MDN643 - PATLAT. DOĞ. OLMAYAN DAV. SİSMİK VERİLERLE ANALİZİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PATLAT. DOĞ. OLMAYAN DAV. SİSMİK VERİLERLE ANALİZİ MDN643 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. G. Gülsev UYAR 
Dersin amacıKaya patlatmaları, doğrusal olmayan davranış sergileyen problemlerden biridir. Eğer kaya patlatmalarının doğrusal olmayan doğası bilinirse, iyi ve istenen biçimde parçalanmış kayalar elde edilirken, patlatma kaynaklı titreşimleri önlemede de daha başarılı olunur. Kaya patlatmalarının doğrusal olmayan davranışlarının incelenmesindeki nicel yaklaşım, patlatma kaynaklı titreşimlerin sinyal analizine dayandırılabilmesidir. Bu derste, doğrusal olmayan davranışın matematik modellemesinin anlatılması amaçlanmıştır. Ayrıca, literatüre yeni kazandırılan ve doğrusal olmayan davranışla yakından ilişkili kavramlar: ?iç-ezilme katsayısı?, ?kaya patlatmalarının plastik/elastik enerji oranı hesabı? ve ?kaya patlatmalarındaki kütle/frekans ilişkisi? nin anlatılması da bu derste amaçlanmıştır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Doğrusal olmayan problemlere yaklaşım ve çözüm yöntemleri
  2. Sismik sinyal analizi
  3. Optimum parçalanma ve minimum çevresel etki hedeflerine ulaşmak için patlatma tasarımlarının rafine edilmesi
Dersin içeriğiDoğrusal olmayan davranış modellenmesi, sismik sinyal analizi, patlatma titreşimlerinin en aza indirilmesinde sinyal analizine dayanan yöntem tanıtımı, kaya patlatmalarının plastik/elastik enerji oranı hesabı, iç-ezilme katsayısı, kaya patlatmalarındaki kütle/frekans ilişkisi. 
KaynaklarALDAS, G.G.U, 2010, ?Explosive charge mass and peak particle velocity (PPV)-frequency relation in mining blast?, Journal of Geophysics and Engineering. Vol. 7, p. 223-231.
ALDAS, G.G.U., 2010, ?Investigation of blast design parameters from the point of seismic signals?, International Journal of Surface Mining, Reclamation and Environment, Vol. 24. Issue 1, pp.80-90.
ALDAS G.G.U., 2010, ?Non-linear behavior of blasting noticed on seismic signals?, Gazi University Journal of Science, (23) 4: p.401-411.
ALDAS G.G.U., ECEVİTOĞLU B., CAN, A. Z., 2009, ?Patlatma kaynaklı titreşimlerin azaltılmasında yüzey dalgalarının bastırılması yönteminin uygulanması: TKİ YLİ Milas işletmesinde bir uygulama?, Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, c.1 (1), s.83-93
ALDAS, G.G.U , ECEVİTOĞLU B., 2008, ?Waveform analysis in mitigation of blast-vibration?, Journal of Applied Geophysics. Vol.66, p. 25-30. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş: Patlatmaların doğrusal/doğrusal olmayan davranışları hakkında genel bilgilendirme. Literatür özeti.
2. HaftaKaya Patlatmalarının Doğası: Kaya parçalanma mekanizmasının anlatılması.
3. HaftaDoğrusal Yöntemlerle Patlatma Titreşimleri Analizi: Patlatma kaynaklı titreşimlerin analizi için geliştirilen SeisBlast yazılımının incelenmesi, doğrusal problemlerin çözümünde kullanılan bu yazılımdaki aksaklıkların irdelenmesi.
4. HaftaDoğrusal Yöntemlerle Patlatma Titreşimleri Analizi(devam)
5. HaftaPatlatma İzleme Sistemleri: Yüksek Hızlı Video Kamera (YHVK), Sismometre, radyo-telekomünikasyon sistemlerinin tanıtımı.
6. HaftaYüksek Hızlı Video Kamera ve Sismometre verilerinin eş zamanlılığının sağlanması: Patlatmaların doğrusal olmayan davranışlarını incelemek için YHVK ve sismometre verilerinin eş zamanlı değerlendirilmesi gerekmektedir. Titreşim verilerinin zamanda gec
7. HaftaPatlatmalardaki Plastik/Elastik Enerji Bölüşümü: Gerçek grup patlatmasının kendinden girdi dalgacığının çıkarılması ve bu dalgacığın gruptaki zaman gecikmeli her patlatmaya ait zaman serileri ile evriştirilmesi. Böylece doğrusal davranışı temsil eden
8. HaftaAra sınav
9. HaftaPatlatmalardaki Plastik/Elastik Enerji Bölüşümü(devam)
10. HaftaKütle (patlayıcı madde)/Frekans İlişkisinin Kurulması: Maden ve jeofizik mühendisliklerinin iyi bilinen iki formülü (parçacık hızı-ölçekli mesafe ilişkisi ve soğrulma), bir noktadaki patlayıcı miktarını parçacık hızı frekansı ile ilişkilendiren yeni
11. HaftaKütle (patlayıcı madde)/Frekans İlişkisinin Kurulması(devam)
12. HaftaDoğrusal Olmayan Davranış Deneyi ve Yeni Bir terim: İç-Ezilme Katsayısı: Patlatmaların doğrusal olmayan davranışını sergileyen deney setinin anlatılması. Literatüre yeni kazandırılan ?İç Ezilme Katsayısı??nın tanıtılması.
13. HaftaDoğrusal Olmayan Davranış Deneyi ve Yeni Bir terim: İç-Ezilme Katsayısı(devam)
14. HaftaÖğrenci sunumları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler115
Sunum115
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12784
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler14040
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3095211

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Maden mühendisliği lisans bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bunları kullanır.    X
2. Alanında geçerli olan güncel teknikler ve yeni gelişmeler hakkında bilgi sahibidir ve gerektiğinde bunları öğrenir.    X
3. Eldeki sınırlı ve eksik veriyi, bilimsel yöntemler kullanarak tamamlar ve uygular.  X  
4. Alanındaki uygulamalarda açığa çıkan sorunların nedenlerini ve çözüm yöntemlerini araştırma teknikleri kullanarak belirler.   X 
5. Sahip olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilir, diğer disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirebilir, yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.    X
6. Çok disiplinli takımlarda çalışabilir, karmaşık ve öngörülmeyen sorunlara çözümler geliştirebilir.    X
7. Uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütüp ve sonlandırır.   X 
8. Sahip olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.    X
9. Çalışmalarını nitel ve nicel verilerle destekleyerek farklı gruplara yazılı veya sözlü olarak sunar.  X  
10. Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını ve bilişim-iletişim teknolojilerini kullanır.  X  
11. Alanında edindiği her türlü çalışmayı toplumsal, bilimsel, çevresel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek