BİK741 - PROTEİN ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
PROTEİN ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ | BİK741 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 6 | 5 | 12 |
Önkoşul(lar)-var ise | BİK603 Biyokimyaya Giriş: Yapılar ve Kataliz dersini almış olmak veya MD-PhD öğrencisi olmak. | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Gözlem Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Gösteri Deney Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ebru Bodur, Dr. Esra Büber | |||||
Dersin amacı | Öğrencilerin protein saflaştırılması ve tanımlanması konulu araştırmalar yapabilmesi için gerekli bilgi ve deneyim kazanması beklenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Protein saflaştırılması ve tanımlanması konusunda teorik ve pratik bilgiler. | |||||
Kaynaklar | 1) Methods in Enzymology, ilgili ciltler 2) Güncel dergilerdeki ilgili araştırma makaleleri. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Araştırma etiği; ölçü birimleri; ölçü belirsizliği, anlamlı rakamlar, standart hata ve standart sapma; problem çözümü |
2. Hafta | Laboratuar güvenliği (kimyasal, fiziksel, biyolojik); su ve özellikleri; kimyasal maddelerin özellikleri ve saklama koşulları; problem çözümü |
3. Hafta | Çözelti derişimi; çözelti hazırlama yöntemleri; biyokimya araştırma laboratuvarında sık kullanılan çözeltilerin hazırlanması; iyonlar ve iyonik denge; asit, baz ve tamponlar; problem çözümü |
4. Hafta | Amino asitler, proteinler ve enzimlerle ilgili bilgiler; enzim aktivitesi ölçüm yöntemleri: son ürün, kinetik ve kenetlenmiş ölçüm yöntemleri; problem çözümü |
5. Hafta | Protein ölçüm yöntemleri: spektrofotometrik, kolorimetrik, fluorometrik, boya bağlama yöntemleri; problem çözümü |
6. Hafta | Doku ve hücre homojenizasyonu teknikleri; Prokaryot ve ökaryot hücrelerin ve hücre organellerinin protein saflaştırma amacıyla kullanılması; problemler |
7. Hafta | Deterjanlar, proteaz inhibitörleri, enzim aktivitesinin korunması; santrifügasyon teknikleri, problemler |
8. Hafta | Protein saflaştırılmasında fizikokimyasal yöntemler: amonyum sülfat, asit ve ısı muamelesiyle protein kesitlemesi; problemler |
9. Hafta | Kromatografi hakkında genel bilgi; jel filtrasyonu, anyon ve katyon değiştirici kromatografi, hidrofobik kromatografi; problemler |
10. Hafta | Afinite kromatografisi, kromatofokuslama, HPLC, ters faz kromatografisi; saflaştırma tablosu hazırlanması; problemler |
11. Hafta | Elektroforez, İzoelektrik odaklama, Western blotlama; problemler |
12. Hafta | Kütle spektrometresi; problemler |
13. Hafta | Bilgisayar uygulaması: protein saflaştırma |
14. Hafta | Laboratuar Çalışması (56): çözeltilerin hazırlanması, doku/hücre örnekleri hazırlanması, protein saflaştırma (fizikokimyasal metodlar) |
15. Hafta | Laboratuar Çalışması: Protein saflaştırılması (kromatografik yöntemler), özelliklerinin incelenmesi, çalışmaların değerlendirilmesi. |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 10 | 30 |
Uygulama | 13 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 24 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 15 | 210 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 59 | 74 | 360 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Biyokimya alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları geliştirir. | X | ||||
2. Profesyonel etik (fikri mülkiyet hakkı, akademik dürüstlük, insan ilişkilerinde etik: ayırımcılık yapmama, liyakat, özel hayata saygı vb) ile araştırma ve yayın etiği konularını bilir ve uygular. | X | ||||
3. Belirli bir konuda güncel literatürdeki bilgileri derleyip analiz ederek özgün bir hipotez geliştirir ve buna dayalı proje yazar. | X | ||||
4. Biyokimya alanına özgü cihazlara, yöntemlere ve bilgisayar dahil diğer teknolojik araçların kullanımına ileri düzeyde hakimdir ve projeler kapsamında bunları uygular. | X | ||||
5. Projeye dayalı bir bilimsel çalışmayı baştan sona bağımsız olarak yürütür, sonuçlandırır, elde ettiği sonuçları uygun istatistik yöntemlerini kullanarak değerlendirir ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | ||||
6. Alanında kanıta dayalı uygulamaları takip eder, araştırmalar yapar ve toplum yararına kullanılabilecek bilgi üretimine katkıda bulunur. | X | ||||
7. Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar, hakemli bir dergide yayımlayarak ve bilimsel toplantılarda sunarak evrensel bilgi birikimine katkıda bulunur. | X | ||||
8. Çalışma alanı ile ilgili bilimsel sorunlara alternatif çözümler önerebilir, yeni bilgileri eleştirel bir gözle analiz eder ve değerlendirir. | X | ||||
9. Yurt içi ve dışı multidisipliner çalışmalarda araştırmacı ya da lider olarak yer alır ve etkili iletişim kurarak bilimsel tartışmalarda özgün fikirlerini ifade eder ve geri bildirim verir. | X | ||||
10. Bir araştırma laboratuvarını tek başına idare edebilecek ve stratejik kararlar alabilecek kadar yöneticilik ve eğiticilik özelliklerine sahiptir. | X | ||||
11. Kendini sürekli geliştirme çabası içindedir ve yeniliklere açıktır. | X | ||||
12. Gerektiğinde daha önce uygulamadığı bir yöntemi kurgulayıp uygulayabilir. | X | ||||
13. Anadiline hakimdir, kendini düzgün bir şekilde ifade ederek ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | X | ||||
14. Alanıyla ilgili gelişmeleri takip edip sözlü / yazılı katkıda bulunabilecek düzeyde İngilizce bilir ve kullanır. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek