TAE703 - DÜNYADA TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DÜNYADA TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI I TAE703 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Bilgisayar uygulama  
Dersin sorumlusu(ları)Dr.Öğr.Üyesi Nagehan ÜSTÜNDAĞ ÖZDEMİR 
Dersin amacıTürkiyat araştırmalarının niteliği, içeriğini ve dünyadaki oryantalistik çalışmaları çerçevesinde Türkiyat araştırmalarının gelişim evreleri ve durumunu tanıtmak; Türkiyat araştırmalarında kullanılan kaynakları tanıtmak, bu kaynaklara dayalı bilgi üretme yöntemlerini denemek; dünyada ve Türkiye'de üretilmiş mevcut bilgi ile Türkiyat kaynaklarını karşılaştırmak. Türkiyat araştırmalarının kronolojik ve analitik tasnifini yaptırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. Doğu bilimleri ile Türkiyat araştırmaları arasındaki ilişkileri kavrar,
  3. Türkiyat araştırmalarında disiplinler arası çalışmaların önemini kavrar,
  4. Türk dili ile ilgili ana kaynakları tanır,
  5. Türk tarihi ile ilgili ana kaynakları tanır ve değerlendirir,
  6. Türk sanatı ile ilgili ana kaynakları tanır,
  7. Türk kültürü ile ilgili ana kaynakları tanır,
  8. Türkiyat ile ilgili elektronik ortamdaki kaynakları değerlendirmesini bilir.
Dersin içeriğiDoğu bilimleri ile Türkiyat araştırmaları arasındaki ilişkileri tarihsel arka planı,
Türkiyat araştırmalarının temel problemleri: dil, tarih, coğrafya, kültür, sanat ve arkeoloji.
Türkiyat alanının temel zorlukları: metodoloji ve yaklaşımdaki farklılıklar ile benzerlikler.
Alandaki son çalışmalara eleştirel yaklaşım.
Dünyadaki Türkiyat araştırmaları.
Dünyada Türkolojinin ve Doğubilimlerinin kuruluş, gelişim süreçleri.
Doğubilim araştırmaları kapsamında Türkiyat araştırmalarının yeri, yapısı.
Dünyada Türkolojinin 19. ve 20. yüzyıldaki durumu.
Yabancı Türkologlar ve eserleri, Türkolojiye katkıları. 
KaynaklarBuran, A. (2009). Sovyet Türkolojisi ve Birinci Türkoloji Kurultayı. Turkish Studies. Volume 4/3 Spring 2009.
Çetin, İ. ve Eskimen, A. D. (2012). Avrupa'da Türkoloji Öğrenimi Gören Öğrencilerin Türk Dili, Edebiyatı ve Kültürüne İlişkin Görüşleri: Fransa Inalco Örneği. Turkish Studies. Volume 7/1 Winter 2012.
Gedikli, Y. (haz.) (2009). Annemarie von Gabain Türkoloji Makaleleri. İstanbul: BilgeOğuz.
Nasilov, D. M. (2008). Aleksandr Nikolaeviç Samoyloviç. Moskva: RAN.
Kononov, A.N. (1989). Biobibliografiçeskiy Slovar' Oteçesrvennıh Tyurkologov Dooktyabr'skiy Period. Moskva: Nauk.
Kononov, A.N. (2009). Rusya'da Türk Dillerinin Araştırılması Tarihi. Ankara: TDK.
Temir, A. (1991). Türkoloji Tarihinde Wilhelm Radloff Devri. Ankara: TDK.
Buran, A. (2011). Kurşunlanan Türkoloji. Ankara: Akçağ.
Kolesnikov, A. ve Kamalov, İ. (2011). Avrasya Türkologları Sözlüğü. Ankara: TTK.
Eren, H. (1998). Türklük Bilimi Sözlüğü, Ankara: TDK Yay. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDünyada Türkiyat Araştırmalarına Giriş ve Doğu bilimleri Şarkiyat, Oryantalistik kavramları
2. HaftaFransa'da Türkiyat Araştırmaları
3. Haftaİskandinav ülkelerinde Türkiyat Araştırmaları
4. HaftaRusya'da Türkiyat Araştırmaları
5. HaftaKore'de Türkiyat Araştırmaları
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaAlmanya'da Türkiyat Araştırmaları
8. HaftaÇin'de Türkiyat Araştırmaları
9. HaftaMacaristan'da Türkiyat Araştırmaları
10. HaftaAmerika'da Türkiyat Araştırmaları
11. HaftaJaponya'da Türkiyat Araştırmaları
12. HaftaOrta Asya'da Türkiyat Araştırmaları
13. HaftaPolonya'da Türkiyat Araştırmaları
14. HaftaBulgaristan'da Türkiyat Araştırmaları
15. HaftaBalkanlar'da Türkiyat Araştırmaları
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum130
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1660
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6530
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması6424
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler5630
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü49104300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar.    X
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar.   X 
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir.    X
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder.    X
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir.   X 
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. X   
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır.X    
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar.   X 
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir.    X
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar.  X  
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir.    X
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek