PBT705 - MALZEMELER İÇİN KORUYUCU POLİMERLER

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MALZEMELER İÇİN KORUYUCU POLİMERLER PBT705 1. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Dilek Şolpan Özbay 
Dersin amacıBu dersin temel amacı, öğrencilerin doğal veya yapay polimerlerin konservasyon çalışmalarında kullanılabilirliklerinin incelenmesi, anlaşılması konularında eğitilmesidir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler özellikle konservasyon ve restorasyon ve de sağlamlaştırma alanlarında kullanılan doğal ve yapay polimerlerin özellikleri ve karakteristikleri gibi polimerlerin kimyası ile ilgili temel bilgilere sahip olacaklardır.
  2. Böylelikle öğrenciler tarihi ve sanat değeri olan (taş, tablo, odun eserler) eserlerin herhangi bir konservasyon muamelesinde daha uygun polimeri seçebilecek,
  3. Taş malzemedeki ilave işlemler ve koruyucu performansları değerlendirebilecek,
  4. Koruyucu muamelelerin sürekliliği, hızlandırılmış yaşlandırma testlerinin temellerini,
  5. Korozyona ve asit yağmurlarına karşı korozyonu ve antimikrobiyal yüzey korunması öğreneceklerdir.
  6. Polimerlerin tanımıve sınıflandırılması, polimerlerin temel karakteristikleri, kültürel eserlerde (özellikle tablo, taş ve odun eserler) kullanılan doğal polimerleri, bu polimerlerin kaynak, karakteristikleri ve avantajlarını, yapay polimerleri ve bunların polimerleşme süreçlerini, polimerlerdeki küçük moleküllerin taşınma özelliklerini öğrenecekler.
  7. Polimerlerin yapıştırıcı, bağlayıcı ve hidrofobik özellikleri, yaşlandırma kararlılığı, polimerlerle tarihi eserlerin bütünleştirilmesi, sağlamlaştırılması ve korunması ile ilgili yeni metotlar hakkında bilgiler verilecektir.
Dersin içeriği- Polimerlerin tanımı ve sınıflandırılması,
- Kültürel eserlerde (özellikle tablo, taş ve odun eserler) kullanılan doğal polimerler,
- Doğal polimerlerin kaynak, karakteristik ve avantaj ve dezavantajları,
- Yapay polimerler ve polimerleşme süreçleri
- Polimerlerdeki küçük moleküllerin taşınma özellikleri,
- Polimerlerin bağlayıcı, hidrofobik özellikleri,
- Yaşlandırma kararlılığı,
- Polimerlerle tarihi eserlerin bütünleşme, sağlamlaştırma ve korunması ve metod geliştirme,
- Kültürel eserlerin restorasyonunda genel olarak kullanılan yapay polimerler: Ticari ve yeni ürünler,
- Kültürel eserlerin korunmasında yapay polimerlerin avantaj ve dezavantajları. 
Kaynaklar- Polymers in Conservation Allen N.S., Edge M. and Horie V. (1992) Royal Society of Chemistry.
- An Introduction to Polymer Science. Elias H.G. (1997) VCH Weinheim. New York.
- Materials for Conservation, Organic Consolidants, Adhesives and Coatings. Horie C.V. (2010) Butterworths. 2nd edition.
- The Organic Chemiy of Museum Objects. Millls J.S. and White R. (l987) Butterworths.
- Characterization and Analysis of Polymers, Clavier, Ron, Wiley and Sons.
- Experimental Methods in Polymer Chemistry Jan Rabek, Wiley Int. Ed., New York. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaPolimerlerin tanımı ve sınıflandırılması, ana karakteristikleri
2. HaftaDoğal polimerlerin kaynak, karakteristik ve avantaj ve dezavantajları
3. HaftaYapay polimerler ve polimerleşme süreçleri
4. HaftaPolimerlerdeki küçük moleküllerin taşınma özellikleri
5. HaftaPolimerlerin bağlayıcı, hidrofobik özellikleri
6. HaftaKültürel eserlerde (tablo, taş ve odun eserler) kullanılan doğal polimerler
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaYaşlandırma kararlılığı
9. HaftaPolimerlerle tarihi eserlerin bütünleşme, sağlamlaştırma ve korunması ve metot geliştirme
10. HaftaKültürel eserlerin restorasyonunda genel olarak kullanılan yapay polimerler: Ticari ve yeni ürünler
11. HaftaKültürel eserlerin korunmasında yapay polimerlerin avantaj ve dezavantajları
12. HaftaTaş, Odun eserlerin ve Tabloların korunmasına örnek çalışmalar
13. HaftaKorozyon ve asit yağmuruna karşı koruma
14. HaftaAntimikrobiyal yüzey korunması
15. HaftaÖdev
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1010100
Sunum / Seminer Hazırlama14040
Proje000
Ödevler15050
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü28173302

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Temel bilimleri, ve mühendislik bilimlerini ileri düzeyde anlar ve uygular    X
2. Polimer Bilimi ve teknolojisi alanında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirme, derinleştirme, yürütebilme becerisi kazanır    X
3. Polimer Bilimi ve teknolojisi ile ilgili güncel gelişmeleri etkin bir şekilde izlemede yaşam boyu öğrenme felsefesinin ve olanaklarının farkındadır    X
4. Polimer Bilimi ve teknolojisi alanında en yeni bilgilere ulaşma, bu bilgileri kavrayabilme ve araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerileri üst düzeyde kullanma yeterliliğine sahiptir    X
5. Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün-süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar   X 
6. Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular, yönetir ve sonuçlandırır  X  
7. Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur  X  
8. Polimer Bilimi ve teknolojisi alanına ilişkin bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel alandaki gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapıp, bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktararak mesleğe ilişkin algıları ve öngörüleri olumlu yönde geliştirmeye katkıda bulunur   X 
9. Uzmanlık alanındaki özgün fikirleri, gelişmeleri ve bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası bilimsel ve sosyal platformlarda ilgili paydaşlarla yazılı ve sözlü olarak sonuç ve çözüm odaklı olarak paylaşır.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek