksoy, A. ve Ünsal, D. (Yay. Haz.). (2012). Kültürel Miras Yönetimi (T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları: 2573). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
? Rikowski, R. (Ed.). (2011). Digitisation perspectives. Oxford: Chandos Publishing.
? Özel, N. (Çev. ve Yay. Haz.). (2015). Nadir ve Yazma Eser Dermelerinin Dijitalleştirilmesinin Planlanması İçin Kılavuzlar. Ankara. ISBN 978-605-84441-0-2
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, kuramsal arkaplan: kültürel mirasın anlamı, yönetimi ve gelişim evreleri
2. HaftaKültürel miras ile ilgili yaklaşımlar, kurumlar, Türkiye?deki uygulama ve düzenlemeler
3. HaftaKültürel mirasın korunması ve kayıt altına alınması, dijitalleştirmeye giriş
4. HaftaDijitalleştirmenin planlanması ve dijitalleştirmede süreç yönetimi
5. HaftaDijitalleştirmenin planlanması ve dijitalleştirmede süreç yönetimi (devam)
6. HaftaDijitalleştirmede modeller, standartlar ve yasal uygulamalar
7. HaftaDijitalleştirilen kültürel miras ürünlerinde üstveri yönetimi
8. HaftaDijitalleştirme ekipmanları: donanım, yazılım ve insan gücü
9. HaftaDijitalleştirme projeleri ve dijitalleştirme eğitimi
10. HaftaDijital kütüphane yazılımlarında ve içerik yönetim sistemlerinde koruma
11. HaftaKültürel mirasın sürdürülebilirliğinde dijital koruma: stratejiler ve gereksinimler
12. HaftaTürkiye?de dijital koruma uygulamaları, genel değerlendirme
13. Haftaİşbirlikli dijitalleştirme ve dijital koruma programları,
14. HaftaKültürel bellek kurumlarında dijitalleştirme ve dijital koruma politikaları
15. HaftaRapor/Proje sunuşları
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler525
Sunum220
Projeler125
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav130
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı870
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı130
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)10660
Sunum / Seminer Hazırlama22040
Proje14040
Ödevler51680
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13838
Toplam İş Yükü33123300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri; ileri düzeyde araştırma, geliştirebilme, derinleştirme ve özgün düşünce üretme bilgisine sahiptir.   X 
2. Uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak, bilgi ve belge yönetimi ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmada, yeni araştırma konuları tasarlama ve yürütmede, analiz, sentez ve değerlendirme yapmada ileri düzeyde bilgi sahibidir.   X 
3. Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili yeni bilgilere sistematik ve disiplinlerarası bir biçimde yaklaşabilme ve ileri düzeyde araştırma yapabilme becerisine sahiptir.    X
4. Bilgi ve belge yönetimi alanına yenilik getiren bilimsel yöntem ya da uygulama geliştirir, var olan bilimsel yöntem ya da uygulamaları farklı alanlara uygular.    X
5. Alanında ya da alanı ile ilgili diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar, gerçekleştirir ve sonuçlandırır.   X 
6. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilime katkı sağlayan bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı özgün bir çalışma olarak üstlenir, çalışır, yönlendirir.    X
7. Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde, sempozyum vb. akademik etkinliklerde alanı ile ilgili yayınlar yaparak bilime ve bilimsel araştırmalara katkı sağlar.   X 
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri en yüksek düzeyde kullanarak, alanı ile ilgili düşünce ve yöntem geliştirir.   X 
9. Ulusal ve uluslararası uzman topluluklar içinde özgün görüşlerini, alanındaki yetkinliği de ortaya koyacak biçimde savunur.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek