TAE711 - BİLİM TARİHİ METİNLERİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
BİLİM TARİHİ METİNLERİ I | TAE711 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Değerlendirme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | - | |||||
Dersin amacı | Bu ders öğrencilere; modern bilime temel teşkil eden ilkçağ uygarlıklarına dair gelişmelerden başlayarak Ortaçağ dünyasının doğu ve batı yüzünü bilimsel ve teknolojik gelişmeler boyutuyla tanıtarak bu konularla ilgili çalışmaları tartışabilecek alt yapıyı kazandırmayı amaçlamaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bilim, teknoloji ve bilim tarihi kavramlarından başlanarak, bilime temel olacak bilgi toplama aşamasını oluşturan Eskiçağ'da Mısır, Çin, Hint, Mezopotamya, Orta Asya, Anadolu medeniyetlerinde ilk bilimsel ve teknolojik bulgu ve pratikler incelenir. Ardından evreni açıklamaya yönelik akılcı sistemlerin kurulduğu Yunan dönemi irdelenir. Son olarak; büyük kısmı Yunan felsefesi ile dinsel dogmaları bağdaştırma çabasıyla geçen Ortaçağ Avrupası ile yine Ortaçağ'da bilimsel çalışmalarının parlak dönemini yaşayan İslam Dünyası, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri ele alınır. | |||||
Kaynaklar | Basalla, G. (1996). Teknolojinin Evrimi, Çev. Cem Soydemir, Ankara: Tübitak Yay. Ronan, C. A. (2003). Bilim Tarihi: Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi, Çev: Ekmeleddin İhsanoğlu, Feza Günergun, Ankara: Tübitak Yay. Sarton, G. (1995). Antik Bilim ve Modern Uygarlık çev: Melek Dosay, Remzi Demir, Ankara: Gündoğan Yay. Sarton, G. (1952). History of Science, Cambridge: Harvard University Press. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bilim, teknoloji ve bilim tarihi kavramları |
2. Hafta | Bilim tarihi terminolojisi |
3. Hafta | Çin'de Bilim ve Teknoloji |
4. Hafta | Mısır'da bilim ve teknoloji |
5. Hafta | Mezopotamya'da bilim ve teknoloji |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Hint'te bilim ve teknoloji |
8. Hafta | Anadolu'da bilim ve teknoloji |
9. Hafta | Orta Asya'da bilim ve teknoloji |
10. Hafta | Aztek, İnka ve Maya Uygarlıkları |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Antik Yunan'da Bilim ve Teknoloji |
13. Hafta | Roma Dönemi Bilim ve Teknoloji |
14. Hafta | Orta Çağ'da İslam dünyasında Bilim ve Teknoloji |
15. Hafta | Orta Çağ'da İslam dünyasında Bilim ve Teknoloji |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 6 | 4 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 49 | 104 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar. | X | ||||
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar. | X | ||||
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir. | X | ||||
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder. | X | ||||
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir. | X | ||||
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. | X | ||||
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır. | X | ||||
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. | X | ||||
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir. | X | ||||
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar. | X | ||||
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir. | X | ||||
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek