EFB650 - PEPTİT PROTEİNLERLE DOZAJ ŞEKLİ TASARIMI I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
PEPTİT PROTEİNLERLE DOZAJ ŞEKLİ TASARIMI I EFB650 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Betül ARICA YEGİN 
Dersin amacıBu dersin amacı rekombinant protein ve peptit yapıdaki ilaçlar, bunların preformülasyon ve formülasyonu, konvansiyonel dozaj şekilleri , ilaç taşıyıcı mikro-nanosistemler şeklinde tasarımı, kalite güvencesi ve klinik tedavide kullanımları ile bu ilaçlarla ilgili araştırma, geliştirme stratejilkeri ve politikalarda temel kavramlar hakkında kapsamlı bilgi sunmaktır 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Peptit ve proteinleri yapılarını, özelliklerini ve stabiliteleri hakkında bilgi sahibi olur.
  2. Rekombinant DNA teknolojisi ile elde edilen protein yapıdaki ilaçların özellikleri, formülasyonları, kalite kontrol yöntemleri, farmakope analizlerini açıklar.
  3. Rekombinant DNA teknolojisi ile elde edilen protein yapıdaki ilaçların ve bunlarla geliştirilen farmasötik dozaj şeklillerin konvansiyonel küçük moleküllü ilaçlardan farklılıklarını tanımlar ve bunun önemini tartışır.
  4. Biyobenzer ilaçları ve karşılaştırılabilirlik çalışmalarını tanımlar.
  5. Rekombinant peptit ve protein ilaçların tedavide uygulamalarını, farmakokinetik özelliklerini ve immünojenisiteyi açıklar.
  6. Rekombinant protein yapıdaki ilaçlar ve biyobenzerlerinin geliştirilmesi ile ilgilli politikaları tartışır ve bu ilaçların farmakoekonomik önemi kavrar.
Dersin içeriği Protein ve peptitlerin yapısal özellikleri, ayırma, saflandırma ve karakterizasyon teknikleri, fiziksel ve kimyasal stabiliteleri, peptit ve protein ilaçlarda preformülasyon çalışmaları ve formülasyon tasarımı, konvansiyonel dozaj şekilleri, biyobenzer ilaçlar ve karşılaştırılabilirlik, ilaç taşıyıcı nanosistemler ticari preparatlar, preklinik ve klinik araştırma fazındaki ilaçlar, klinik araştırmalarda etik-biyoetik ilkeler, klinik tedavide kulanıan ilaçlar ve kontrolleri  
Kaynaklar1) Pearlman, R., Wang, Y.J., Formulation, Characterization, and Stability of Protein Drugs, Case histories, Plenum Press, New York, 1996.
2) Banga, A.K., Therapeutic Peptides and Proteins: Formulation, Processing and Delivery Systems, Technomics, Basel, 1995.
2) Nrsny R., Daugherty A., Proteins and Peptides: Pharmacokinetic, Pharmacodynamic, and Metabolic Outcomes, Informa, 2009
2) Glick BR, Pasternak JJ,Patent CL, Molecular Biotechnology: Principles and Applicatios of Recombinant DNA technology, 4th Edition, ASM Press, Washington DC, 2011
5) Hovgaard L., , Frokjaer S., Van de Weert M., Pharmaceutical Formulation Development of Peptides and Proteins, Second Edition, CRC Press, 2012 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaProtein ve peptitlerin genel ve yapısal özellikleri
2. HaftaAyırma ve saflandırma teknikleri
3. HaftaFiziksel ve kimyasal stabiliteleri
4. HaftaKarakterizasyon teknikleri ve analiz yöntemleri
5. HaftaPreformülasyon
6. HaftaFormülasyon tasarımı, stabilite ve analizler
7. HaftaKonvansiyonel dozaj şekilleri, kalite kontrolleri ve farmakope analizleri
8. HaftaKontrollü salım sistemleri, mikro ve nanotaşıyıcı sistemler
9. HaftaTedavide kullanılan ve klinik faz aşamalarda denenen rekombinant protein-peptit ilaçlar, farmakokinetik özellikleri
10. HaftaBiyobenzer protein ilaçlar, karşılaştırılabilirlik çalışmaları, immünojenisite
11. HaftaRuhsatlandırılma, rekombinant protein yapıda biyolojik tıbbi ürünlerin geliştirilme stratejilerinde temel yaklaşımlar ve farmakoekonomi
12. HaftaAra Sınav
13. HaftaÖdev, literatür , güncel gelişmeler ve problemleri tartışma
14. HaftaSeminer, sunum, tartışma
15. HaftaTartışma
16. HaftaSon sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)140
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler220
Sunum15
Projeler00
Seminer115
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1850
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12112
Sunum / Seminer Hazırlama12020
Proje000
Ödevler21530
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi14040
Toplam İş Yükü3199164

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Aşı biliminde kullanılan araştırma yöntemleri ve istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibi olur ve mevcut çalışmaların karşılaştırılması ve sınırlarının, doğruluğunun, geçerliliğinin ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.  X  
2. 2. Aşı bilimi alanındaki her türlü bilimsel ve profesyonel çalışma ile ilgili etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve buna göre davranır.   X 
3. 3. Kazanılan bilgi ve becerileri kullanarak, toplumdaki mevcut aşılama sorunlarını tespit eder, politika ve stratejiler geliştirerek öneriler üretir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışmasına katılır.  X  
4. Aşı güvenliği hakkında bilgi toplayabilir, X   
5. Aşılarda disiplinlerarası etkileşimi kavrar, değerlendirir ve yorumlar. X   
6. Laboratuvar ortamında deney düzeneği tasarlayabilir ve uygulayabilir ve elde edilen verileri analiz edebilir.    X
7. İyi laboratuvar uygulamaları ve iyi klinik uygulama prensiplerini bilir.    X
8. Akut koşullarda hangi çalışmanın yapılacağını bilir, uygun müdahaleler için gerekli kanıtları sağlar ve etkili ve hızlı çözümler için sürece katılır. X   
9. Aşılardaki uluslararası gelişmeleri koşullara bağlı olarak bağımsız olarak değerlendirir, X   
10. Sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunurX    
11. Bilimsel araştırma yapar, aşılar üzerine bilimsel makaleler yazar ve sunar.    X
12. Niceliksel ve niteliksel yöntemleri kullanarak sağlık ekonomisi ve farmakoekonomik değerlendirmeler yapar.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek