TAR656 - KLASİK DÖNEM OSMANLI SOSYAL TARİHİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KLASİK DÖNEM OSMANLI SOSYAL TARİHİ | TAR656 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | - | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Ramazan Acun | |||||
Dersin amacı | Tarih araştırmasının yapılış evrelerini tanıtmak: Model kurma/araştırma sorusu oluşturma veri toplama ve analiz/yorumlama olarak özetlenebilecek bu evrelerin hepsinden birden geçilen ve denetlenebilir bir uygulama yaptırmak. Bunun için ileri teknolojilere dayalı sistemlerden faydalanmak. Tarih araştırmalarında öncelikle mevcut bilgiye ulaşmanın önemini vurgulamak ve bu çerçevede kaynakça oluşturmak ve yönetmek bu amaçla kaynakça yönetim sistemleri kullanmak. Belge eksenli bir araştırma için birinci el kaynak kullanımı ve analizini öğretmek. Belgelerin yazılanın ötesinde anlattıklarını kavramak için belgeyi sorgulama tekniklerini öğretmek. Belgelerin analizi ve üretilecek bilgi için içeriğin mevcut bilgilerle karşılaştırmasını yaptırmak. Soru eksenli bir araştırmada mevcut bilgilerden yola çıkarak yeni bir soru sorup araştırma yaptırmak. Verilerin niteliğine göre niteliksel, istatistiki veya karma metotlar (içerik analizi, sosyal ağ analiz) kullanarak analizler yaptırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Klasik dönem Osmanlı toplum yapısı ve sosyal hayatı, yönetici-yönetilen sınıflar; dinî açıdan Osmanlı toplumu; sosyal hareketler. | |||||
Kaynaklar | ŞİMŞEK, A (Ed.) (2020). Tarih İçin Metodoloji, Ankara: Pegem Akademi. COLLINGWOOD, R. G. (2007), Tarih Tasarımı, İstanbul: Kitap Yurdu. CARR, E. H., (2011), Tarih Nedir?, İstanbul: İletişim. TOGAN, Zeki Velidî, (1969) Tarihte Usûl, 2. baskı, İstanbul. HALKIN, Léon H., (1989) Tarih Tenkidinin Unsurları (çev. B. Yediyıldız), TTK, Ankara CARR, Edward Hallet - J. Fontana, (1992) Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, Çev. Özer Ozankaya, İmge Kitapevi, Ankara. DUVERGER, M. (1973) Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş, Çev. Ü. Oskay, Ankara: Bilgi. ERDEM, Y. Hakan (2010), Tarih-Lenk, İstanbul: Doğan Kitap Türkiye Kaynakçası (www.kaynakca.info) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Etik, Ahlak ve Hukuk kavramları ve aralarındaki ilişkiler |
2. Hafta | Araştırma süreci ve etik ihlaller |
3. Hafta | Osmanlı resmî toplum tasnifleri |
4. Hafta | Yönetici sınıfın tarihî gelişimi |
5. Hafta | Reâyânın hukukî statüsü |
6. Hafta | Kentler ve kentliler |
7. Hafta | Osmanlı toplumunda gayrimüslimler |
8. Hafta | Ara sınav |
9. Hafta | Köyler ve köylüler |
10. Hafta | Konar-göçerler |
11. Hafta | Toplumsal hareketler: Heterodoksi ve Alevi isyanları |
12. Hafta | Toplumsal hareketler: Celalî İsyanları |
13. Hafta | 16.yüzyıldan 17. yüzyıla sosyal değişme |
14. Hafta | 18. yüzyılda toplum ve âyanlık |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 40 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 22 | 22 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 31 | 89 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek