ÇTL615 - TOPLUMSAL DİLBİLİM
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL DİLBİLİM | ÇTL615 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Nurettin Demir | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin, dil ve toplum ilişkisini, dil türlerini, dil topluluklarını, iki dilliliği, çok dilliliği, dilde varyantlaşmayı, dil yitimini, dil planlamasını, standart dil oluşumunu, karma (pidgin) ve kırma (creol) dillerin oluşumunu, dil politikasını, dilde değişme ve nedenlerini öğrenmesi. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Dilin tanımı, dil ve toplum ilişkisi, dil türleri, dil toplulukları, dil tercihi, iki dillilik, çok dillilik, dilde varyantlaşma, dil yitimi, dil planlaması, standart dil oluşumu, karma (pidgin) ve kırma (creol) dillerin oluşumu, dil politikası, dilde değişme ve nedenleri | |||||
Kaynaklar | 1. İmer, Kamile, Türkiye'de Dil Planlaması: Türk Dil Devrimi, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1998. 2. Lewis, Geoffrey, Trajik Başarı Türk Dil Reformu (Çev. Mehmet Fatih Uslu), İstanbul: Gelenek, 2004. 3. Menz, A., Christoph Schröeder (Ed.), Türkiye'de Dil Tartışmaları, İstanbul, Bilgi Üniv. yay., 2006. 4. Nettle, Daniel ve Suzanne Romaine, Kaybolan Sesler, İstanbul: Oğlak Yayınları, 2002.5. Dilbilim Araştırmaları, 1995., Toplumsal Dilbilim Özel Sayısı. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Ders içeriği ve kaynakların tanıtılması |
2. Hafta | Dil-toplum, ilkel dil-gelişmiş dil. |
3. Hafta | Standart dil, ağız, varyant. |
4. Hafta | Yerel çeşitlenme, sosyal çeşitlenme. |
5. Hafta | Pidgin, kreol |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Diğer dil türleri. |
8. Hafta | Dil topluluğu |
9. Hafta | Hitap biçimleri, dilde nezaket |
10. Hafta | Dil ve cinsiyet. |
11. Hafta | Ara sınav |
12. Hafta | Popüler dil tartışmaları |
13. Hafta | Dil planlaması |
14. Hafta | Türkiye?de dil planlaması |
15. Hafta | Türkiye?de dil planlaması |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 28 | 70 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 175 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 45 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 8 | 6 | 48 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 37 | 99 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. PY1. Türk lehçeleri hakkında evrensel ölçülerde donanıma sahip olur. | X | ||||
2. PY2. Türk lehçelerinin gramerleriyle ilgili genel bilgiye sahip olur. | X | ||||
3. PY3. Türk lehçeleriyle üretilmiş edebiyat hakkında genel bilgi sahibi olur. | X | ||||
4. PY4. Türk halklarının kültürleri hakkında temel kaynakları bilir. | X | ||||
5. PY5. Akademik kurumlarda, çeşitli kamu kurumlarında ve özel şirketlerde Türk dünyası ile ilgili konularda görev alabilecek bilgi birikimi kazanır. | X | ||||
6. PY6. Alandaki uluslararası temel literatürü tanır. | X | ||||
7. PY7. Temel dil inceleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | ||||
8. PY8. Türk lehçelerinin tarihsel dönemleri konusunda bilgi sahibi olur. | X | ||||
9. PY9. Sosyal bilimlerin farklı alanlarında eğitimlerini sürdürebilir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek