BBY722 - KÜLTÜREL MİRASIN DİJİTALLEŞTİRİLMESİ ve DİJİTAL KÜ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜREL MİRASIN DİJİTALLEŞTİRİLMESİ ve DİJİTAL KÜ | BBY722 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Örnek Olay İncelemesi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Bülent Yılmaz | |||||
Dersin amacı | Bu ders ile amaçlanan, öğrencilere kültürel miras kavramıyla birlikte kültürel mirasın kalıcılığının sağlanması ve sürdürülebilrliğine yönelik uygulamalar ve dijitalleştirme süreçleri ile ilgili bilgi vermektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kültürel miras, kapsamı, türleri, kültürel mirasın kayıt altına alınması, kültürel miras nesnelerinin dijitalleştirilmesinde amaçlar, yaşanan sorunlar, kültürel miras nesnelerinin dijitalleştirilmesinde süreçler, rehberler, standartlar ve geliştirilen modeller ile ilgili konular ele alınmaktadır. | |||||
Kaynaklar | ? Bülow, A., Ahmon, J. ve Spencer, R. (2011). Preparing collections for digitization. London : Facet Publishing ? Cameron, F. ve Kenderdine, S. (Ed.). (2007). Theorizing digital cultural heritage. Cambridge: MIT Press ? Hughes, L. M. (2004). Digitizing collections: strategic ıssues for the ınformation manager. Londra: Facet ? Zhou, M., Geng, G. ve Wu, Z. (2012). Digital Preservation Technology for Cultural Heritage. Heildberg: Springer ? Aksoy, A. ve Ünsal, D. (Yay. Haz.). (2012). Kültürel Miras Yönetimi (T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları: 2573). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. ? Rikowski, R. (Ed.). (2011). Digitisation perspectives. Oxford: Chandos Publishing. ? Özel, N. (Çev. ve Yay. Haz.). (2015). Nadir ve Yazma Eser Dermelerinin Dijitalleştirilmesinin Planlanması İçin Kılavuzlar. Ankara. ISBN 978-605-84441-0-2 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, kuramsal arkaplan: kültürel mirasın anlamı, yönetimi ve gelişim evreleri |
2. Hafta | Kültürel miras ile ilgili yaklaşımlar, kurumlar, Türkiye?deki uygulama ve düzenlemeler |
3. Hafta | Kültürel mirasın korunması ve kayıt altına alınması, dijitalleştirmeye giriş |
4. Hafta | Dijitalleştirmenin planlanması ve dijitalleştirmede süreç yönetimi |
5. Hafta | Dijitalleştirmenin planlanması ve dijitalleştirmede süreç yönetimi (devam) |
6. Hafta | Dijitalleştirmede modeller, standartlar ve yasal uygulamalar |
7. Hafta | Dijitalleştirilen kültürel miras ürünlerinde üstveri yönetimi |
8. Hafta | Dijitalleştirme ekipmanları: donanım, yazılım ve insan gücü |
9. Hafta | Dijitalleştirme projeleri ve dijitalleştirme eğitimi |
10. Hafta | Dijital kütüphane yazılımlarında ve içerik yönetim sistemlerinde koruma |
11. Hafta | Kültürel mirasın sürdürülebilirliğinde dijital koruma: stratejiler ve gereksinimler |
12. Hafta | Türkiye?de dijital koruma uygulamaları, genel değerlendirme |
13. Hafta | İşbirlikli dijitalleştirme ve dijital koruma programları, |
14. Hafta | Kültürel bellek kurumlarında dijitalleştirme ve dijital koruma politikaları |
15. Hafta | Rapor/Proje sunuşları |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 25 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | 1 | 25 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 8 | 70 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 10 | 6 | 60 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 20 | 40 |
Proje | 1 | 40 | 40 |
Ödevler | 5 | 16 | 80 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü | 33 | 123 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilgi ve belge yönetimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri; ileri düzeyde araştırma, geliştirebilme, derinleştirme ve özgün düşünce üretme bilgisine sahiptir. | X | ||||
2. Uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanarak, bilgi ve belge yönetimi ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmada, yeni araştırma konuları tasarlama ve yürütmede, analiz, sentez ve değerlendirme yapmada ileri düzeyde bilgi sahibidir. | X | ||||
3. Bilgi ve belge yönetimi alanı ile ilgili yeni bilgilere sistematik ve disiplinlerarası bir biçimde yaklaşabilme ve ileri düzeyde araştırma yapabilme becerisine sahiptir. | X | ||||
4. Bilgi ve belge yönetimi alanına yenilik getiren bilimsel yöntem ya da uygulama geliştirir, var olan bilimsel yöntem ya da uygulamaları farklı alanlara uygular. | X | ||||
5. Alanında ya da alanı ile ilgili diğer disiplinlerde özgün bir araştırmayı tasarlar, gerçekleştirir ve sonuçlandırır. | X | ||||
6. Bağımsız ya da ekip üyesi olarak bilime katkı sağlayan bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı özgün bir çalışma olarak üstlenir, çalışır, yönlendirir. | X | ||||
7. Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde, sempozyum vb. akademik etkinliklerde alanı ile ilgili yayınlar yaparak bilime ve bilimsel araştırmalara katkı sağlar. | X | ||||
8. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri en yüksek düzeyde kullanarak, alanı ile ilgili düşünce ve yöntem geliştirir. | X | ||||
9. Ulusal ve uluslararası uzman topluluklar içinde özgün görüşlerini, alanındaki yetkinliği de ortaya koyacak biçimde savunur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek