TAE703 - DÜNYADA TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DÜNYADA TÜRKİYAT ARAŞTIRMALARI I | TAE703 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Diğer: Bilgisayar uygulama | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr.Öğr.Üyesi Nagehan ÜSTÜNDAĞ ÖZDEMİR | |||||
Dersin amacı | Türkiyat araştırmalarının niteliği, içeriğini ve dünyadaki oryantalistik çalışmaları çerçevesinde Türkiyat araştırmalarının gelişim evreleri ve durumunu tanıtmak; Türkiyat araştırmalarında kullanılan kaynakları tanıtmak, bu kaynaklara dayalı bilgi üretme yöntemlerini denemek; dünyada ve Türkiye'de üretilmiş mevcut bilgi ile Türkiyat kaynaklarını karşılaştırmak. Türkiyat araştırmalarının kronolojik ve analitik tasnifini yaptırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Doğu bilimleri ile Türkiyat araştırmaları arasındaki ilişkileri tarihsel arka planı, Türkiyat araştırmalarının temel problemleri: dil, tarih, coğrafya, kültür, sanat ve arkeoloji. Türkiyat alanının temel zorlukları: metodoloji ve yaklaşımdaki farklılıklar ile benzerlikler. Alandaki son çalışmalara eleştirel yaklaşım. Dünyadaki Türkiyat araştırmaları. Dünyada Türkolojinin ve Doğubilimlerinin kuruluş, gelişim süreçleri. Doğubilim araştırmaları kapsamında Türkiyat araştırmalarının yeri, yapısı. Dünyada Türkolojinin 19. ve 20. yüzyıldaki durumu. Yabancı Türkologlar ve eserleri, Türkolojiye katkıları. | |||||
Kaynaklar | Buran, A. (2009). Sovyet Türkolojisi ve Birinci Türkoloji Kurultayı. Turkish Studies. Volume 4/3 Spring 2009. Çetin, İ. ve Eskimen, A. D. (2012). Avrupa'da Türkoloji Öğrenimi Gören Öğrencilerin Türk Dili, Edebiyatı ve Kültürüne İlişkin Görüşleri: Fransa Inalco Örneği. Turkish Studies. Volume 7/1 Winter 2012. Gedikli, Y. (haz.) (2009). Annemarie von Gabain Türkoloji Makaleleri. İstanbul: BilgeOğuz. Nasilov, D. M. (2008). Aleksandr Nikolaeviç Samoyloviç. Moskva: RAN. Kononov, A.N. (1989). Biobibliografiçeskiy Slovar' Oteçesrvennıh Tyurkologov Dooktyabr'skiy Period. Moskva: Nauk. Kononov, A.N. (2009). Rusya'da Türk Dillerinin Araştırılması Tarihi. Ankara: TDK. Temir, A. (1991). Türkoloji Tarihinde Wilhelm Radloff Devri. Ankara: TDK. Buran, A. (2011). Kurşunlanan Türkoloji. Ankara: Akçağ. Kolesnikov, A. ve Kamalov, İ. (2011). Avrasya Türkologları Sözlüğü. Ankara: TTK. Eren, H. (1998). Türklük Bilimi Sözlüğü, Ankara: TDK Yay. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dünyada Türkiyat Araştırmalarına Giriş ve Doğu bilimleri Şarkiyat, Oryantalistik kavramları |
2. Hafta | Fransa'da Türkiyat Araştırmaları |
3. Hafta | İskandinav ülkelerinde Türkiyat Araştırmaları |
4. Hafta | Rusya'da Türkiyat Araştırmaları |
5. Hafta | Kore'de Türkiyat Araştırmaları |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Almanya'da Türkiyat Araştırmaları |
8. Hafta | Çin'de Türkiyat Araştırmaları |
9. Hafta | Macaristan'da Türkiyat Araştırmaları |
10. Hafta | Amerika'da Türkiyat Araştırmaları |
11. Hafta | Japonya'da Türkiyat Araştırmaları |
12. Hafta | Orta Asya'da Türkiyat Araştırmaları |
13. Hafta | Polonya'da Türkiyat Araştırmaları |
14. Hafta | Bulgaristan'da Türkiyat Araştırmaları |
15. Hafta | Balkanlar'da Türkiyat Araştırmaları |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 16 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 6 | 4 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 49 | 104 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Türk dünyasının geçirdiği sosyal, ekonomik, kültürel, siyasi ve coğrafi değişimleri bütüncül bir perspektifte kavrar. | X | ||||
2. Türk kültürünün ve etkileşimde bulunduğu kültürlerin kaynak dillerinden en az birisini okur, anlar ve bilgi üreterek yorumlar. | X | ||||
3. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarından biri üzerine karşılaştırmalı, bütüncül perspektifte analitik bilgi üretir. | X | ||||
4. Türk kültürünün dil, sosyal yapı evrelerini komşu kültürlerle temas süreçlerini de dikkate alarak analiz eder. | X | ||||
5. Türk dili, kültürü ve sosyal yapısının karşılaştığı problemlerin çözümünde evrensel bilgi birikiminden de yararlanarak etkin bir metodoloji geliştirir. | X | ||||
6. Mevcut ve muhtemel siyasi, askerî ve sosyo-ekonomik sorunların çözümü için evrensel Türkiyat perspektifli çözümler üretir. | X | ||||
7. Türk kültürünün bölgesel varlık alanlarında yaşadığı ve yaşamakta olduğu asimilasyon ve kaybolma tehlikelerini değerlendirir, bunlara karşı alınması gereken tedbirleri ilgili kurumlarla paylaşır. | X | ||||
8. Dünyadaki etnik ve kültürel sorunlarla ilgilenerek muhtemel çözüm yolları konusunda Türkiyat perspektifli analizler yapar. | X | ||||
9. Türk kültürü ve etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine tarihî, filolojik, sosyal ve ekonomik alanlarda yeni bakış açıları geliştirir. | X | ||||
10. Evrensel bilgi birikiminden hareketle Türkiyat perspektifinde bilgi üreterek metodolojik ve bilimsel katkılar sağlar. | X | ||||
11. Türk kültürünün etkileşimde olduğu coğrafyalara yönelik dil, tarih ve kültür araştırmalarında yeni yöntemler dener ve teknolojik kullanım yöntemlerini geliştirir. | X | ||||
12. Türk dili, tarihi ve kültürü ile onun etkileşimde bulunduğu dil, tarih ve kültürler üzerine bilimsel katkılar sağlar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek