TAE729 - KARŞILAŞTIRMALI TÜRK SANATI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI TÜRK SANATI I | TAE729 | 3. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Değerlendirme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Nermin ŞAMAN DOĞAN | |||||
Dersin amacı | Dersin amacı, öğrencilere Erken Türk sanatından bugüne dek sanatsal uygulamaları, Batı sanatı geleneğiyle karşılaştırmasını, Çağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya, Selçuklu, Osmanlı resmi, mimarisi ve diğer plastik sanat eserlerini, XX. yüzyılda Türkiye'de ve Türk cumhuriyetlerinde resim, heykel, mimarlık alanında üretilen sanat eserlerine dair karşılaştırmaları, Geçmişteki Türk sanat eserleriyle çağdaş Türk sanatları arasındaki bağlantıları, Türk sanatında kültürel etkenleri, Türk kültürünün modern Türk sanatına etkilerini kavratmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Erken Türk sanatından bugüne dek sanatsal uygulamalar. Batı sanatı geleneğiyle karşılaştırmalar. Çağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya, Selçuklu, Osmanlı resmi, mimarisi ve diğer plastik sanat eserleri. XX. yüzyılda Türkiye'de ve Türk cumhuriyetlerinde resim, heykel, mimarlık alanında üretilen sanat eserlerine dair karşılaştırmalar. Geçmişteki Türk sanat eserleriyle çağdaş Türk sanatları arasındaki bağlantılar. Türk sanatında kültürel etkenler. Türk kültürünün modern Türk sanatına etkileri. | |||||
Kaynaklar | Erdmann, K. (1961). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.; Erdmann, K. (1976). Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Cilt 1, Berlin.; Ögel, S. (1986). Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul: Güven Matbaası.; Schneider, G. (1980). Geometrische Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.; Schneider, G. (1989). Pflanzlıche Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert.; Sözen, M. (1971). Anadolu Kentleri. İstanbul: Doku Yayınevi. Kızıltan, A. (1958). Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul.; Öney, G. (1989). Beylikler Devri Sanatı XIV-XV. Yüzyıl (1300-1453), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.; Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı I-II, Ocak, A. Y. (ed., I. cilt), Peker, A. U. - Bilici, K. (ed., II. cilt), Ankara: 2006, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Erken Türk sanatından bugüne dek sanatsal uygulamalar |
2. Hafta | Türk sanatının Batı sanatı geleneğiyle karşılaştırılması |
3. Hafta | Çağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya ve Selçuklu resmi |
4. Hafta | Çağdaş sanat kuramları ışığında Osmanlı resmi |
5. Hafta | Çağdaş sanat kuramları ışığında Orta Asya ve Selçuklu mimarisi |
6. Hafta | Çağdaş sanat kuramları ışığında Osmanlı mimarisi |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Çağdaş sanat kuramları ışığında Osmanlı diğer plastik sanat eserleri |
9. Hafta | XX. yüzyılda Türkiye'de ve Türk cumhuriyetlerinde resim, heykel, mimarlık alanında üretilen sanat eserlerine dair karşılaştırmalar |
10. Hafta | Geçmişteki Türk sanat eserleriyle çağdaş Türk sanatları arasındaki bağlantılar |
11. Hafta | Türk sanatında kültürel etkenler |
12. Hafta | Türk kültürünün modern Türk sanatına etkileri |
13. Hafta | Anadolu Beylikleri Mimarisi: Yapısal çözümlemeler |
14. Hafta | Selçuklu-İlhanlı-Memluk-Karamanoğulları sanat ilişkileri |
15. Hafta | Hamidoğulları-Germiyanoğulları Beylikleri sanatı ve mimarisi sorunları |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 6 | 4 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 49 | 104 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar. | X | ||||
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar. | X | ||||
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir. | X | ||||
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder. | X | ||||
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir. | X | ||||
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. | X | ||||
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır. | X | ||||
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. | X | ||||
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir. | X | ||||
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar. | X | ||||
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir. | X | ||||
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek