ADB655 - ADLİ KİMYA
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ADLİ KİMYA | ADB655 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Nuray Öğün Şatıroğlu | |||||
Dersin amacı | 19. yüzyılın ortalarından itibaren adli kimya hızla önem kazanmaya başlamıştır. Adli kimya, olay yeri incelemeleriyle ilgili maddelerin ve bileşiklerin analizi ile ilgilenir. Adli kimya, analitik kimyanın bir uygulama alanıdır. Analitik kimya kalitatif ve kantitatif analizleri içerir, ancak adli kimya bunlara ek olarak karşılaştırma analizlerini de içermektedir. Adli çalışmalarda geniş bir aralıkta analitik ve enstrümantal teknikler kullanılmaktadır. Enstrümantal teknikler Uv-GB ve IR spektrofotometrisi, nötron aktivasyon analizi, gaz kromatografisi (GC), gaz kromatografisi-kütle spektrometresi (GC-MS), yüksek basınçlı sıvı kromatografisi (HPLC) ve atomik spektroskopi teknikleri gibi teknikleri içerir. Enstrümantal tekniklerin seçimi maddelerin veya örneğin türüne bağlıdır. Bu ders analitik kimyanın ve enstrümantal analiz tekniklerinin adli kimyadaki yerine ve önemine, verilerin toplanmasına, analiz tekniklerinden elde edilen sonuçların istatistiksel olarak değerlendirilmesine, | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Analitik kimyanın ve enstrümantal analiz tekniklerinin adli kimyadaki yeri ve önemi, verilerin toplanması, analiz tekniklerinden elde edilen sonuçların istatistiksel olarak değerlendirilmesi. Atış artıklarının, patlayıcı maddelerin, boyaların ve mürekkeplerin, kumaş ve liflerin, toksik maddelerin, ilaç ve uyuşturucuların, camların, metallerin, toprakların, plastik ve yapıştırıcı maddelerin, bilinmeyen maddelerin analizlerinde izlenen kimyasal işlemler, enstrümantal teknikler ve sınırlamalarına yer verilecektir. | |||||
Kaynaklar | 1. Forensic Chemistry, Suzanne Bell, Pearson Prentice Hall, New Jersey, 2006. 2. Forensic Science, A.R.W. Jackson, J. M. Jackson, Pearson Prentice Hall, Edinburgh, 2004. 3- Principles of Instrumental Analysis, D.A. Skoog, F.J. Holler, T.A. Nieman, Saunders College Publishing, 1998. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Adli kimyaya genel bakış |
2. Hafta | Örnekleme, verielerin eldesi, verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesi |
3. Hafta | Maddenin yapısı ve bileşiminin belirlenmesinde analitik ve enstrümantal metodlar |
4. Hafta | Örnek hazırlama |
5. Hafta | Moleküler spektroskopi teknikleri (Uv-Vis, IR) |
6. Hafta | Ara Sınav |
7. Hafta | Kromatografik metodlar I ((GC, GC-MS, Head-space GC) |
8. Hafta | Kromatografik metodlar II (TLC, HPLC) |
9. Hafta | Elektroforetik metodlar (Kapiler elektroforez, kapiler-jel elektroforez, miseller elektrokinetik kromatografi) |
10. Hafta | Elementel analiz ve atomik spektroskopi (AAS, AES, ICP, ICP-MS, XRF) |
11. Hafta | Elektron mikroskop, X-ışınları kırınımı, nötron aktivasyon analizi |
12. Hafta | Enstrümantal metodların kullanımı ve sınırlamaları ve değişik uygulamalara örnekler I. |
13. Hafta | Enstrümantal metodların kullanımı ve sınırlamaları ve değişik uygulamalara örnekler II. |
14. Hafta | Dönem performans değerlendirmesi |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 31 | 67 | 236 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Farklı alandaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
2. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | X | ||||
4. Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | ||||
5. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | X | ||||
6. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | ||||
7. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | X | ||||
8. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
9. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetme yeteneğine sahip olur. | X | ||||
10. Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, sonuçları dikkate alarak değerlendirir. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek