TAR675 - CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL TARİHİ I
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
CUMHURİYETİN SOSYO-KÜLTÜREL TARİHİ I | TAR675 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Hakan Kaynar | |||||
Dersin amacı | Tarih Bilim Dalı'nda yüksek lisans yapan öğrencilerin dikkatini Cumhuriyet dönemi sosyal ve kültürel konulara çekmek. Bu alanda yapılacak çalışmaları teşvik etmek. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Cumhuriyete giden yolda II. meşrutiyetle başlayan sosyal ve siyasal değişimin toplumsal göstergeleri; sivil kurumlar, kitle iletişim ve ulaşım araçlarının gelişmesi ve gündelik hayata yön vermeye başlaması; Edebiyat ve fikri alanda yeni akımların toplum düşüncesindeki akisleri; Birinci dünya savaşı öncesinde yaşanan kitlesel göçler ve bunun çevreye, kentlere ve kırsala yansımaları; sağlık, eğitim ve sosyal kurumlarda Cumhuriyet öncesi vaziyet; I. Dünya savaşı ve Milli Mücadele yıllarında meydana gelen kırılma ve nüfus azalması; Cumhuriyet idaresinin toplumsal yansımaları ve tepkiler; İlke ve İnkılapların uygulanmasında karşılaşılan güçlükleri; Eğitim ve sağlık alanlarında yapılan yeniliklerin etkileri ve 1950 yılına kadar takip ettiği seyir bu dersin içeriğini oluşturur. | |||||
Kaynaklar | Tekeli İ., Selim İ. (2004) Cumhuriyet'in Harcı I, Köktenci Modernite'nin Doğuşu, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Tekeli İ., Selim İ. (2004) Cumhuriyet'in Harcı II, Köktenci Modernitenin Ekonomik Politikasının Gelişimi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Tekeli İ., Selim İ. (2004) Cumhuriyet'in Harcı III, Modernitenin Altyapısı Oluşurken, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Öztürk, S. (2005). Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema Seyir Siyaset, Elips, Ankara. Karaömerlioğlu A. (2006) Orada Bir Köy Var Uzakta: Erken Cumhuriyet Döneminde Köycü Söylem, İletişim Yayınları, İstanbul. Shorter, F. C. (1985) "The Population of Turkey after the War of Independence", International Journal of Middle East Studies, 17/4, November, s. 414-441. Nesin, A. (1972) Böyle Gelmiş Böyle Gitmez I, Bilgi Yayınevi, İstanbul. Nesin, A. (1976) Böyle Gelmiş Böyle Gitmez II, Yokuşun Başı, Tekin Yayınevi, İstanbul. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sosyo- Kültürel Tarih Nedir? Neden Türkiye Cumhuriyeti'nin Sosyo-Kültürel Tarihini Çalışmalıyız? |
2. Hafta | Dönemin Siyasal Arka Planı (1900-1950) |
3. Hafta | II. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Türkiye'de sınırlar ve nüfus. Savaşlar ve göç hareketleri. |
4. Hafta | II. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e Türkiye'de ulaşım. Cumhuriyet döneminde şehirlerarası yollar. Demiryolları politikası. 1920'lerden 1950'ye yolcular ve izlenimleri. |
5. Hafta | II. Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e şehirler. Halefle selefi: İstanbul ve Ankara. Şehir ve kasaba hayatı. |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Köy, köylüler ve tarım politikaları. |
8. Hafta | Roman ve Cumhuriyet. Popüler edebiyat metinlerinde gündelik hayatın değişimi. |
9. Hafta | Sinema ve Cumhuriyet. Sinemacılar, filmler, seyirciler. |
10. Hafta | Cumhuriyet'in değiştirmek istedikleri ve değişmek istemeyenler. İnkılaplar ve tepkiler. |
11. Hafta | Cumhuriyet'in okulları. Eğitim politikaları. Öğretmenler ve öğrenciler. |
12. Hafta | Hastalıklar, salgınlar. Sağlık politikaları. Doktorlar ve hastaları. |
13. Hafta | Kadınlar ve erkekler. Aşk, evlilik ve aile. |
14. Hafta | Meşrutiyet'ten Cumhuriyet'e çocukluk. |
15. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 25 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 24 | 24 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 31 | 63 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek