ÇTL606 - KARŞILAŞTIRMALI BİÇİM BİLGİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KARŞILAŞTIRMALI BİÇİM BİLGİSİ ÇTL606 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Örnek Olay İncelemesi
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Emine Yılmaz 
Dersin amacıÖğrencinin Türk lehçelerinin biçim özelliklerini art ve eş zamanlı olarak öğrenmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Türk dillerinin tarihsel dönemleri ve çağdaş temsilcilerinin biçimbilgisi özelliklerinin ışığında Türk dilinin bütün olarak kavrar.
  2. Ekler sistemindeki benzeşme ve ayrışmaları tanır.
  3. Karşılaştırmalı çalışma yöntemini kazanır.
Dersin içeriğiTemel biçimbirim kavramlarının tanıtılması. Biçimbilgisi araştırmalarında yapısalcı ve üretimci yaklaşımları karşılaştırma. Bu yaklaşımlar ışığında tarihsel ve modern Türk dillerinin biçimbilgisi üzerinde karşılaştırmalı incelemeler yapmak; benzerlik ve farklılıkları belirlemek. 
Kaynaklar1. Aranoff, M. (1976). Word Formation in Generative Grammar. MIT Press.

2. Räsänen, Martti (1957), Materialien zur Morphologie der türkischen Sprachen, Helsinki.

3. Erdal, Marcel (1991), Old Turkic Word Formation, I-II, Wiesbaden.

4. Taylan, E. E. (ed.) (2001), The Verb in Turkish, Amsterdam/Philadelphia: Linguistik Aktuell/Linguistic Today. Yazıki narodov SSSR: II Tyurkskiye yazıki, Moskva 1966.

 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş, konu, kaynaklar
2. HaftaTemel kavramlar, biçimbirimler
3. HaftaTürk lehçelerinde sözcük yapma yolları
4. Haftaİsim yapımı
5. HaftaFiil yapımı
6. HaftaAra sınav
7. HaftaTürk lehçelerinde çatı
8. HaftaTüretme dışında sözcük yapım yöntemleri
9. HaftaTürk dillerinde isim-fiil, sıfat-fiil, zarf-fiil
10. HaftaKişi ifadesi
11. HaftaAra sınav
12. Haftaİsim çekimi
13. HaftaFiil çekimi
14. HaftaKipler
15. HaftaBirleşik çekim
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı145
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı155
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)6636
Sunum / Seminer Hazırlama2612
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3495210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.    X
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.    X
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur.    X
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir.    X
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. X   
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır.    X
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.  X  
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek