ÇTL606 - KARŞILAŞTIRMALI BİÇİM BİLGİSİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI BİÇİM BİLGİSİ | ÇTL606 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Örnek Olay İncelemesi Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Emine Yılmaz | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin Türk lehçelerinin biçim özelliklerini art ve eş zamanlı olarak öğrenmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Temel biçimbirim kavramlarının tanıtılması. Biçimbilgisi araştırmalarında yapısalcı ve üretimci yaklaşımları karşılaştırma. Bu yaklaşımlar ışığında tarihsel ve modern Türk dillerinin biçimbilgisi üzerinde karşılaştırmalı incelemeler yapmak; benzerlik ve farklılıkları belirlemek. | |||||
Kaynaklar | 1. Aranoff, M. (1976). Word Formation in Generative Grammar. MIT Press. 2. Räsänen, Martti (1957), Materialien zur Morphologie der türkischen Sprachen, Helsinki. 3. Erdal, Marcel (1991), Old Turkic Word Formation, I-II, Wiesbaden. 4. Taylan, E. E. (ed.) (2001), The Verb in Turkish, Amsterdam/Philadelphia: Linguistik Aktuell/Linguistic Today. Yazıki narodov SSSR: II Tyurkskiye yazıki, Moskva 1966. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Giriş, konu, kaynaklar |
2. Hafta | Temel kavramlar, biçimbirimler |
3. Hafta | Türk lehçelerinde sözcük yapma yolları |
4. Hafta | İsim yapımı |
5. Hafta | Fiil yapımı |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Türk lehçelerinde çatı |
8. Hafta | Türetme dışında sözcük yapım yöntemleri |
9. Hafta | Türk dillerinde isim-fiil, sıfat-fiil, zarf-fiil |
10. Hafta | Kişi ifadesi |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | İsim çekimi |
13. Hafta | Fiil çekimi |
14. Hafta | Kipler |
15. Hafta | Birleşik çekim |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 175 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 6 | 6 | 36 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 34 | 95 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek