PBT603 - POLİMER KARAKTERİZASYONU LABORATUVARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
POLİMER KARAKTERİZASYONU LABORATUVARI | PBT603 | 1. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Sentetik Polimer Kimyasına Giriş ve Polimerlerin Karakterizasyonu ve Analizi | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gözlem Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Deney Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Murat ŞEN /Doç. Dr. Murat Barsbay | |||||
Dersin amacı | Bu dersin temel amacı, öğrencilerin spektroskopik, kromatogtafik, termal ve mekanik vb. analiz cihazları kullanarak polimerlerin nasıl karakterize edildiği konusunda laboratuvarda deneysel çalışmalarla eğitilmesidir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Akrilik kumaşlardaki AN oranının FTIR ile belirlenmesi, suda çözünen polimerlerin BAK ile molekül ağırlığı tayini, Kayma kalınlaştırıcı ve inceltici olarak kullanılan gıda katkısı doğal polimerlerin karakterizasyonu, Su borularındaki PVC ve karbon siyahı oranının TGA ile tayini, polimerlerin kristallenme, erime ve camsı geçiş sıcaklığının gibi faz geçişlerinin DSC ile tayini, Polimer kristallenme kinetiğinin dilatometrik yöntemle belirlenmesi, dinamik ışık saçılması ile polimelerin nano boyutlarının belirlenmesi, Akıllı kumaşların hidrofibik/hidrofobik karakterinin Temas açısı yöntemi ile incelenmesi, Polimerik köpüklerin şekilsel hafızasının sıkışma deneyleri ile belirlenmesi, Polimerlerdeki nano boşlukların PALS ile incelenmesi, Plazma yöntemi ile modifiye edilmiş kumaşların hazırlanması | |||||
Kaynaklar | - Arza Seidel, Characterization and Analysis of Polymers, John Wiley & Sons, 2008 - Barbara H. Stuart, Polymer Analysis, John Wiley & Sons, 2002 - Nicholas P. Cheremisinoff, Polymer Characterization: Laboratory Techniques and Analysis, Univ. Press of Mississippi, 1996. - Thomas Roy, Introduction to Polymer Analysis, Crompton, iSmithers, 2009. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Akrilik kumaşlardaki akrilonitril oranının FT-IR ile belirlenmesi |
2. Hafta | Suda çözünen polimerlerin uç grup analizleri ile molekül ağırlığı tayini |
3. Hafta | Viskozimetrik yöntemle molekül ağırlığı tayini |
4. Hafta | Gıda katkısı doğal polimerlerin reolojik karakterizasyonu |
5. Hafta | Su borularındaki PVC ve karbon siyahı oranının TGA ile tayini |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Polimerlerdeki faz geçişlerinin DSC ile incelenmesi |
8. Hafta | Polimer kristallenme kinetiğinin dilatometre tekniği ile belirlenmesi |
9. Hafta | Statik/dinamik ışık saçılması ile polimer yumaklarının nano boyutlarının belirlenmesi |
10. Hafta | Kendini temizleyen kumaşların hidrofilik/hidrofobik karakterinin temas açısı yöntemi ile incelenmesi |
11. Hafta | Termoplastik ve elastomerik davranış gösteren polimerlerin germe-uzama davranışlarının incelenmesi |
12. Hafta | Polimerik köpüklerin şekilsel hafızasının sıkışma deneyleri ile belirlenmesi |
13. Hafta | Ara sınav |
14. Hafta | Polimerlerdeki nano boşlukların Pozitron Yok Olma Ömrü Spektrometresi ile incelenmesi |
15. Hafta | Ödev |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 13 | 40 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 13 | 4 | 52 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 6 | 78 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 | 40 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 29 | 120 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Temel Bilimler, ve mühendislik bilgilerini kullanıp bilimsel araştırmalar yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşma, değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | X | ||||
2. Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlama, uygulama ve değişik disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirme becerisi kazanır | X | ||||
3. Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme becerisi kazanır | X | ||||
4. Polimer Bilimi ve Teknolojisi ile ilgili problemleri tanımlama ve çözümüne yönelik yenilikçi yöntemler geliştirme ve uygulama becerisi kazanır | X | ||||
5. Analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirerek tasarlar, uygular ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar | X | ||||
6. Polimer Bilimi ve teknolojisi uygulamalarının sağlık, güvenlik, sosyal ve çevresel boyutlarını anlama, değerlendirme ve katkı koyabilme becerisi edinir | X | ||||
7. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir | X | ||||
8. Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, Polimer Bilimi alanı veya ilgili alanlarla ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilir | X | ||||
9. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında liderlik yapma, inisiyatif kullanma ve sorumluluk alma becerisi kazanır | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek