TAE729 - KARŞILAŞTIRMALI TÜRK SANATI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KARŞILAŞTIRMALI TÜRK SANATI I TAE729 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Diğer: Değerlendirme  
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Nermin ŞAMAN DOĞAN 
Dersin amacıDersin amacı, öğrencilere Erken Türk sanatından bugüne dek sanatsal uygulamaları, Batı sanatı geleneğiyle karşılaştırmasını, Çağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya, Selçuklu, Osmanlı resmi, mimarisi ve diğer plastik sanat eserlerini, XX. yüzyılda Türkiye'de ve Türk cumhuriyetlerinde resim, heykel, mimarlık alanında üretilen sanat eserlerine dair karşılaştırmaları, Geçmişteki Türk sanat eserleriyle çağdaş Türk sanatları arasındaki bağlantıları, Türk sanatında kültürel etkenleri, Türk kültürünün modern Türk sanatına etkilerini kavratmaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. Erken Türk sanatından bugüne dek sanatsal uygulamaları bilir.
  3. Batı sanatı geleneğiyle karşılaştırabilir.
  4. Çağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya, Selçuklu, Osmanlı resmi, mimarisi ve diğer plastik sanat eserlerini yorumlar.
  5. XX. yüzyılda Türkiye'de ve Türk cumhuriyetlerinde resim, heykel, mimarlık alanında üretilen sanat eserlerine dair karşılaştırmalar yapabilir.
  6. Geçmişteki Türk sanat eserleriyle çağdaş Türk sanatları arasındaki bağlantıları bilir.
  7. Türk sanatında kültürel etkenleri bilir.
  8. Türk kültürünün modern Türk sanatına etkilerini yorumlayabilir.
Dersin içeriğiErken Türk sanatından bugüne dek sanatsal uygulamalar.
Batı sanatı geleneğiyle karşılaştırmalar.
Çağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya, Selçuklu, Osmanlı resmi, mimarisi ve diğer plastik sanat eserleri.
XX. yüzyılda Türkiye'de ve Türk cumhuriyetlerinde resim, heykel, mimarlık alanında üretilen sanat eserlerine dair karşılaştırmalar.
Geçmişteki Türk sanat eserleriyle çağdaş Türk sanatları arasındaki bağlantılar.
Türk sanatında kültürel etkenler.
Türk kültürünün modern Türk sanatına etkileri.  
KaynaklarErdmann, K. (1961). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.;
Erdmann, K. (1976). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.;
Ögel, S. (1986). Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul: Güven Matbaası.;
Schneider, G. (1980). Geometrische Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.;
Schneider, G. (1989). Pflanzlıche Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.;
Sözen, M. (1971). Anadolu Kentleri. İstanbul: Doku Yayınevi.
Kızıltan, A. (1958). Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul.;
Öney, G. (1989). Beylikler Devri Sanatı XIV-XV. Yüzyıl (1300-1453), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.;
Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı I-II, Ocak, A. Y. (ed., I. cilt), Peker, A. U. - Bilici, K. (ed., II. cilt), Ankara: 2006, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaErken Türk sanatından bugüne dek sanatsal uygulamalar
2. HaftaTürk sanatının Batı sanatı geleneğiyle karşılaştırılması
3. HaftaÇağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya ve Selçuklu resmi
4. HaftaÇağdaş sanat kuramları ışığında Osmanlı resmi
5. HaftaÇağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya ve Selçuklu mimarisi
6. HaftaÇağdaş sanat kuramları ışığında Osmanlı mimarisi
7. HaftaAra sınav
8. HaftaÇağdaş sanat kuramları ışığında Osmanlı diğer plastik sanat eserleri
9. HaftaXX. yüzyılda Türkiye'de ve Türk cumhuriyetlerinde resim, heykel, mimarlık alanında üretilen sanat eserlerine dair karşılaştırmalar
10. HaftaGeçmişteki Türk sanat eserleriyle çağdaş Türk sanatları arasındaki bağlantılar
11. HaftaTürk sanatında kültürel etkenler
12. HaftaTürk kültürünün modern Türk sanatına etkileri
13. HaftaAnadolu Beylikleri Mimarisi: Yapısal çözümlemeler
14. HaftaSelçuklu-İlhanlı-Memluk-Karamanoğulları sanat ilişkileri
15. HaftaHamidoğulları-Germiyanoğulları Beylikleri sanatı ve mimarisi sorunları
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü49104300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar.X    
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar.   X 
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir.   X 
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder.  X  
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir.  X  
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. X   
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır.   X 
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. X   
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir.  X  
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar.   X 
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir.    X
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek