EFR616 - FARMAKOLOJİK TARAMA YÖNTEMLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
FARMAKOLOJİK TARAMA YÖNTEMLERİ | EFR616 | 2. Yarıyıl | 1 | 5 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Deney Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. N. Tuğba Kandilci | |||||
Dersin amacı | 1. Farmakolojide temel deneysel araştırma prensiplerinin öğretilmesi 2. İlaçların etkilerinin ve etki mekanizmalarının belirlenmesinde kullanılan in vitro ve in vivo deneysel yöntemlerin öğretilmesi | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | 1. Deney hayvanları kullanımında etik ilkeler 2. İzole organ banyosu deneyleri 3. İn vivo çalışmalar, bu amaçla kullanılan deneysel yöntem ve ekipmanlar 4. Veri kaydı ve analizi | |||||
Kaynaklar | 1. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, S.O. Kayaalp 2. Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, L. L. Brunton, B. A. Chabner, B. C. Knollmann 3. Principles of Pharmacology: The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy, D. E. Golan, A. H. Tashjian Jr., E. J. Armstrong 4. Basic & Clinical Pharmacology, B.G. Katzung, S. B. Masters, A. J. Trevor 5. Rang & Dale?s Pharmacology, H. P. Rang, M. M. Dale |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Farmakolojide in vivo ve in vitro deneysel yöntemlere giriş; Deney hayvanları kullanımında etik ilkeler |
2. Hafta | İzole kobay ileumu/sıçan mide fundus |
3. Hafta | İzole sıçan/kobay atriumu/sıçan aortu |
4. Hafta | İzole sıçan anokoksigeus/vas deferens - elektriksel alan uyarısı (EAU) aracılı yanıtlar |
5. Hafta | İzole kobay trakeası |
6. Hafta | İzole sıçan detrüsör kası, permeabilize düz kas preparatları |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Langendorf preparatı, izole sıçan mezenter perfüzyonu |
9. Hafta | İzole sıçan akciğer perfüzyonu, iskemi-reperfüzyon modelleri |
10. Hafta | Süperfüzyon ve kaskat sistemleri |
11. Hafta | Sıçandan arteriyel kan basıncı kaydı |
12. Hafta | Hot-plate, tail-flick, karregenin ile indüklenen pençe ödemi testleri |
13. Hafta | Efikasite, etki gücü, pA2 hesaplamaları |
14. Hafta | Tartışma |
15. Hafta | Genel Sınav Hazırlık |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 14 | 5 | 70 |
Uygulama | 14 | 5 | 70 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 58 | 53 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İlaçların etki mekanizmaları, etkileşmeleri ve yan tesirleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
2. İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | X | ||||
3. Araştırma etiği ile ilgili bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. Laboratuvar hayvanları kullanım etiği konularında bilgi edinir. | X | ||||
5. Deney hayvanlarında temel manipülasyonu ve uygulamaları yapabilecek teknik beceriyi edinir. | X | ||||
6. Preklinik ilaç araştırmaları yöntemlerini ve sürecini bilir. | X | ||||
7. Farmakolojik bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | X | ||||
8. Farmakolojide bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip edebilir. | X | ||||
9. Farmakoloji alanında bilimsel rapor, makale ve sunum hazırlayabilir. | X | ||||
10. Uluslararası düzeyde bilimsel işbirliğinde bulunabilme ve bilimsel tartışma yapabilme becerisi kazanır. | X | ||||
11. İlaçların ruhsatlandırılması hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
12. Farmakolojik bilgi birikimini toplum sağlığı yararına kullanabilme becerisi kazanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek