BİF681 - BİYOLOJİK VERİ TABANLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BİYOLOJİK VERİ TABANLARI BİF681 1. Yarıyıl 2 2 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Uygulama-Alıştırma
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Ceren SUCULARLI 
Dersin amacıBu dersin amacı biyolojik verilere ulaşmak, gen ifadesi analizleri, türler içi ve türler arası genetik bilgi karşılaştırmaları ve GWAS araştırmaları için kullanılabilecek çeşitli biyolojik veritabanları hakkında öğrencileri bilgilendirmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda, öğrenciler ders içeriğinde gösterilen biyolojik veritabanlarını verimli kullanmayı öğreneceklerdir. Genom, RNA, protein bilgilerine kısa ve en doğru şekilde ulaşabilecekler, bunların yanında karşılaştırmalı genom çalışmaları, fonksiyonel genomics ve GWAS araştırmaları için biyolojik veritabanlarını kullanabileceklerdir. Öğrencilerin genomdaki değişikliklerin fenotipe nasıl yansıdığını öğrenmeleri, genotip fenotip ve hastalık ilişkilerini kavrayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin içeriği? Biyolojik veritabanları hakkında bilgilendirme,
? Uygulamalar ile veritabanlarının kullanımı,
? Veritabanlarını içeren makalelerin sunumları va tartışılması 
Kaynaklar 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBiyoinformatik Araştırmalarda Biyolojik Veri tabanlarının Önemi
2. HaftaBiyolojik Veri tabanlarına Genel Giriş, DNA, RNA ve Protein Sekansları için Biyolojik Veri tabanlarında Bilgiye Erişim
3. HaftaDNA, RNA ve Protein Sekansları için Biyolojik Veri tabanlarında Bilgiye Erişim
4. HaftaBiyolojik Sekanslardaki Benzer Bölgelerin ve Genomdaki Yerlerin Araştırılması-BLAST
5. HaftaAra Sınav
6. HaftaÇoklu sekans hizalamaları ve veri tabanları
7. HaftaBiyolojik veri tabanlarının Gen İfadesi ve Fonksiyonel Genomik Araştırmaları için Kullanımı
8. HaftaBiyolojik veri tabanlarının Gen İfadesi ve Fonksiyonel Genomik Araştırmaları için Kullanımı
9. HaftaBiyolojik veri tabanlarında RNA ve Proteinlerin Sinyal Yolaklarında Tanımlanması
10. HaftaAra Sınav
11. HaftaBiyolojik veri tabanlarında RNA ve Proteinlerin Gen Ontolojisi terimlerine tanımlanması
12. HaftaBiyolojik Veri tabanlarının Tek Nükleotid Polimorfizmleri ve GWAS Çalışmaları için Kullanımı
13. HaftaGenotip, Fenotip ve Hastalık İlişkilerinin Araştırılmasında Veri tabanları
14. HaftaTartışma
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar250
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi24080
Genel sınava hazırlanma süresi14848
Toplam İş Yükü4596240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Science Direct, PubMed, ISI gibi elektronik veri tabanlarını, basılı kitap ve süreli yayınları amacına yönelik olarak kullanabilmelidir.    X
2. Temel biyoinformatik analiz yöntemlerini bilecek ve araştırmalarda uygun şekilde kullanacaktır.    X
3. Biyoinformatik disiplinler arası bir bilim olduğundan, grup çalışma düzenine uyum sağlayabilecek ve diğer kişiler ile iyi iletişim kurabilecek, onların sorunlarını anlayabilecektir.    X
4. Internet kullanımı, alanındaki yenilikleri takip edebilecek ve istediği bilgiye ulaşabilecek düzeyde olmalı, kütüphane kaynaklarına erişimi ise üst düzeyde olmalıdır.    X
5. Teknik-bilimsel gelişimi için ders projeleri hazırlayacak, seminerler ve genetik analizler için danışmanlık hizmetleri verecek, makale tartışması, kongre ve kurslara katılacaktır.    X
6. Güncel gelişmelerin etkisini kendi araştırma konusu dışında da gözleyebilecektir.    X
7. [R], Linux ve Python gibi programlama dillerini ve programları kullanabilecektir. Temel programcılık mantığını bilecektir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek