TAR675 - CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL TARİHİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL TARİHİ I TAR675 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Hakan Kaynar 
Dersin amacıTarih Bilim Dalı'nda yüksek lisans yapan öğrencilerin dikkatini Cumhuriyet dönemi sosyal ve kültürel konulara çekmek. Bu alanda yapılacak çalışmaları teşvik etmek. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Sosyal ve kültürel tarih çalışmaları hakkında farkındalık kazanır. Bu tür tarih çalışmalarının kaynaklarını öğrenir.
  2. Fotoğraf, sinema filmi, efemera gibi tarihin alışılmış kaynakları dışında kalan malzemeyi değerlendirme ihtiyaç duyabileceği metotları öğrenir.
  3. Türkiye'de 20. Yüzyıl boyunca gerçekleşen siyasal gelişmelerle gündelik hayattaki değişimler arasında paralel çizgileri tanımlayabilir.
  4. Cumhuriyet dönemi sosyal ve kültürel problemleri konusunda bir bilgilenir. Daha ileri düzey araştırmalar için altyapı kazanır.
  5. Dönem tarihini çalışmak için edebiyat, sinema, müzik vb alanların önemini fark eder.
Dersin içeriğiCumhuriyete giden yolda II. meşrutiyetle başlayan sosyal ve siyasal değişimin toplumsal göstergeleri; sivil kurumlar, kitle iletişim ve ulaşım araçlarının gelişmesi ve gündelik hayata yön vermeye başlaması; Edebiyat ve fikri alanda yeni akımların toplum düşüncesindeki akisleri; Birinci dünya savaşı öncesinde yaşanan kitlesel göçler ve bunun çevreye, kentlere ve kırsala yansımaları; sağlık, eğitim ve sosyal kurumlarda Cumhuriyet öncesi vaziyet; I. Dünya savaşı ve Milli Mücadele yıllarında meydana gelen kırılma ve nüfus azalması; Cumhuriyet idaresinin toplumsal yansımaları ve tepkiler; İlke ve İnkılapların uygulanmasında karşılaşılan güçlükleri; Eğitim ve sağlık alanlarında yapılan yeniliklerin etkileri ve 1950 yılına kadar takip ettiği seyir bu dersin içeriğini oluşturur. 
KaynaklarTekeli İ., Selim İ. (2004) Cumhuriyet'in Harcı I, Köktenci Modernite'nin Doğuşu, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Tekeli İ., Selim İ. (2004) Cumhuriyet'in Harcı II, Köktenci Modernitenin Ekonomik Politikasının Gelişimi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Tekeli İ., Selim İ. (2004) Cumhuriyet'in Harcı III, Modernitenin Altyapısı Oluşurken, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Öztürk, S. (2005). Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema Seyir Siyaset, Elips, Ankara.
Karaömerlioğlu A. (2006) Orada Bir Köy Var Uzakta: Erken Cumhuriyet Döneminde Köycü Söylem, İletişim Yayınları, İstanbul.
Shorter, F. C. (1985) "The Population of Turkey after the War of Independence", International Journal of Middle East Studies, 17/4, November, s. 414-441.
Nesin, A. (1972) Böyle Gelmiş Böyle Gitmez I, Bilgi Yayınevi, İstanbul.
Nesin, A. (1976) Böyle Gelmiş Böyle Gitmez II, Yokuşun Başı, Tekin Yayınevi, İstanbul. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSosyo- Kültürel Tarih Nedir? Neden Türkiye Cumhuriyeti'nin Sosyo-Kültürel Tarihini Çalışmalıyız?
2. HaftaDönemin Siyasal Arka Planı (1900-1950)
3. HaftaII. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Türkiye'de sınırlar ve nüfus. Savaşlar ve göç hareketleri.
4. HaftaII. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Türkiye'de ulaşım. Cumhuriyet döneminde şehirlerarası yollar. Demiryolları politikası. 1920'lerden 1950'ye yolcular ve izlenimleri.
5. HaftaII. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e şehirler. Halefle selefi: İstanbul ve Ankara. Şehir ve kasaba hayatı.
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaKöy, köylüler ve tarım politikaları.
8. HaftaRoman ve Cumhuriyet. Popüler edebiyat metinlerinde gündelik hayatın değişimi.
9. HaftaSinema ve Cumhuriyet. Sinemacılar, filmler, seyirciler.
10. HaftaCumhuriyet'in değiştirmek istedikleri ve değişmek istemeyenler. İnkılaplar ve tepkiler.
11. HaftaCumhuriyet'in okulları. Eğitim politikaları. Öğretmenler ve öğrenciler.
12. HaftaHastalıklar, salgınlar. Sağlık politikaları. Doktorlar ve hastaları.
13. HaftaKadınlar ve erkekler. Aşk, evlilik ve aile.
14. HaftaMeşrutiyet'ten Cumhuriyet'e çocukluk.
15. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler12424
Ara sınavlara hazırlanma süresi11010
Genel sınava hazırlanma süresi12020
Toplam İş Yükü3163180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek