EFG607 - SEK MET. ÜRÜN. -ŞİKİMİK ASİT BİYOSENTEZ YOL. TÜR.
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SEK MET. ÜRÜN. -ŞİKİMİK ASİT BİYOSENTEZ YOL. TÜR. | EFG607 | 1. Yarıyıl | 4 | 0 | 4 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Ayşe Uz, Prof. Dr. Didem Şöhretoğlu, Doç. Dr. Dilek Ercil | |||||
Dersin amacı | Biyosentez yolaklarından şikimik asit yolağıyla oluşan fenilpropanoit, basit fenol ve glikozitleri, kumarin, lignan, ksanton, flavonoit, tanen, antranoit, naftokinon gibi sekonder metabolitlerin temel özelliklerini, biyolojik etkilerini ve Farmakognozi ve Eczacılık?ta kullanımlarını vermek | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Şikimik asit yolağından türeyen fenolik bileşiklerin biyosentezleri, fiziksel ve kimyasal özellikleri, sınıflandırılmaları, elde edildikleri kaynaklar ve elde etme yöntemleri ile saflaştırılmaları ile biyolojik etki çalışmaları | |||||
Kaynaklar | 1.Trease and Evans: Pharmacognosy Wiley & Sons 1996. 2.Natural products of Woody Plants II, 1989. 3.Harborne, J.B., Mabry, T.J., The Flavonoids: Advances in Research, Chapman and Hall, New York, 1982 4.Güncel bilimsel taramalar (Derlemeler) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Fenolik bileşiklerin tanımları ve özellikleri, biyosentezi, sınıflandırması |
2. Hafta | Basit fenoller ve glikozitlerinin tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma ve ayırım özellikleri, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etkileri ve kullanılışları |
3. Hafta | Basit fenoller:Fenolik asitler, orsinol ve floroglusinol türevleri tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma ve ayırım özellikleri, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etkileri ve kullanılışları |
4. Hafta | Fenilpropanoitler ve feniletanoit glikozitleri, tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma ve ayırım özellikleri, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etkileri ve kullanılışları |
5. Hafta | Lignanlar, tanımı, kimyasal yapılarına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma ve ayırım özellikleri, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etkileri ve kullanılışları |
6. Hafta | Kumarinler, tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma ve ayırım özellikleri, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etkileri ve kullanılışları |
7. Hafta | Flavonoitler, tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma ve ayırım özellikleri |
8. Hafta | Flavonoitler, saflaştırma ve ayırım özellikleri, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etkileri ve kullanılışları |
9. Hafta | Ksantonlar, tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etki ve kullanılışları |
10. Hafta | Antranoitler, tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etki ve kullanılışları |
11. Hafta | Naftokinonlar tanımı, kimyasal yapılarına göre sınıflandırılmaları, tanımlama, saflaştırma, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etki ve kullanılışları |
12. Hafta | Tanenler tanımı, kimyasal yapısına göre sınıflandırmaları, tanımlama, saflaştırma ve ayırım özellikleri |
13. Hafta | Tanenlerin saflaştırma ve ayırım özellikleri, bu maddeleri tasıyan droglar, biyolojik etkileri ve kullanılışları |
14. Hafta | Sunum |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | GENEL SINAV |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 56 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 100 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
Proje | 2 | 4 | 8 |
Ödevler | 10 | 3 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 56 | 53 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Bitkisel, hayvansal, mikroorganizma, deniz canlıları ile hücre ve doku kültürleri gibi doğal kaynaklardan elde edilen drog, ilaç hammadde ve yardımcı maddelerinin tanınması, analizleri ve muhtemel biyolojik etkileri konusunda bilgi sahibi olma. | X | ||||
2. Farmakognozi konusunda güncel ve bilimsel olan bilgiye ulaşmada yeterli bir düzeye erişebilme, edinmiş olduğu bilgileri bir araya getirebilme, aktarabilme, yazılı ve sözlü olarak sunabilme, tartışabilme, fikir üretebilme yetilerine sahip olabilme ve Farmakognozi alanında araştırma felsefesi kazandırma. | X | ||||
3. Doğal kaynaklardaki primer ve sekonder metabolizma ürünlerinin oluşum yolakları, kimyasal yapıları, sınıflandırılması, kimyasal ve biyolojik özellikleri, teşhisleri ve miktar tayinlerine hakim olabilme. | X | ||||
4. Doğal kaynaklar ve bunlardan elde edilen doğal bileşikler üzerinde, makroskobik, mikroskobik, kimyasal, kromatografik ve spektroskopik analizleri teorik ve pratik olarak yapabilme ve sonuçları yorumlayabilme. | X | ||||
5. Doğal kaynaklardan ilaç etken maddesi olabilecek veya ilaç geliştirmede model oluşturabilecek yeni ve/veya bilinen bileşiklerin ekstraksiyonu ve saflaştırılmasını yapabilme, yapı tayinleri konusunda bilgi sahibi olma. | X | ||||
6. Doğal kaynaklara doğaya zarar vermeden ulaşabilme yetisi ve çevre bilincine sahip olabilme. | X | ||||
7. Geçerli mevzuat ve yasalar doğrultusunda farmakognozi ile ilgili etik ve deontolojik çalışma yapabilme, bulguları yorumlayabilme. | X | ||||
8. Farmakope ve Monograflar gibi başvuru kitaplarındaki bilgileri kullanabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme. | X | ||||
9. Doğal ürünler ile ilgili sivil toplum örgütleri, yazılı ve görsel basın kuruluşları aracılığıyla halkı bilgilendirme. | X | ||||
10. Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme. | X | ||||
11. Doğal ürünler konusunda edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme. | X | ||||
12. Farmakognozi alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgiler ile bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme, çözümlenemeyen durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | X | ||||
13. Farklı doğal kaynaklardan hareketle doğal ilaç üretim teknikleri konusunda bilgi sahibi olma. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek