İLT734 - YENİ MEDYA SOSYOLOJİSİ: KURAMLAR ve KAVRAMLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YENİ MEDYA SOSYOLOJİSİ: KURAMLAR ve KAVRAMLAR İLT734 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Diğer: Sunum, Araştırma  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Mutlu BİNARK 
Dersin amacıYeni medya sosyolojisi: kavramlar ve kuramlar dersinin amacı, yeni medyanın ve yeni medya ortamlarının toplum, kültür ve birey üzerine etkisini kavramlarla ve eleştirel yaklaşımlarla (kültürel çalışmalar, ekonomi politik) ortaya koyacak, açımlayacak sorular geliştirmek, örnekler üzerinden bu soruları analiz etmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda, aşağıdaki çıktıları kazanacaktır; toplum, kültür ve bireyin yeni medya dolayımı ile nasıl değiştiğini kavrama becerisi elde eder.
  2. Öğrenci bu ders sonunda, yeni medya üretimlerini, endüstriyel üretim süreçlerini, üretilen anlatıları (metinleri) ve kullanım pratiklerini hangi nicel ve nitel yöntemlerle analiz edebileceği bilgi ve becerisini elde eder.
  3. Öğrenci yeni medyanın toplum, kültür ve birey üzerine farklı ve çeşitli etkilerini tarihi, ekonomik, siyasal, toplumsal ve kültürel ardyöre ve örüntüler içerisinde bağlam vurgusu ile sorgulama bilgisini kazanır.
Dersin içeriğiGünümüzde yeni medya (dijital teknolojiler) ve yeni medya ortamları (çeşitli platformlar) gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiş, hatta geleneksel medyanın ve geleneksel medya metinlerinin kullanımın yerini giderek almaya başlamıştır. Yeni medyanın kullanım pratiklerinin toplum, kültür ve birey üzerine çeşitli etkileri ile yaratıcı endüstri olarak enformasyonel ve promosyonel kapitalizmde sahip olduğu asli konum (ideal meta konumu), başta iletişim bilimleri olmak üzere, kültürel çalışmalar, sosyoloji, antropoloji ve iktisat gibi farklı disiplinlerde ?yeni medya çalışmaları? adı altında irdelenmeye başlanmıştır. Yeni medya sosyolojisi: kavramlar ve kuramlar adlı bu dersin içeriğinde, öncelikle yeni medya ve yeni medya ortamları tanımlanarak, geleneksel medyadan farklılaştıran özellikler/bileşenler örneklerle açımlanacaktır. Ardından yeni medya ortamlarını ve özelliklerini tartışan çeşitli kuramlar ve kavramlar, kuramcılar birincil el metinler üzerinden ele alınacaktır.  
Kaynaklar? Abbate, J. (2011). ?İnternetin Popülerleşmesi?, İletişim Tarihi, (Der.) David Crowley ve PaulHeyer, (Çev.) Berkay Ersöz, Ankara: Siyasal Kitabevi. 472-479.
? Akınerdem, F. (2012) ?Yerli Dizi Anlayıları ve İzleyici Katılımı: Uçurıum Dizisini Ekşi Sözlük ve Twitter?la Birlikte İzlemek?, Folklor / Edebiyat, 2012/4, S:72, 77-90.
? Aslan, M. G. (2013). ?Yeni Medyanin ?Yeni?liği Üzerine? ,I. Ulusal Yeni Medya Kongresi 7-8 Mayıs 2013. İzmit-KOUİF ve Alternatif Bilişim Derneği. 102-110.
? Assange, J. vd. (2013) Şifrepunk: Özgürlük ve İnternetin Geleceği Üzerine. İstanbul: Metis.
? Athique, A. (2013) Digital Media and Society. Cambridge: Polity.
? Atikkan, Z. ve A.Tunç (2011) Blogdan Al Haberi. İstanbul: YPK.
? Bayraktutan-Sütçü, G. (2010) Blog Ortamı ve Türkiye?de Blogosferdeki Akademik Entelektüeller Örneği. Ankara: Ankara Ünv.Yayınlanmamış Dr. Tezi.
? Binark, M. ve B. Kılıçbay (Der.) (2005) İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos Yayınları.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin işlenişinin ve planının tanıtılması; Yeni medya ve yeni medya ortamları nedir? (web 1.0, web 2.0, web 3.0, cep telefonları, dijital oyun platformları ve ortamları, PDA?lar) Geleneksel medyadan farklı kılan özellikleri nelerdir?
2. HaftaYeni medyaya ilişkin tartışma odakları: küreselleşme, ekonomi politik, dijital uçurum, siyaset ve yurttaşlık, dijital gözetim, yurttaş gazeteciliği, kimlik, toplumsallaşma vb. hangi kavramlarla ve hangi bakış açıları eksenlerinde nasıl ele alınmaktad
3. HaftaEnformasyon Toplumu tartışmaları kuramcılar ve kavramlar (Mc Luhan, Stiegler, Appadurai vd.)
4. HaftaCastells?i Okumak ve Değerlendirmek
5. HaftaYaratıcı Endüstri, Gayri Maddi Emek Gücü Tartışmaları
6. HaftaKullanıcı Türevli İçerik Yaratımı, Kullanıcı/İzleyici Üzerine Kuramsal Tartışmalar
7. Haftaİzleyiciden Üre-Tüketiciye , Kitle Kaynak Üretimi (Crowdsourcing)
8. HaftaKullanıcı Katılımı ve Katılımcı Kültür
9. HaftaKullanıcı Katılımı ve Kamusal Alanın Dönüşmesi
10. HaftaDemokrasi ve yurttaşlık tartışmaları ekseninde yeni medya
11. HaftaÖzel Yaşamın Gizliliğinin ve Özel Alanın Yeniden Tanımlanması Tartışmaları
12. HaftaYeni medya ortamlarında nefret söylemi
13. HaftaDijital gözetim olgusu ve şifreleme tartışması
14. HaftaGenel Değerlendirme
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)125
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar115
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı040
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı060
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama24488
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi14444
Genel sınava hazırlanma süresi16060
Toplam İş Yükü32156304

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İletişim bilimlerine ilişkin güncel ve ileri düzeyde yaklaşımlara ve kavramlara, hâkimdir, bunları bir araştırmada uygulama becerisine sahiptir.    X
2. İletişim bilimleri ile diğer beşeri bilim alanları arasındaki etkileşimi kavrar, tartışmaları izler ve değerlendirir.   X 
3. Özgün bir çalışmayı, program ya da projeyi bağımsız olarak gerçekleştirerek bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.    X
4. İletişim bilimleri alanıyla ilgili özgün çalışmalar yaparak ya da varolan çalışmalara yeni yorumlar getirerek ürettiği yeni bilgileri ulusal ve uluslararası yayınlara dönüştürür.    X
5. Alanıyla ilgili yeni düşünce, model ve yöntemler geliştirir, alanındaki sorunların çözümüne ilişkin yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler.   X 
6. İlgili alandaki yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanır, bunları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatır.    X
7. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.   X 
8. Projeler oluşturur, ulusal ve uluslararası projelerde yer alır.  X  
9. Alanının başka disiplinlerle etkileşiminin yarattığı yeni ve karmaşık fikirleri, tartışmaları çözümler ve değerlendirir.    X
10. Alanıyla ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek