ADB633 - ADLİ PALİNOLOJİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ADLİ PALİNOLOJİ | ADB633 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 3 | 3 | 9 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Gösteri Deney Örnek Olay İncelemesi | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Yrd. Doç. Dr. Cahit DOĞAN | |||||
Dersin amacı | Palinomorf olarak bilinen polen, spor ve asitlere dayanıklı diğer mikroskobik bitkisel cisimler ile çalışan palinoloji, adli bilimler, jeoloji, coğrafya, botanik, zooloji, arkeoloji ve immünoloji gibi çeşitli bilim dallarında uygulama imkanı olan disiplinlerarası bir bilim alanıdır. Çoğu birbirleri ile etkileşim içinde olan ve iç içe geçmiş bu bilim dalları bir araya geldiğinde adli palinolojinin çalışma konusunu oluşturur. Güncel adli disiplinlerin çoğu gibi, palinoloji de bozulmaya ve yok edilmeye karşı dayanıklı mikroskobik deliller ile çalışmayı kapsamaktadır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Adli palinoloji, günümüzde birçok ülkede spor, polen ve diğer palinomorfların özelliklerini kullanarak fail, olay yeri, mağdur ve olay zamanı arasında bağlantı kurmak, olay yerinde bırakılan bir delil ile fail arasında bağlantı kurmak, suçu kanıtlamak, mağdurun anlattıklarını doğrulamak, şüphelilerin sayısını azaltmak, polisin doğru yönde araştırma yapmasına yardımcı olmak, çeşitli dolandırıcılık suçlarını aydınlatmak, uyuşturucunun geçtiği güzergahı tespit etmek ya da coğrafi kaynağının tespit edilmesi gibi bir çok alanda kullanılmaktadır. | |||||
Kaynaklar | 1-Bryant, V.M., Mildehall, D.C., 2001. Forensic Palynology: A New Way To Catch Crooks. Erişim: [http://www.crimeandclues.com/pollen.html, Erişim Tarihi: 05.01. 2007]. 2-Coyle, H.M. 2005. Forensic Botany Principles and Applications To Criminal Casework. Crc Press, Boca Raton London New York Washington, D.C. 346 p. 3-Doğan, C., Karakuş, O., 2007. Türkiye?de Palinolojik Delillerin Yardımıyla Çözülen İlk Hırsızlık Olayı, Adli Bilimler Dergisi, 6 (4):36-42. 4-Doğan, C., Adli Palinoloji, 373-395. Editör: Oğuz Karakuş, 2011. Adli Bilimler, Adalet Yayınevi, Ankara, 2011, 626 s. 5-Doğan, C., Kızılpınar, İ. 2009. Adli Bilimler Çalıştayı, Adli Palinoloji Nedir. Hacettepe Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara. s., 61-90. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Adli palinolojinin tarihi ve uygulanması (T) Polen ve sporların genel özelliklerinin mikroskop altında incelenmesi (P) |
2. Hafta | Polen ve sporlar- Ne, nerede ve niçin, Polenin biyolojik rolü (T) Polen ve sporlar arasındaki farkların mikroskop altında incelenmesi (P) |
3. Hafta | Polenin morfolojik özellikleri: Boyut, şekil, apertür tipi, skülptür, polen duvarı bileşimi ve dayanıklılığı, polen duvarı yapısı (T) |
4. Hafta | Polen üretimi ve dağılım yolları (T) Farklı tozlaşma biçimlerine sahip bitkilerin polenlerinin karşılaştırılarak mikroskop altında incelenmesi (P) |
5. Hafta | Polen analizi- Nasıl çalışıyor?, Palinomorfları teşhis etme- lokalitelerin parmakizleri (T) Karışık polen preparatlarında polenlerin teşhis edilmesi (P) |
6. Hafta | I. Ara Sınav |
7. Hafta | Polen analizi için örnek hazırlama, Polen analizlerinin adli palinoloji açısından yorumlanması (T) Karışık polen preparatlarında polenlerin teşhis edilmesi, Polen analizi için örnek hazırlanması (P) |
8. Hafta | Delilin önemi, Palinoloji hangi durumlardaki incelemelere yardımcı olabilir, Örneklerin tipi: Kontrol örneği; Adli polen örneği; Toprak, kir ve toz, Örnek Olay: çamurlu motosiklet (T) Toprak örneğinden polen preparatı hazırlanması ve incelenmesi (P) |
9. Hafta | Kıyafet ve yünlü materyaller: Örnek olay: algli tecavüz; Sicim, halı, kürk, hayvan tüyü ve insan saçı lifleri: Örnek olay: koyun satışı (T) Tekstil örneğinden polen preparatı hazırlanması ve teşhisi (P) |
10. Hafta | Yasal olmayan uyuşturucu maddeler: Örnek olay: pakette kenevir poleni; Örnek olay: gezgin kokain; Ambalaj materyali; Örnek olay: kirli makineler (T) Ambalaj örneğinden polen preparatı hazırlanması ve teşhisi (P) |
11. Hafta | Delil ve kontrol örneklerindeki polen teşhislerini karşılaştırma (T) Farklı ve aynı ortamlara ait preparatlardaki polenlerin teşhis edilerek birbirleri ile karşılaştırılması (P) |
12. Hafta | Örnek alma ve saklama; Polen kontrol örnekleri; Polenleri toprak, çamur ve su örneklerinden ayırma; Toprak, çamur ve su örneklerinin saklanması (T) Örnek alma ve saklama yöntemleri (P) |
13. Hafta | Bitki referans örnekleri; toplanması ve saklanması; Çoklu toplama ve ayrıştırma metotlarının kullanımı (T) Bitki referans örnekleri; toplanması ve saklanması; Çoklu toplama ve ayrıştırma metotlarının kullanımı (P) |
14. Hafta | Adli örneklerin incelenmesi;Adi palinolojinin geleceği; Örnek olay: seri tecavüzcüyü bulan tahıllar; Hypericum ile engel olma; Örnek olay: Nothofagus fark etti (T) Örnek olay oluşturulması ve olayın adli palinoloji açısından incelenmesi (P) |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 5 | 70 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 58 | 51 | 259 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Farklı alandaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
4. Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
7. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | X | ||||
8. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetme yeteneğine sahip olur. | X | ||||
10. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, sonuçları dikkate alarak değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek