TAE711 - BİLİM TARİHİ METİNLERİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİLİM TARİHİ METİNLERİ I TAE711 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Değerlendirme  
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin amacıBu ders öğrencilere; modern bilime temel teşkil eden ilkçağ uygarlıklarına dair gelişmelerden başlayarak Ortaçağ dünyasının doğu ve batı yüzünü bilimsel ve teknolojik gelişmeler boyutuyla tanıtarak bu konularla ilgili çalışmaları tartışabilecek alt yapıyı kazandırmayı amaçlamaktadır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. Bilim, Teknoloji ve Bilim Tarihi kavramlarını tanır.
  3. İlkçağlardan Rönesans'a bilimsel gelişmenin seyrini analiz eder.
  4. Bilimsel gelişme üzerindeki etkin unsurlar hakkında tartışır.
  5. Bilimin gelişimine olumlu ve olumsuz etki eden unsurların farkına varır.
  6. Bilim tarihini dün, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.
Dersin içeriğiBilim, teknoloji ve bilim tarihi kavramlarından başlanarak, bilime temel olacak bilgi toplama aşamasını oluşturan Eskiçağ'da Mısır, Çin, Hint, Mezopotamya, Orta Asya, Anadolu medeniyetlerinde ilk bilimsel ve teknolojik bulgu ve pratikler incelenir. Ardından evreni açıklamaya yönelik akılcı sistemlerin kurulduğu Yunan dönemi irdelenir. Son olarak; büyük kısmı Yunan felsefesi ile dinsel dogmaları bağdaştırma çabasıyla geçen Ortaçağ Avrupası ile yine Ortaçağ'da bilimsel çalışmalarının parlak dönemini yaşayan İslam Dünyası, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri ele alınır. 
KaynaklarBasalla, G. (1996). Teknolojinin Evrimi, Çev. Cem Soydemir, Ankara: Tübitak Yay.
Ronan, C. A. (2003). Bilim Tarihi: Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, Çev: Ekmeleddin İhsanoğlu, Feza Günergun, Ankara: Tübitak Yay.
Sarton, G. (1995). Antik Bilim ve Modern Uygarlık çev: Melek Dosay, Remzi Demir, Ankara: Gündoğan Yay.
Sarton, G. (1952). History of Science, Cambridge: Harvard University Press. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilim, teknoloji ve bilim tarihi kavramları
2. HaftaBilim tarihi terminolojisi
3. HaftaÇin'de Bilim ve Teknoloji
4. HaftaMısır'da bilim ve teknoloji
5. HaftaMezopotamya'da bilim ve teknoloji
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaHint'te bilim ve teknoloji
8. HaftaAnadolu'da bilim ve teknoloji
9. HaftaOrta Asya'da bilim ve teknoloji
10. HaftaAztek, İnka ve Maya Uygarlıkları
11. HaftaAra sınav
12. HaftaAntik Yunan'da Bilim ve Teknoloji
13. HaftaRoma Dönemi Bilim ve Teknoloji
14. HaftaOrta Çağ'da İslam dünyasında Bilim ve Teknoloji
15. HaftaOrta Çağ'da İslam dünyasında Bilim ve Teknoloji
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü49104300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar. X   
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar.  X  
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir. X   
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder. X   
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir. X   
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir.   X 
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır.   X 
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar.    X
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir.   X 
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar.   X 
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir.    X
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek