İLT734 - YENİ MEDYA SOSYOLOJİSİ: KURAMLAR ve KAVRAMLAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YENİ MEDYA SOSYOLOJİSİ: KURAMLAR ve KAVRAMLAR | İLT734 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: Sunum, Araştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Mutlu BİNARK | |||||
Dersin amacı | Yeni medya sosyolojisi: kavramlar ve kuramlar dersinin amacı, yeni medyanın ve yeni medya ortamlarının toplum, kültür ve birey üzerine etkisini kavramlarla ve eleştirel yaklaşımlarla (kültürel çalışmalar, ekonomi politik) ortaya koyacak, açımlayacak sorular geliştirmek, örnekler üzerinden bu soruları analiz etmektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Günümüzde yeni medya (dijital teknolojiler) ve yeni medya ortamları (çeşitli platformlar) gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiş, hatta geleneksel medyanın ve geleneksel medya metinlerinin kullanımın yerini giderek almaya başlamıştır. Yeni medyanın kullanım pratiklerinin toplum, kültür ve birey üzerine çeşitli etkileri ile yaratıcı endüstri olarak enformasyonel ve promosyonel kapitalizmde sahip olduğu asli konum (ideal meta konumu), başta iletişim bilimleri olmak üzere, kültürel çalışmalar, sosyoloji, antropoloji ve iktisat gibi farklı disiplinlerde ?yeni medya çalışmaları? adı altında irdelenmeye başlanmıştır. Yeni medya sosyolojisi: kavramlar ve kuramlar adlı bu dersin içeriğinde, öncelikle yeni medya ve yeni medya ortamları tanımlanarak, geleneksel medyadan farklılaştıran özellikler/bileşenler örneklerle açımlanacaktır. Ardından yeni medya ortamlarını ve özelliklerini tartışan çeşitli kuramlar ve kavramlar, kuramcılar birincil el metinler üzerinden ele alınacaktır. | |||||
Kaynaklar | ? Abbate, J. (2011). ?İnternetin Popülerleşmesi?, İletişim Tarihi, (Der.) David Crowley ve PaulHeyer, (Çev.) Berkay Ersöz, Ankara: Siyasal Kitabevi. 472-479. ? Akınerdem, F. (2012) ?Yerli Dizi Anlayıları ve İzleyici Katılımı: Uçurıum Dizisini Ekşi Sözlük ve Twitter?la Birlikte İzlemek?, Folklor / Edebiyat, 2012/4, S:72, 77-90. ? Aslan, M. G. (2013). ?Yeni Medyanin ?Yeni?liği Üzerine? ,I. Ulusal Yeni Medya Kongresi 7-8 Mayıs 2013. İzmit-KOUİF ve Alternatif Bilişim Derneği. 102-110. ? Assange, J. vd. (2013) Şifrepunk: Özgürlük ve İnternetin Geleceği Üzerine. İstanbul: Metis. ? Athique, A. (2013) Digital Media and Society. Cambridge: Polity. ? Atikkan, Z. ve A.Tunç (2011) Blogdan Al Haberi. İstanbul: YPK. ? Bayraktutan-Sütçü, G. (2010) Blog Ortamı ve Türkiye?de Blogosferdeki Akademik Entelektüeller Örneği. Ankara: Ankara Ünv.Yayınlanmamış Dr. Tezi. ? Binark, M. ve B. Kılıçbay (Der.) (2005) İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin işlenişinin ve planının tanıtılması; Yeni medya ve yeni medya ortamları nedir? (web 1.0, web 2.0, web 3.0, cep telefonları, dijital oyun platformları ve ortamları, PDA?lar) Geleneksel medyadan farklı kılan özellikleri nelerdir? |
2. Hafta | Yeni medyaya ilişkin tartışma odakları: küreselleşme, ekonomi politik, dijital uçurum, siyaset ve yurttaşlık, dijital gözetim, yurttaş gazeteciliği, kimlik, toplumsallaşma vb. hangi kavramlarla ve hangi bakış açıları eksenlerinde nasıl ele alınmaktad |
3. Hafta | Enformasyon Toplumu tartışmaları kuramcılar ve kavramlar (Mc Luhan, Stiegler, Appadurai vd.) |
4. Hafta | Castells?i Okumak ve Değerlendirmek |
5. Hafta | Yaratıcı Endüstri, Gayri Maddi Emek Gücü Tartışmaları |
6. Hafta | Kullanıcı Türevli İçerik Yaratımı, Kullanıcı/İzleyici Üzerine Kuramsal Tartışmalar |
7. Hafta | İzleyiciden Üre-Tüketiciye , Kitle Kaynak Üretimi (Crowdsourcing) |
8. Hafta | Kullanıcı Katılımı ve Katılımcı Kültür |
9. Hafta | Kullanıcı Katılımı ve Kamusal Alanın Dönüşmesi |
10. Hafta | Demokrasi ve yurttaşlık tartışmaları ekseninde yeni medya |
11. Hafta | Özel Yaşamın Gizliliğinin ve Özel Alanın Yeniden Tanımlanması Tartışmaları |
12. Hafta | Yeni medya ortamlarında nefret söylemi |
13. Hafta | Dijital gözetim olgusu ve şifreleme tartışması |
14. Hafta | Genel Değerlendirme |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 12 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 44 | 88 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 44 | 44 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 32 | 156 | 304 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. İletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara ve kavramlara, hâkimdir, bunları bir araştırmada uygulama becerisine sahiptir. | X | ||||
2. İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir. | X | ||||
3. Özgün bir çalışmayı, program ya da projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek bilimsel çalışmalara katkıda bulunur. | X | ||||
4. İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da varolan çalışmalara yeni yorumlar getirerek ürettiği yeni bilgileri ulusal ve uluslararası yayınlara dönüştürür. | X | ||||
5. Alanıyla ilgili yeni düşünce, model ve yöntemler geliştirir, alanındaki sorunların çözümüne ilişkin yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler. | X | ||||
6. İlgili alandaki yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanır, bunları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatır. | X | ||||
7. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | ||||
8. Projeler oluşturur, ulusal ve uluslararası projelerde yer alır. | X | ||||
9. Alanının başka disiplinlerle etkileşiminin yarattığı yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları çözümler ve değerlendirir. | X | ||||
10. Alanıyla ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek