YDT603 - YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇENİN YAPISAL ÖZEL. I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇENİN YAPISAL ÖZEL. I YDT603 1. Yarıyıl 3 0 3 9
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Sema ASLAN DEMİR 
Dersin amacıYabancı dil olarak Türkçe öğretimi bağlamında Türkçenin yapısal özelliklerini tanıtmak, Türkçenin sesbilgisel ve biçimbilgisel tipolojisini kavratmak, Türkçe öğrenim süreçlerinde sık yapılan öğrenici hatalarının dil tipolojisi ile ilişkisini incelemek, dilbilgisi öğretimini tartışmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda; Yapısal açıdan Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini bilir,
  2. Ses bilgisinin çalışma alanlarını bilir ve ses bilgisinin alt alanlarını açıklar,
  3. Türkçenin ses bilimsel envanterini tanır ve diğer dillerle farklılıklarını bilir.
  4. Türkçe ses bilimsel özelliklerin yabancı dil olarak Türkçe öğretim süreçlerine etkisini bilir.
  5. Türkçenin biçimbilimsel tipolojisini tanır ve diğer dillerle farklılıklarını kavrar.
  6. Türkçenin biçimbilgisel özelliklerinin yabancı dil olarak Türkçe öğretim süreçlerine etkisini bilir.
Dersin içeriği-Türkçenin sesbilimsel tipolojisi
-Türkçenin sesbilimsel envanteri ve diğer dillerle farkı
-Türkçenin biçimbilgisel tipolojisi
-Türkçe ses bilimsel özelliklerin yabancı dil olarak Türkçe öğretim süreçlerine etkisini
- Türkçenin biçimbilgisel özelliklerinin yabancı dil olarak Türkçe öğretim süreçlerine etkisini 
Kaynaklar-Whaley, Lindsay J. (1997). Introduction to Typology. The Unity and Diversity of Languages. Thousands Oaks: Sage.

-Croft, William (2003). Typology and Universals. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press.

-Greenberg Joseph H. (1963). Some universals of grammar with particular reference to the order of meaningful elements. In: Joseph h. Greenberg (ed.). Universals of Language. London: MIT Press, pp. 73-113.

-Johanson, Lars (2007). Türkçe Dil İlişkilerinde Yapısal Etkenler. İkinci Baskı. Çev. Nurettin Demir. Ankara: TDK.
-Moravcsik, Edith A. (2013). Introducing Language Typology. Cambridge: Cambridge University Press.

-Ramat, Anna Gacalone (2012). Typology and Second Language Acquisition. In Encyclopedia of Applied Linguistics. Edited by Carol A. Chapelle. UK: Wiley-Blackwell

-Ergin, Muharrem, Türk Dil Bilgisi, İstanbul, 1962.
-Lewis, G.L.,Turkish Grammar, Oxford, 1967.

-Uzun, N. E., Ana Çizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, İstanbul, 2000. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDil, dünya dilleri, dil tipolojisi
2. HaftaYapısal açıdan Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri
3. HaftaSes bilgisinin çalışma alanları ve alt alanları
4. HaftaTürkçesinin sesbilimsel envanteri
5. HaftaTürkçeyi diğer dillerden ayıran fonetik özellikleri
6. HaftaÜnlü ve ünsüz uyumları, ses dizilişleri
7. HaftaTürkçe ses bilimsel özelliklerin yabancı dil olarak Türkçe öğretim süreçlerine etkisi
8. HaftaAra sınav
9. HaftaTürkçenin biçim bilgisi: Yapım ve çekim ekleri
10. HaftaDilbilimsel kategorilerin Türkçe biçim bilgisindeki görünümleri: Kiplik
11. HaftaDilbilimsel kategorilerin Türkçe biçim bilgisindeki görünümleri: Görünüş ve zaman
12. HaftaDilbilimsel kategorilerin Türkçe biçim bilgisindeki görünümleri: Kanıtsallık (Evidensiyel)
13. HaftaTürkçede hâl ve çokluk kategorisi
14. HaftaTürkçenin biçimbilgisel özelliklerinin yabancı dil olarak Türkçe öğretim süreçlerine etkisi
15. HaftaÖğrenici hataları ve dil tipolojisi ilişkisi
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)110
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı560
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama6424
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması5420
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)7642
Sunum / Seminer Hazırlama5420
Proje000
Ödevler7642
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü46107270

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yabancı dil olarak Türkçenin (YDT) öğretimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.   X 
2. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki uygulamaları etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.    X
3. Alanındaki hedef öğrenci gruplarının dil becerilerinin, öğrenmedeki rolünü değerlendirir.    X
4. Bilgi teknolojilerini hem öğretimi planlama sürecinde hem de öğrenme sürecinde etkili olarak kullanır.  X  
5. Hedef öğrenci gruplarına uygun eğitim ortamları düzenler ve uygun öğrenme materyalleri geliştirir.   X 
6. Araştırma yaptığı alanda eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır.     X
7. Tez ve diğer bilimsel çalışmalarında farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.  X  
8. Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerileri üretir ve bunları yazılı ve sözlü olarak paylaşır. Özgün eserler oluşturur.   X 
9. Birey olarak alanı ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını betimleyen etik ilkelere uygun davranır.    X
10. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.  X  
11. Türkçenin Türk dili konuşan topluluklarla Türkçeyi sonradan öğrenen topluluklara yönelik öğretimindeki farkı bilir ve buna uygun içerikler geliştirir.   X 
12. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek