TFR771 - TIBBİ FARMAKOLOJİ ARAŞTIRMALARINDA VERİ İŞLEME
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TIBBİ FARMAKOLOJİ ARAŞTIRMALARINDA VERİ İŞLEME | TFR771 | 2. Yarıyıl | 0 | 6 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Deney | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Tıbbi Farmakoloji Anabilim Dalları Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Farmakoloji ve toksikoloji deneylerinde kullanılan temel yöntemleri ve bu yöntemlerin çalışma prensiplerini öğrenmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Farmakolojide kullanılan çeşitli temel in vivo ve in vitro yöntemlerin prensiplerinin ve kullanımının öğrenilmesi; toksikoloji araştırmalarında kullanılabilecek yöntemler ve araçlar; ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerinin değerlendirme yöntemleri; farklı biyoteknolojik yöntemler ile incelenebilecek ilaç yanıtları | |||||
Kaynaklar | 1.Short Protocols in Pharmacology and Drug Discovery (Salvatore J. Enna, Wiley, 2007), 2.Pharmacological Experiments on Isolated Preparations (Edinburgh University, Churchill Livingsone, 2nd Edition, 1971) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | İn vitro enstrümantasyon sistemleri |
2. Hafta | İn vivo enstrümantasyon sistemleri |
3. Hafta | Genel toksikoloji enstrümantasyonu |
4. Hafta | Doku/organ banyosu |
5. Hafta | Farmakolojide perfüzyon teknikleri |
6. Hafta | Stereotaksi |
7. Hafta | Elektrofizyoloji |
8. Hafta | Ara Sınav |
9. Hafta | Farmakolojide histopatolojik yöntemler |
10. Hafta | Biyodağılım analizi teknikleri |
11. Hafta | Permeabilizasyon |
12. Hafta | İyontoforez teknikleri |
13. Hafta | Akım injeksiyonu modelleri |
14. Hafta | Elektroforez ve blot teknikleri |
15. Hafta | Kromatografi |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 14 | 40 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 15 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 6 | 84 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 30 | 37 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Farmakoloji alanında güncel bilimsel gelişmeleri takip edebilir, özgün bir bilimsel projeyi tasarlayabilir, yürütebilir ve sonuçlandırabilir. | X | ||||
2. Farmakoloji ile ilgili eğitim, uygulama ve araştırma konularında yeni bilgi, bilişimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve kullanabilir. | X | ||||
3. İlaç etkileşmeleri, ilaçların yan tesirleri ve ilaçların toksik etkileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur. | X | ||||
4. Mesleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik yenilenmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir. | X | ||||
5. Günlük klinik uygulamada ilaçların güvenliği ile ilgili klinik verileri toplayabilir, ilaç uygulamasında karşılaşılan sorunları takip edebilir, sorumlu nedenleri saptayarak gerekli önlemlerin alınmasını sağlayabilir. | |||||
6. Bilimsel bir araştırma projesinin etik açıdan uygunluğunu değerlendirebilir, etik kurullarda görev alarak dosya incelemesi yapabilir, rapor yazabilir. | X | ||||
7. Biyolojik kaynaklı ilaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilir, danışmanlık ve denetim yapabilir. | |||||
8. Farmakoloji ile ilgili bir konuda bilimsel rapor ve sunu hazırlayabilir. | X | ||||
9. Bir molekülün ilaç haline gelene kadar geçen süreçteki bilimsel, ekonomik ve hukuksal basamakları değerlendirebilir. | X | ||||
10. Bir laboratuvar ortamında deneysel bir düzeneği tasarlayabilir, uygulayabilir ve elde edilen verlerin analizini yapabilir. | X | ||||
11. Bilime katkı yapan, yenilik getiren ve yeni bir bilimsel yöntem geliştiren sonuçlanmış özgün bir araştırmayı yorumlayıp yazarak, ulusal ve/veya uluslararası hakemli saygın bilimsel dergilerde yayımlayabilir. | X | ||||
12. Deney hayvanlarında temel manipülasyonu ve uygulamaları yapabilecek teknik beceriye sahiptir. | X | ||||
13. Uluslararası düzeyde bilimsel bilgi paylaşımı yapabilir, kişisel ve mesleki olarak eleştirel düşünme becerisini kullanır. | X | ||||
14. Toplum sağlığı alanında uygulanan ilaç tedavilerinin sonuçlarını değerlendirerek karşılaştırabilir ve bu karşılaşmadan kamu yararına adil ve akılcı sonuçlar çıkarabilir. Sağlık ile ilgili bilimsel alan ve kamudaki sorunlar üzerine bilgi birikimini kullanıp yeni yaklaşımlar ve alternatif çözümler getirebilir. | |||||
15. Mesleki faaliyet alanındaki bilgi akışını ve etkinlikleri doğru, anlaşılır ve güvenli olarak kayıt altına alır. Ulusal veya uluslararası görev aldığı kurumlarda ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde mesleki sorumluluklarını yerine getirir. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek