BİH645 - YENİ MEDYA,TOPLUM ve KÜLTÜR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
YENİ MEDYA,TOPLUM ve KÜLTÜR | BİH645 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Önkoşul(lar)-var ise | yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Tartışma Örnek Olay İncelemesi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr. Mutlu Binark | |||||
Dersin amacı | Yeni Medya, Toplum ve Kültür dersinin amacı, yeni medyayı ve yeni medya ortamlarını geleneksel medyadan farklılaştıran özellikleri/bileşenleri ve toplumsal-siyasal-kültürel ve ekonomik alanlardaki etkisini kavramsal ve kuramsal düzeyde kavramak; bireyselliğin deneyimlenmesindeki yeni olguları örnekler üzerinden irdelemektir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Günümüzde yeni medya (çeşitli dijital iletişim teknolojileri) ve yeni medya ortamları (çeşitli platformlar) gündelik yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmiş, hatta geleneksel medyanın ve geleneksel medya metinlerinin kullanımın yerini giderek almaya başlamıştır. Geleneksel medya ve yeni medya ortamlarının giderek teknolojik olarak yakınsaması da araçların ve içeriklerin birlikte tüketilmesi olgusunu da doğurmuştur. Yeni medyanın kullanım pratiklerinin toplum, kültür ve birey üzerine çeşitli etkileri ile yaratıcı endüstrideki konumu başta iletişim bilimleri olmak üzere, kültürel çalışmalar, sosyoloji, antropoloji, iktisat ve hukuk gibi farklı disiplinlerde ?yeni medya çalışmaları? adı altında irdelenmeye başlanmıştır. Bu derste ise, öncelikle yeni medya ve yeni medya ortamları tanımlanarak, | |||||
Kaynaklar | Abbate, J. (2011). ?İnternetin Popülerleşmesi?, İletişim Tarihi, (Der.) David Crowley ve PaulHeyer, (Çev.) Berkay Ersöz, Ankara: Siyasal Kitabevi. 472-479. Keleş, A.R. ve Y.Sal (Der.) (2013) Hack Kültürü ve Hacktivizm: Yeni bir Siyaset Biçimi. İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği Yayınları. Arslantaş-Toktaş, S. Vd. (2012) Türkiye?de Dijital Gözetim. İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği. http://ekitap.alternatifbilisim.org/turkiyede-dijital-gozetim.html Aslan, M. G. (2013). ?Yeni Medyanin ?Yeni?liği Üzerine? ,I. Ulusal Yeni Medya Kongresi 7-8 Mayıs 2013. İzmit-KOUİF ve Alternatif Bilişim Derneği. 102-110. Athique, A. (2013) Digital Media and Society. Cambridge: Polity. Atton, C. (2014) ?Alternatif Medya?ya Yaklaşmak: Teori ve Metodoloji?, Kendi Medyanı Yarat: Alternatif Medya. Cilt I. ?, (Der.) B. Yanıkkaya, B. Çoban, İstanbul: Kalkedon. 21-62. Ball, K., K.Haggerty ve D.Lyon (Eds.) (2012) Handbook of Surveillance Studies. London: Routledge. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Dersin işlenişinin ve planının tanıtılması |
2. Hafta | Yeni medya ve yeni medya ortamları nedir? Yeni medya çalışmalarında sorulması gereken sorular ve sorunsallar nelerdir? |
3. Hafta | Yeni medyaya ilişkin bazı tartışma odakları |
4. Hafta | Katılımcı kültür, Kullanıcı Türevli İçerik Yaratımı, Üre-tüketici olgusu, Kullanıcı/İzleyici Üzerine Kuramsal Tartışmalar ve Örnek Araştırmaların İrdelenmesi |
5. Hafta | Alternatif ve Aktivist Medyadan Yurttaş Haberciliğine kuramsal-kavramsal tartışmalar |
6. Hafta | Yeni medya ortamlarında kamusallık, kamusal alan ve demokratik kanaat oluşumunun koşulları |
7. Hafta | Toplumsal hareketlerde yeni medya kullanım pratikleri, çeşitli olanaklar ve engeller nelerdir, ve örnek araştırmaların değerlendirilmesi |
8. Hafta | Hacker olgusunu tartışmak |
9. Hafta | Kitle Kaynak Üretimi, Sosyal Medya Şöhreti/Şöhretimsi, Fan Olgusunu tartışmak |
10. Hafta | Dijital Oyun, Oyuncu, Machinima Yapımı, Mod Yazımı |
11. Hafta | Ekonomi Politik yaklaşımdan yeni medya ortamlarına bakış |
12. Hafta | Ekonomi Politik Kuramdan Kullanıcı Türevli İçerik Üretimi ve Katılımcı Kültürün Eleştirisi ve Gayri Maddi Emek Gücü kavramı |
13. Hafta | Veri Madenciliği, Veri İkizi Yaratımı ve Profilleme olguları |
14. Hafta | Yeni Medya Ortamlarında Etik İhlaller Nelerdir? ve Açık Etik Ne Demektir? Genel Değerlendirme |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 15 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 17 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 20 | 80 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 35 | 35 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 42 | 42 |
Toplam İş Yükü | 34 | 102 | 227 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bilişimle ilgili temel teknik kavramları hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
2. Bilişim sistemlerinin, yazılımların çeşitleri ve işleyiş şekilleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
3. Bilişim sistemlerinin ve yazılımların kullanım alanları ve kullanım şekli hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. Bilişim ile ilgili hukuki sorunları öğrenir. | X | ||||
5. Bilişim alanındaki gelişmelerin hukuki etkilerini öğrenir. | X | ||||
6. Bilişim hukuku ili ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
7. Adli bilişim ile ilgili temel kavramları ve adli bilişime esas olan kavramları öğrenir. | X | ||||
8. Bilişim ile ilgili yerel mevzuat hakkında bilgi sahibi olur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek