TAR755 - BATI DÜNYASININ OLUŞUMU

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
BATI DÜNYASININ OLUŞUMU TAR755 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. F. Gümeç Karamuk 
Dersin amacıBu ders öğrencilerin, Avrupa'nın Geç Antikite'deki doğuşundan itibaren Doğu Roma'dan uzaklaşarak Ortaçağ boyunca farklı bir kimlik hazırlığına geçişini, düşünce tarihinden seçilmiş örnek metinlerin de yardımıyla kavramasını sağlayacak alt yapıyı kazanmasını amaçlar. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Modern Avrupa'nın doğuşu konusunda yargıda bulunur.
  2. Avrupa'daki doğu ve batı kiliselerinin teolojik ve kültürel olarak ayrılmasını analiz edebilir.
  3. Batı ve Doğu Avrupa arasındaki sosyal ve kültürel farklılıkları ve aynılıkları değerlendirebilir.
  4. Ortaçağ Avrupasında kaleme alınan metinleri değerlendirebilir.
  5. Avrupa kimliğini dün, bugün ve gelecek bağlamında formüle edebilir.
Dersin içeriğiBu derste, Ortaçağda yaşanan Doğu-Batı ayrışması, Batı Ortaçağ birliğinin temel öğeleri, Skolastik'ten Hümanizm'e dönüşüm tartışılmaya çalışılacaktır. 
KaynaklarBloch, M. (1983) Feodal Toplum, çev. M. Kılıçbay, Ankara.
Duby, G. (1995) Ortaçağ İnsanları ve Kültürü, çev. M. Kılıçbay, Ankara
Eco, U. (2003) Baudolino, çev. Ş. Gezgin, İstanbul
Spies, O. (1979) Doğu Kültürünün Avrupa Üzerindeki Tesirleri, çev. N. Ersoy, Ankara
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaRoma Dünyasının parçalanması
2. HaftaDoğu ve Batı kiliselerinin ortaya çıkışı
3. HaftaOrtaçağ Avrupasının siyasî kültürü I
4. HaftaOrtaçağ Avrupasının siyasî kültürü II
5. HaftaGrek doğu ve Latin batı ayrımının ortaya çıkışı
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaBizans İmparatorluğunda din devlet ilişkileri
8. HaftaBatı Roma?nın siyasi kültürü
9. HaftaBatı Roma İmparatorluğunda din devlet ilişkisi
10. HaftaAvrupa?da üniversitelerin kuruluşu
11. HaftaAra Sınav
12. HaftaSkolastik düşünce?den hümanizme
13. HaftaBatı Avrupa?da düşünce ekolleri
14. Haftaİslam?ın Batı dünyasının oluşumuna etkisi I
15. Haftaİslam?ın Batı dünyasının oluşumuna etkisi II
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum115
Projeler115
Seminer00
Ara Sınavlar220
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama16060
Proje000
Ödevler13030
Ara sınavlara hazırlanma süresi22040
Genel sınava hazırlanma süresi14444
Toplam İş Yükü33163300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tarih alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yaratıcı düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.    X
2. Disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, yeni ve karmaşık fikir, tartışma ve gelişmeleri çözümleyebilme ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.    X
3. Temel tarih kaynaklarını, bunların dil ve özelliklerini uzmanlık düzeyinde bilir ve tenkit eder, bu kaynaklardaki verileri bilgisayar programları dahil bilimsel yöntemlerle analiz edip değerlendirir, bu amaçla yeni model ve uygulamalar geliştirir.    X
4. Farklı tarih ekollerinin ortaya çıkış nedenlerini açıklar ve bunlar tarafından üretilen tarihi bilgiyi yöntem ve içerik olarak karşılaştırır ve değerlendirir.    X
5. Karmaşık tarihi problemlerin çözümüne yönelik araştırma yapmak üzere ileri düzeyde proje tasarımı ve uygulaması gerçekleştirir, bu amaçla disiplinler arası ekip oluşturup yönetir.  X  
6. Genel olarak beşerî bilimler özel olarak tarih alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.   X 
7. Tarihî ve kültürel mirasın korunmasına, toplumda tarih bilincinin oluşturulmasına yönelik çalışmalarda ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekler, bu kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek