YDT716 - DENEME-ELEŞTİRİ ÇÖZÜMLEMESİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DENEME-ELEŞTİRİ ÇÖZÜMLEMESİ YDT716 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriTartışma
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
Diğer: Örnekleme,Değerlendirme  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Ayşe Kıran 
Dersin amacıBu dersin amacı, deneme, eleştiri, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü gibi yazınsal türleri ve makale, rapor gibi yazınsal olmayan türleri incelemeyi ve metinlerini çözümlemeyi öğretmek; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde örnek metinler halinde analiz etmektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci Gerçek metinlerden yola çıkarak deneme, eleştiri, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü gibi yazınsal türler arasındaki benzerlikleri ve ayrımları tanır,
  2. Bu tür metinleri değerlendirebilmek için gerekli çözümleme yöntem ve tekniklerini geliştirir,
  3. Kurmaca türleri dışında kalan deneme, eleştiri, yaşamöyküsü gibi yazınsal türlerde kullanılan gerekçelendirme için kullanılan sözcükleri öğrenir,
  4. Gerekçelendirme ve kanıtlama ifadelerini kullanır,
  5. Gerçek metinlerden yola çıkarak deneme, eleştiri, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü gibi metinleri yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Avrupa dil Portfolyo seviyesine göre derecelendirip başlangıç orta ve ileri seviyelerine göre analiz metinlerine dönüştürür.
  6. Bu yazın türleri üzerinden Türkçenin öğretilmesinde kullanılacak metinleri karşılaştırmalı olarak seçer, analiz eder ve uygular.
Dersin içeriği-Kurmaca türleri dışında kalan deneme, eleştiri, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü gibi yazınsal türler,
-Çözümleme yöntem ve araçlarını örneklerden yola çıkarak gösterme,
-Gerekçelendirme ve kanıtlama ifadeleri
-Deneme, eleştiri ve yaşam öyküsü gibi yazınsal türlerin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde orta ve ileri seviyelerde kullanımı,
-Söz konusu yazınsal türlerin Türkçenin yapısal özelliklerini ve dilbilimsel yöntemleri dikkate alarak çözümlemesi ve Türkçenin yabancılara öğretiminde örnek metinler halinde analiz edilmesi.
 
KaynaklarCombe, D. (1992). Lesgenreslittéraires. Paris: HachetteSupérieur.
Mortier, D., (2001).Lesgrandsgenreslittéraire.Paris,H. Champion.
Stalloni, Y. (2000).Lesgenreslittéraires. Paris: F. Nathan.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKurmaca ile kurmaca olmayan metin arasındaki ayrım
2. HaftaKurmaca olmayan metinlerin ortak özellikleri
3. HaftaGerekçelendirmeli metin
4. Haftaİkna edici metin ve sözcükleri
5. Haftaİnandırmaya yönelik metin ve sözcükleri
6. Haftaİkna edici metinler ile inandırmaya yönelik metinlerin karşılaştırılması
7. HaftaMetin çözümleme yöntemiyle elde edilecek bulguların yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlere göre seviyelendirilmesi.
8. HaftaEleştiri türünün özellikleri: Kitap eleştirisi, film eleştirisi çözümlemesi
9. HaftaTürk tiyatro tarihi ve tiyatro metinlerinin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı
10. HaftaAra sınav
11. HaftaDeneme türünün özellikleri. Değişik özgün metinlerin çözümlenmesi
12. HaftaYaşamöyküsünden alınan metinlerin gerekçelendirmeli metin araçlarıyla çözümlenmesi ve yabancı dil olarak Türkçe için örnek metin haline dönüştürülmesi
13. HaftaÖzyaşam öyküsünden alınan metinlerin gerekçelendirmeli metin araçlarıyla çözümlenmesi ve yabancı dil olarak Türkçe için örnek metin haline dönüştürülmesi
14. HaftaYaşamöyküsü ile özyaşam öyküsü türünün karşılaştırılması ve yabancı dil olarak Türkçe için örnek metin haline dönüştürülmesi
15. HaftaGenel değerlendirme
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı140
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama2510
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü49109300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türkçenin uluslararası nitelikte bir dil olma konumunu geliştirecek bilimsel bilgi üretir.    X
2. Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde kullanılacak metodoloji ve yöntemler geliştirmek üzere deneysel ve kuramsal çalışmalar yapar ve uygular.   X 
3. Türkçenin geçmişten günümüze başka kültürlere mensup toplumlar tarafından nasıl algılandığı ve öğrenildiği konusunda tarihsel birikim elde eder, kullanır ve yeni yaklaşımlar için değerlendirir.  X  
4. Türkiye Türkçesinin diğer lehçe ve ağızlarla ilişkisi üzerinden hareket ederek dil özellikleri bakımından birlik sağlanması için öğrenme ve öğretme yöntemleri geliştirir.    X
5. Türkçeye uzak ve yakın dil ailelerine mensup toplumların Türkçe öğrenimlerini kolaylaştırıcı materyal ve teknikler üzerine bilimsel ve teknolojik yenilikler üretir.  X  
6. Türkçenin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretimi konusunda teknolojik araçları kullanır ve yeni teknikler geliştirir.   X 
7. Türkçenin dilbilimsel ve yapısal olarak başka kültürlere mensup topluluklar tarafından kolayca öğrenilmesi için mevcut bilgi birikimine evrensel katkı sağlar.    X
8. Türkçenin yabancı dil ya da ikinci dil olarak öğretimi ve öğrenimi konusundaki zorlukların aşılmasında medya ve kitle iletişim araçlarının kullanımı konusunda metodolojik ve kültürel-edebi ürünler ortaya koyar.    X
9. Türkçe öğrenimini kolaylaştırmak üzere yeni ders kitapları ve materyal geliştirilmesinde yöntem ve yeni içerikler geliştirir.   X 
10. Türkçenin yabancı dil olarak öğrenimi ve öğretiminden, eğitimsel ve sosyal alanlarda kullanımı için gerekli teknikleri edinir, yenilerini üretir ve uygular.    X
11. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dünyada dil öğretiminde kullanılan son teknolojik ve yazılım yöntemlerini kullanır ve bu alanda yeni yöntemler geliştirir.  X  
12. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde değişen dil durumları ve yöntemlerine göre yeni içerikler üretir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek