TRO601 - TÜRKÇE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I: ANLAMA EĞİTİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRKÇE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ I: ANLAMA EĞİTİMİ TRO601 Güz 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Gösteri
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm Sorumlusu 
Dersin amacıBu dersin amacı; anlama becerilerinin eğitiminde geçerli olan yöntem ve tekniklerin incelenmesi yoluyla eğitim öğretim sürecinde bu yöntem ve tekniklerin etkili olarak kullanılmasını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Dil becerilerinin tasnifini bilir, 2. Anlama becerilerinin özelliklerini bilir, 3. Anlama beceri dinleme ve okumayı karşılaştırır, 4. Öğretim yöntemlerini bilir, 5. Anlama becerilerinin geliştirilmesinde yöntem zenginliğinin önemini kavrar, 6. Anlama becerilerini geliştirmede farklı yöntem ve teknikleri kullanır.
Dersin içeriğiTürkçe öğretiminin temel kavramları. Temel dil becerileri arasındaki ilişkiler ve sınıflama özellikleri, beyinde anlamanın organizasyonu, anlama becerilerinin zihinsel ve fiziksel özellikleri. Okuma becerisi ile ilgili temel kavramlar, okuma yöntem ve teknikleri, okuma türleri ve okuma türünün seçimi, eleştirel okumanın geliştirilmesi, okuma becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Dinleme becerisi ile ilgili temel kavramlar, dinleme yöntem ve teknikleri, dinleme türleri ve dinleme türünün seçimi, eleştirel dinlemenin geliştirilmesi, dinleme becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. 
KaynaklarÖzbay, M. (2007). Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
Yalçın, A. (2002) Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTürkçe öğretiminin temel kavramları, temel dil becerileri ve özellikleri.
2. HaftaAnlama becerileri ve özellikleri.
3. HaftaDinleme ve okumanın benzer ve farklı özellikleri, beyinde anlamanın organizasyonu.
4. HaftaDinleme becerisi ile ilgili temel kavramlar.
5. HaftaDinleme yöntem ve teknikleri.
6. HaftaDinleme türleri, dinleme türünün seçimi eleştirel dinleme.
7. HaftaDinleme becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi.
8. HaftaDinleme eğitiminde kullanılabilecek etkinlik örnekleri.
9. HaftaAra sınav
10. HaftaOkuma becerisi ile ilgili temel kavramlar.
11. HaftaOkuma yöntem ve teknikleri.
12. HaftaOkuma türleri, okuma türünün seçimi, eleştirel okuma.
13. HaftaOkuma becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi
14. HaftaOkuma eğitiminde kullanılabilecek etkinlik örnekleri.
15. HaftaGenel değerlendirme.
16. HaftaYarıyıl sonu sınavı.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)21428
Sunum / Seminer Hazırlama13030
Proje000
Ödevler15050
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü20187240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.    X
2. Türkçe eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. X   
3. Türkçe eğitimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.   X 
4. Türkçe eğitimi alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.  X  
5. Uzmanlık gerektiren sorunlara nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri getirirX    
6. Türkçe eğitimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.  X  
7. Türkçe eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek