BİH645 - YENİ MEDYA,TOPLUM ve KÜLTÜR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YENİ MEDYA,TOPLUM ve KÜLTÜR BİH645 2. Yarıyıl 3 0 3 7.5
Önkoşul(lar)-var iseyok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriTartışma
Örnek Olay İncelemesi
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof.Dr. Mutlu Binark 
Dersin amacıYeni Medya, Toplum ve Kültür dersinin amacı, yeni medyayı ve yeni medya ortamlarını geleneksel medyadan farklılaştıran özellikleri/bileşenleri ve toplumsal-siyasal-kültürel ve ekonomik alanlardaki etkisini kavramsal ve kuramsal düzeyde kavramak; bireyselliğin deneyimlenmesindeki yeni olguları örnekler üzerinden irdelemektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci yeni medyanın toplum, kültür ve bireysellik üzerine farklı ve çeşitli etkilerini tarihi, ekonomik, siyasal, toplumsal ve kültürel ardyöre ve örüntüler içerisinde bağlam vurgusu ile ele alma becerisi elde eder.
  2. Yeni medya ortamlarının toplumsal, siyasal, kültürel ve ekonomik alanlara etkisini kavramsal temelde sorgulama bilgisini kazanır.
  3. Öğrenci bu derste; toplum, siyaset, ekonominin, kültürün ve bireyselliğin deneyimlenmesinin yeni medya ortamları dolayımı ile nasıl değiştiğini kavrama becerisi elde eder.
Dersin içeriğiGünümüzde yeni medya (çeşitli dijital iletişim teknolojileri) ve yeni medya ortamları (çeşitli platformlar) gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiş, hatta geleneksel medyanın ve geleneksel medya metinlerinin kullanımın yerini giderek almaya başlamıştır. Geleneksel medya ve yeni medya ortamlarının giderek teknolojik olarak yakınsaması da araçların ve içeriklerin birlikte tüketilmesi olgusunu da doğurmuştur. Yeni medyanın kullanım pratiklerinin toplum, kültür ve birey üzerine çeşitli etkileri ile yaratıcı endüstrideki konumu başta iletişim bilimleri olmak üzere, kültürel çalışmalar, sosyoloji, antropoloji, iktisat ve hukuk gibi farklı disiplinlerde ?yeni medya çalışmaları? adı altında irdelenmeye başlanmıştır.
Bu derste ise, öncelikle yeni medya ve yeni medya ortamları tanımlanarak, 
KaynaklarAbbate, J. (2011). ?İnternetin Popülerleşmesi?, İletişim Tarihi, (Der.) David Crowley ve PaulHeyer, (Çev.) Berkay Ersöz, Ankara: Siyasal Kitabevi. 472-479.
Keleş, A.R. ve Y.Sal (Der.) (2013) Hack Kültürü ve Hacktivizm: Yeni bir Siyaset Biçimi. İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği Yayınları.
Arslantaş-Toktaş, S. Vd. (2012) Türkiye?de Dijital Gözetim. İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği. http://ekitap.alternatifbilisim.org/turkiyede-dijital-gozetim.html
Aslan, M. G. (2013). ?Yeni Medyanin ?Yeni?liği Üzerine? ,I. Ulusal Yeni Medya Kongresi 7-8 Mayıs 2013. İzmit-KOUİF ve Alternatif Bilişim Derneği. 102-110.
Athique, A. (2013) Digital Media and Society. Cambridge: Polity.
Atton, C. (2014) ?Alternatif Medya?ya Yaklaşmak: Teori ve Metodoloji?, Kendi Medyanı Yarat: Alternatif Medya. Cilt I. ?, (Der.) B. Yanıkkaya, B. Çoban, İstanbul: Kalkedon. 21-62.
Ball, K., K.Haggerty ve D.Lyon (Eds.) (2012) Handbook of Surveillance Studies. London: Routledge. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin işlenişinin ve planının tanıtılması
2. HaftaYeni medya ve yeni medya ortamları nedir? Yeni medya çalışmalarında sorulması gereken sorular ve sorunsallar nelerdir?
3. HaftaYeni medyaya ilişkin bazı tartışma odakları
4. HaftaKatılımcı kültür, Kullanıcı Türevli İçerik Yaratımı, Üre-tüketici olgusu, Kullanıcı/İzleyici Üzerine Kuramsal Tartışmalar ve Örnek Araştırmaların İrdelenmesi
5. HaftaAlternatif ve Aktivist Medyadan Yurttaş Haberciliğine kuramsal-kavramsal tartışmalar
6. HaftaYeni medya ortamlarında kamusallık, kamusal alan ve demokratik kanaat oluşumunun koşulları
7. HaftaToplumsal hareketlerde yeni medya kullanım pratikleri, çeşitli olanaklar ve engeller nelerdir, ve örnek araştırmaların değerlendirilmesi
8. HaftaHacker olgusunu tartışmak
9. HaftaKitle Kaynak Üretimi, Sosyal Medya Şöhreti/Şöhretimsi, Fan Olgusunu tartışmak
10. HaftaDijital Oyun, Oyuncu, Machinima Yapımı, Mod Yazımı
11. HaftaEkonomi Politik yaklaşımdan yeni medya ortamlarına bakış
12. HaftaEkonomi Politik Kuramdan Kullanıcı Türevli İçerik Üretimi ve Katılımcı Kültürün Eleştirisi ve Gayri Maddi Emek Gücü kavramı
13. HaftaVeri Madenciliği, Veri İkizi Yaratımı ve Profilleme olguları
14. HaftaYeni Medya Ortamlarında Etik İhlaller Nelerdir? ve Açık Etik Ne Demektir? Genel Değerlendirme

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)155
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1740
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler42080
Ara sınavlara hazırlanma süresi13535
Genel sınava hazırlanma süresi14242
Toplam İş Yükü34102227

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Bilişimle ilgili temel teknik kavramları hakkında bilgi sahibi olur.X    
2. Bilişim sistemlerinin, yazılımların çeşitleri ve işleyiş şekilleri hakkında bilgi sahibi olur. X    
3. Bilişim sistemlerinin ve yazılımların kullanım alanları ve kullanım şekli hakkında bilgi sahibi olur. X    
4. Bilişim ile ilgili hukuki sorunları öğrenir.  X  
5. Bilişim alanındaki gelişmelerin hukuki etkilerini öğrenir.  X  
6. Bilişim hukuku ili ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur.   X  
7. Adli bilişim ile ilgili temel kavramları ve adli bilişime esas olan kavramları öğrenir. X    
8. Bilişim ile ilgili yerel mevzuat hakkında bilgi sahibi olur.   X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek