TAR615 - OSMANLI TARİHİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
OSMANLI TARİHİ I TAR615 1. Yarıyıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise-
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Rüya Kılıç 
Dersin amacıKuruluştan 1699?a kadar Osmanlı Devleti?nin siyasi, idari ve askeri tarihini incelemektir. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Osmanlı tarihinin dönemlendirilmesine dair farklı yaklaşımları karşılaştırır.
  2. Kuruluştan 1699'a kadar Osmanlı tarihinin siyasi, idari ve askeri tarihine dair meseleleri ve mevcut çalışmalardaki yaklaşımları analiz eder.
  3. Osmanlı tarihinin kaynaklarını kullanır.
  4. Beylikten devlete ve imparatorluğa geçiş ile bu süreci etkileyen faktörleri sorgular.
  5. 16. yüzyıl sonları ile 17. yüzyılda yaşanan buhran ve dönüşüm dönemlerini değerlendirir.
Dersin içeriği(Kuruluşundan 1699'a kadar)
Osmanlı devletinin kuruluşu, yükselmesi, askerî, idarî, siyasî gelişme ve diğer ülkelerle münasebetleri incelenir.
 
Kaynaklarİnalcık, H. (2003). Osmanlı İmparatorluğu-Klasik Çağ, Çev. Ruşen Sezer, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Özel, O.-Öz, M. (haz.). (2000). Söğüt?ten İstanbul?a, Ankara: İmge.
Emecen, F. (2011). Osmanlı Klasik Çağında Siyaset, İstanbul: Timaş.
Emecen, F. (2012). Fetih ve Kıyamet, İstanbul: Timaş.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaOsmanlı tarihinin dönemlendirilmesi çalışmaları
2. HaftaOsmanlı siyasi ve askeri tarihine yaklaşımlar ve bunların değerlendirilmesi
3. HaftaOsmanlı tarihinin kaynakları ve özellikleri
4. HaftaOsmanlı klasik çağına giriş: kuruluştan fetret devrine
5. Haftaİmparatorluk çağı
6. HaftaAra Sınav
7. HaftaFatih Sultan Mehmed ve etrafındaki dünya
8. HaftaOsmanlı Doğu siyaseti
9. HaftaSultan Süleyman ve çağı
10. HaftaAra Sınav
11. HaftaMerkezi yönetim, eyalet yönetimi ve tımar sistemi
12. HaftaPadişah, hanedan ve toplum
13. HaftaAskeri ve mali düzende değişim
14. Hafta16. yüzyıl sonu ve 17. yüzyıldaki dönüşümün değerlendirilmesi
15. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar250
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı250
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi21938
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3157180

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Tarih bilimiyle ilgili temel kavram ve kuramları, tarihin diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar ve açıklar.   X 
2. Temel tarih kaynaklarını, bunların dil ve özelliklerini bilir, tarihi kaynaklardaki verileri bilimsel teknik ve yöntemlerle analiz edip değerlendirir.    X
3. Tarihi olay ve olguları dün, bugün ve gelecek bağlamında değerlendirir.  X  
4. Farklı tarih ekollerinin ortaya çıkış sebeplerini açıklar ve bunlar tarafından üretilen tarihi bilgiyi yöntem ve içerik olarak eleştirel bir yaklaşımla karşılaştırır.  X  
5. Küresel ve yerel ölçekte, siyasî, sosyal, ekonomik ve bilimsel gelişmeleri izleyerek tarihî perspektiften açıklar ve değerlendir.  X  
6. Güncel bir problemin geçmişini araştırmak üzere kendi başına proje geliştirir ve tamamlar, bulguları yorumlayarak çözüm geliştirir.  X  
7. Ekip çalışması öğrenir, diğer sosyal bilim alanlarıyla karmaşık problemlerin çözümüne yönelik ortaklaşa çalışmalar yürütür.  X  
8. Tarihle ve diğer sosyal bilimlerle ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayımlanmış bilimsel çalışmaları takip edip açıklar, farklı veri ve yöntemlerle bildiri, makale ve proje raporu gibi çalışmalar hazırlar.    X
9. Sorgulayıcı bakış açısı kazanır, başkalarının düşünce ve eylemlerini anlamaya çalışır, öz eleştiri yapar, bulgu ve düşüncelerini ilmî bir tarzda sunar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek