TAR655 - ÇAĞDAŞLAŞMA DÖNEMİ TÜRK BİLİM TARİHİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ÇAĞDAŞLAŞMA DÖNEMİ TÜRK BİLİM TARİHİ TAR655 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Gösteri
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Ramazan Acun, Dr. Serhat Küçük 
Dersin amacıBu ders öğrencilere çağdaşlaşma dönemi (19. ve 20 Yüzyıllar) Türk bilim tarihi ile ilgili temel bilgileri vermeyi amaçlamaktadır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bilim ve teknoloji ve modernleşme kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar.
  2. Tanzimat döneminden itibaren gelişen çağdaş bilim adamları, bilim alanları ve bilim ve teknoloji kurumlarını tanır.
  3. Cumhuriyet döneminde gelişen bilim ve teknoloji kurumlarını tanır.
  4. Cumhuriyet döneminin önemli bilim adamları ile bunların bilime katkılarını tanır.
  5. Bilim ve teknoloji göstergeleri bakımından Türkiye'nin Dünya'daki durumunu değerlendirir.
Dersin içeriğiBilim, teknoloji ve bilim tarihi kavramları; Avrupa'da Rönesans sonrası bilimin gelişimi ve Osmanlı Bilimi; Tanzimat döneminden itibaren gelişen çağdaş Türk bilimi, bilim adamları, bilim alanları ve teknoloji kurumları; Cumhuriyet döneminde Bilim ve teknoloji kurumları; Cumhuriyet döneminin önemli bilim adamları ile bunların Türk ve Dünya bilimine katkıları; Bilim ve teknoloji göstergeleri bakımından Türkiye'nin Dünya'daki durumu. 
Kaynaklar1. Acun, R. Türkiye?de Akademi ve Bilim. Ankara: Orion 2021.
2. Yediyıldız, B., ed. Atatürk?ün Ölümünün 62. Yılında Cumhuriyet Türkiyesinde Bilimsel Gelişmeler Ankara: Hacettepe Universitesi, 2001.
3. Türkiye Cumhuriyetinin 75. Yılında Bilim, ?Bilanço 1923-1998?, Ankara: TÜBA, 1999.
4. Türk Bilim Tarihi-Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Türk Bilim Tarihi Özel Sayısı, II/4 (2004).
5. Türkiye Kaynakçası (www.kaynakca.info) 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBilim, teknoloji ve bilim tarihi kavramları
2. HaftaAvrupa'da Rönesans sonrası bilim
3. HaftaTanzimat Öncesi Osmanlı Bilimi ve teknolojisi
4. Hafta19. Yüzyıl Osmanlı Bilim ve teknoloji adamları
5. Hafta19. Yüzyıl Osmanlı Bilim ve teknoloji Kurumları
6. HaftaAtatürk dönemi sanayileşme çabaları
7. HaftaErken Dönem Cumhuriyet Üniversiteleri ve Üniversite Reformu
8. HaftaCumhuriyet döneminin önemli bilim adamları
9. HaftaTürk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu
10. HaftaAra Sınav
11. HaftaTürkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu TÜBİTAK
12. HaftaBeş Yıllık Kalkınma Planlarında bilim ve teknoloji hedefleri
13. HaftaBilim ve Teknoloji Göstergeleri ve İstatistik Kurumu
14. HaftaBilim ve Teknoloji Göstergeleri Bakımından Türkiye'de Gelişmenin Değerlendirilmesi
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler125
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar125
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler12020
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi12828
Toplam İş Yükü3176180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek