ÇTL615 - TOPLUMSAL DİLBİLİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TOPLUMSAL DİLBİLİM ÇTL615 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Nurettin Demir  
Dersin amacıÖğrencinin, dil ve toplum ilişkisini, dil türlerini, dil topluluklarını, iki dilliliği, çok dilliliği, dilde varyantlaşmayı, dil yitimini, dil planlamasını, standart dil oluşumunu, karma (pidgin) ve kırma (creol) dillerin oluşumunu, dil politikasını, dilde değişme ve nedenlerini öğrenmesi. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, Dil türlerini tanır.
  2. Dil ve toplum ilişkisini, iki ve çok dilliliği kavrar.
  3. Dil yitimini, dil planlamasını, dil politikasını ve dilde değişmenin nedenlerini açıklayabilir.
Dersin içeriğiDilin tanımı, dil ve toplum ilişkisi, dil türleri, dil toplulukları, dil tercihi, iki dillilik, çok dillilik, dilde varyantlaşma, dil yitimi, dil planlaması, standart dil oluşumu, karma (pidgin) ve kırma (creol) dillerin oluşumu, dil politikası, dilde değişme ve nedenleri 
Kaynaklar1. İmer, Kamile, Türkiye'de Dil Planlaması: Türk Dil Devrimi, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1998.
2. Lewis, Geoffrey, Trajik Başarı Türk Dil Reformu (Çev. Mehmet Fatih Uslu), İstanbul: Gelenek, 2004.
3. Menz, A., Christoph Schröeder (Ed.), Türkiye'de Dil Tartışmaları, İstanbul, Bilgi Üniv. yay., 2006.
4. Nettle, Daniel ve Suzanne Romaine, Kaybolan Sesler, İstanbul: Oğlak Yayınları, 2002.5. Dilbilim Araştırmaları, 1995., Toplumsal Dilbilim Özel Sayısı.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDers içeriği ve kaynakların tanıtılması
2. HaftaDil-toplum, ilkel dil-gelişmiş dil.
3. HaftaStandart dil, ağız, varyant.
4. HaftaYerel çeşitlenme, sosyal çeşitlenme.
5. HaftaPidgin, kreol
6. HaftaAra sınav
7. HaftaDiğer dil türleri.
8. HaftaDil topluluğu
9. HaftaHitap biçimleri, dilde nezaket
10. HaftaDil ve cinsiyet.
11. HaftaAra sınav
12. HaftaPopüler dil tartışmaları
13. HaftaDil planlaması
14. HaftaTürkiye?de dil planlaması
15. HaftaTürkiye?de dil planlaması
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)2870
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler15
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar140
Genel sınav160
Toplam175
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı045
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı055
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama5525
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)8648
Sunum / Seminer Hazırlama31030
Proje000
Ödevler5525
Ara sınavlara hazırlanma süresi13030
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3799240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur.    X
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur.   X 
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur.   X 
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir.    X
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır.    X
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır.    X
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.    X
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur.   X 
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek