EFB685 - İTTÜ GEN HÜCRE DOKU MÜHENDİSLİĞİ:KALİTE G. İÜU
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İTTÜ GEN HÜCRE DOKU MÜHENDİSLİĞİ:KALİTE G. İÜU | EFB685 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 5 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Betül ARICA YEGİN | |||||
Dersin amacı | 'İleri Tedavi Tıbbi Ürünlerinde Gen, Hücre ve Doku Mühendisliği, Kalite Güvencesi ve İyi Üretim Uygulamaları' başlıklı bu dersin amacı gen, hücre ve doku mühendisliği uygulamaları ile farmasötik biyoteknoloji kapsamında ve ileri tedavi tıbbi ürünleri arasında yer alan doku mühendisliği ürünlerinin üretim teknolojileri, kalite güvenceleri ve yasal düzenlemelerinde kapsamlı bilgi sunmak, rejeneratif özellikleri olan bu ilaçlarda preklinik ve klinik araştırmaları ve etik-biyoetik ilkeleri açıklamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Gen teknolojileri, gen-doku-hücre mühendisliği, ileri tedaviler, kök hücre tedavileri, İTTÜ'de temel kavramlar, rejeneratif tıp, rejeneratif ilaçlar, tarihsel gelişmeler, biyomalzemeler, nanomalzemeler, iskeleler, mikro- nano taşıyıcı sistemler (mikropartiküller, nanopartiküller, lipozom ve lipit kökenli sistemler) hücre-biyomalzeme etkileşmeleri, model sistemler, analizler, hücre immobilasyon-enkapsülasyonu, doku hücre mühendislliği, biyoreaktorler, endüstriyel üretim, kök hücreler, İTTÜ de kök hücreler (erişkin, embriyonik ve uyarılmış pluripotent) hücreler, hücre mühendisliği ve rejeneratif tıp uygulamaları, hücre ve doku mühendisliği ve İTTÜ, Ar-Ge çalışmaları, iyi üretim uygulamaları, kalite güvencesi, kalite kontrol, analizler, yasal düzenlemeler, gen-doku-hücre mühendisliği, ileri tedavi tıbbi ürünleri, regeneratif tıp, rejeneratif ilaçlar, bireysel ilaçlar, biyobankalar, preklinik ve klinik araştırmalar,iyi klinik uygulamalar, etik, biyoetik, biyogüvenli | |||||
Kaynaklar | 1)Ders Notları 2)yasal düzenleyeci kurumların ve kuruluşların websiteleri 2)Atala A., Lanza RP, Methods of Tissue Engineering, London, Academic Press 2002. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Gen teknolojileri, doku-hücre mühendisliği, ileri tedaviler ve ileri teknolojilerde temel kavramlar ve tanımlar |
2. Hafta | Gen ve hücre tedavileri, doku mühendisliği ve rejeneratif ilaçlarda tarihsel gelişme ve rejeneratif tıp |
3. Hafta | İleri tedavi tıbbi ürünleri, rejeneratif ileri tedavi ilaçları ve ürünleri, doku, hücre ve gen mühendisliği, kök hücreler , bireysel ilaçlar, yetim ilaçlar |
4. Hafta | Biyomalzemeler |
5. Hafta | Mikro ve nanopartiküller, lipozom ve lipt kökenli sistemler, nanomalzemeler, iskeleler |
6. Hafta | Hücre, kök hücre, biyomateryal, nanomalzemeler ve etkileşmeler |
7. Hafta | Hücre immobilasyonu ve enkapsülasyon teknolojileri, doku-hücre mühendislliği, biyoreaktorler ve üretim |
8. Hafta | Kök hücreler, hücre mühendisliği, rejeneratif ilaçlar ve rejeneratif tıp uygulamaları |
9. Hafta | İleri tedavi tıbbi ürünleri, rejeneratif ileri tedavi ilaçları ve ürünlerinde kalite güvencesi , iyi üretim uygulamaları ve yasal düzenlemeler |
10. Hafta | Mikro ve nano taşıyıcı sistemler , kalite güvencesi, ve iyi üretim uygulamaları |
11. Hafta | Gen, hücre, kök hücre tedavileri, doku-hücre mühendisliği, rejeneratif ilaçlar, bireysel ilaçlar, yetim ilaçlar,ileri tedavilerde preklinik ve klinik çalışmalar, gereksinimler, etik ve biyoetik ilkeler |
12. Hafta | Güncel literatürler ve gelişmeler, tartışma |
13. Hafta | Ödev, seminer, rapor sunum ve tartışma |
14. Hafta | Rapor, Ödev, seminer, sunum ve tartışma |
15. Hafta | Tartışma |
16. Hafta | Son sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 5 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 20 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 45 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 18 | 55 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 11 | 2 | 22 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 15 | 30 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 29 | 89 | 150 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Kök hücrenin; genel özellikleri, moleküler yapısı, gelişim süreci, biyokimyasal metabolizması ile ilgili güncel bilgilere sahip olur, | |||||
2. Kök hücre ve mikroçevre etkileşimlerini kavrar, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||
3. Kök hücrelerin doku-organ gelişimi ve işlevindeki rollerini değerlendirir. | X | ||||
4. Kök hücrelerin iyileşme süreçlerine katkıları, yenileyici tıpta ve doku mühendisliğindeki uygulamalarını anlar, disiplinler arası etkileşimi kavrar, ulusal ve uluslararası sağlık politikaları ile ülkenin öncelikleri doğrultusunda değerlendirir. | X | ||||
5. Klinik uygulamalara yönelik yasal düzenlemeler ve etik yaklaşımların hakkında bilgi sahibi olur, bunların birey ve toplum için önemini bilerek etik ilkelere riayet eder. | |||||
6. Kök Hücre alanı ile ilgili güncel gelişme ve teknolojileri takip eder, alana özgü cihaz ve aletleri bilir ve temel kök hücre tekniklerini kullanır | |||||
7. Bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanır | |||||
8. Kök Hücre Bilimleri ile ilgili konuları ulusal ve uluslararası düzeyde tartışacak, problem çözecek bilgi, beceri ve yabancı dile sahiptir ve bu bilgileri yaşam boyu öğrenme ilkelerini edinir | |||||
9. Bilimsel ortamlarda kuramsal ve uygulamalar konusundaki görüşlerini bağımsız ve/veya ekip olarak sunar, uzman kişiler ile sistemli olarak tartışır, savunur ve normları sorgular, sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |||||
10. Araştırma çıktılarını istatiksel yöntemlerle analiz eder, kanıta dayalı olarak raporlar veya ulusal/uluslararası bilimsel alanlarda sunar. | |||||
11. Kök hücre laboratuvar çalışma standartlarını bilir, verilerin toplanması ve kayıtlanmasında bilimsel, etik ve biyogüvenlik kurallarını uygular. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek