ÇTL605 - KARŞILAŞTIRMALI SES BİLGİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KARŞILAŞTIRMALI SES BİLGİSİ ÇTL605 1. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Örnek Olay İncelemesi
Beyin Fırtınası
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Mevlüt Erdem 
Dersin amacıÖğrencinin Türk lehçelerinin ses özelliklerini art ve eş zamanlı olarak öğrenmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci; Türk dillerindeki ünlü ve ünsüzlerde görülen düzenli ses değişmeleri ve paralelliklerden yola çıkarak Türk lehçelerinin sesbilgisini art ve eş zamanlı bir yaklaşımla bir bütün olarak tanır.
Dersin içeriğiAna ve Eski Türkçenin ses özellikleri, Ana ve Eski Türkçe ünlü ve ünsüzlerin Türkçenin tarihsel dönemlerinde ve modern Türk yazı dilleri ve diyalektlerinde gösterdiği gelişmeler, Türk dilleri arasında kurallı ses denklikleri. 
Kaynaklar1. Ceylan, Emine (1997), Çuvaşça Çok Zamanlı Sesbilgisi, Ankara: TDK.
2. Clauson, G. (1972), An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxford.
3. Hazai, Gy. (1990), Handbuch der türkischen Sprachwissenschaft, Budapest.
4. Johanson, L. (1998), Turkic Languages, Otto Harrassowitz,
5. Räsänen, M. (1949), Materialien zur Lautgeschichte der türkischen Sprachen, StO XV, Helsinki.
6 Tekin, T. (1995), Türk Dillerinde Birincil Uzun Ünlüler, Ankara: Simurg.
7. Yazıki narodov SSSR: II Tyurkskiye yazıki, Moskva 1966.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKonu, kapsam ve kaynaklar.
2. HaftaTürk lehçelerinin sınıflandırılması: R. R. Arat, Talat Tekin, C. Schönig.
3. HaftaTürk lehçelerinde söz başı ünlüler.
4. HaftaTürk lehçelerinde söz başı ünlüler.
5. HaftaTürk lehçelerinde söz başı ünlüler.
6. HaftaAra sınav
7. HaftaTürk lehçelerinde söz içi ve söz sonu ünlüler.
8. HaftaTürk lehçelerinde söz başı ünsüzler.
9. HaftaTürk lehçelerinde söz başı ünsüzler.
10. HaftaTürk lehçelerinde söz başı ünsüzler.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaTürk lehçelerinde söz içi ve söz sonu ünsüzler.
13. HaftaTürk lehçelerinde söz içi ve söz sonu ünsüzler.
14. HaftaTürk lehçelerinde söz içi ve söz sonu ünsüzler.
15. HaftaTürk lehçelerinde ünsüz çiftleri.
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı145
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı155
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2612
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3495210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.   X 
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.   X 
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. X   
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir.  X  
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır.   X 
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır.   X 
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.  X  
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek