BİF683 - GENETİK ARAŞTIRMALARDA İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
GENETİK ARAŞTIRMALARDA İSTATİSTİKSEL YÖNTEMLER | BİF683 | 3. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | YOK | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Uygulama-Alıştırma Diğer: Sunum | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof.Dr.Erdem Karabulut Doç.Dr. Ceren Sucularlı | |||||
Dersin amacı | Temel genetik, moleküler biyoloji kavramları ile veri türlerinin anlatılır. Genetik veri analizinden önce yapılan bazı ön işlemler [linkage disequilibrium (LD), Hardy-Weinberg equilibrium (HWE), minor allele frequency (MAF)] anlatılır. Genetik araştırmalarda büyük önemi olan "Genome Wide Association Study (GWAS)"'nin özellikleri anlatılır. Genetik ve moleküler biyoloji konularındaki araştırmalarına ait istatistiksel yöntemler anlatılır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | ? Genetik Analiz Yöntemlerine Giriş ve Genetik Terminoloji, ? Genetik Veri Tabanlarının Kullanımı, ? Genetik Verilerde Analiz Teknikleri (HW, MAF, LD, Association Analizleri), ? Genome-Wide Association Çalışması (GWAS), | |||||
Kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Genetik Analiz Yöntemlerine Giriş ve Genetik Terminoloji |
2. Hafta | Genetik ve moleküler biyoloji de temel kavramlar |
3. Hafta | HW, MAF, LD, İlişki Analizleri |
4. Hafta | HW, MAF, LD, İlişki Analizleri |
5. Hafta | Genome-Wide Association Çalışması (GWAS) |
6. Hafta | SNP-SNP / Gen-Gen Etkileşim Analiz Yöntemleri |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Transkriptomik analizlerde istatistiksel yöntemler |
9. Hafta | Transkriptomik analizlerde istatistiksel yöntemler |
10. Hafta | Mikroarray Deney Düzenleri ve Veri Analiz Yöntemlerine İstatistiksel Yaklaşım |
11. Hafta | Mikroarray Deney Düzenleri ve Veri Analiz Yöntemlerine İstatistiksel Yaklaşım |
12. Hafta | Ara sınav |
13. Hafta | ?Complex Trait? Tahminleme Yöntemleri |
14. Hafta | Keminformatik |
15. Hafta | Haplotip Analiz ve ?Fine Mapping |
16. Hafta | Final |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 2 | 50 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 45 | 52 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Hücre biyolojisinin ilkelerini özgün yeni alanlarla ilişkilendirir, hücre yaşamının mekanizmalarını yorumlar. | X | ||||
2. Genetik mekanizmalar ile hastalıklar arasındaki ilişkiyi yorumlayarak, genetik hastalıkların incelenmesi ve önlenmesi çalışmalarına uyarlar. | X | ||||
3. Genetik analiz yöntemlerinin kullanım alanlarını, sonuç yorumlamayı ve kısıtlılıklarını değerlendirir. Analiz yöntemlerinin geliştirilmesi için tasarım yapar. | X | ||||
5. Genetik bilimi ile ilgili veritabanları ve arama motorlarını yürüttüğü araştırmaları destekleyecek şekilde kullanabilir. | X | ||||
6. Ulaştığı veri ve bilginin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini biyoinformatik ve biyoistatistik alanındaki yöntemleri kullanarak yapabilir. | X | ||||
7. Genetik alanına yenilik getiren, veya bir yeniliği, düşünceyi ya da tasarımı genetik alanına uyarlayan, özgün bir projeyi tasarlar, yürütür, sonuçlarını paylaşır. | X | ||||
8. Genetik alanında bilimsel faaliyet gösteren ulusal/uluslararası topluluklarda çalışabilir, araştırma sonuçlarını paylaşabilir ve görüşlerini savunabilir. | X | ||||
9. Etik kurallara ve hasta haklarına saygılıdır. | X | ||||
10. Genetik alanındaki bilimsel, sosyal ve kültürel ilerlemeler konusunda öğrencilerin ve toplumun bilgilendirilmesi süreçlerine katkıda bulunur ve öncülük edilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek