HEP709 - SAĞLIK ÇALIŞANLARI ve POL. YAP. İÇİN EPİDEMİYOLOJİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ÇALIŞANLARI ve POL. YAP. İÇİN EPİDEMİYOLOJİ | HEP709 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 2 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Diğer: Makale değerlendirme, öğrencilerin seçilmiş konularda makale okuyup, sınıf içerisinde diğer öğrencil | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | Sağlık alanında yönetici olarak çalışan, politika geliştirme programlarında yer alan veya ilgili konularda danışmanlık veren kişiler için planlanmış olan ders, daha önce epidemiyoloji eğitimi alma durumundan bağımsız olarak, tek bir paket içinde öğrencilere ihtiyaç duyabilecek temel bilgileri aktarmayı hedefler. Derste veri toplama kuralları, olası hatalar, önleme yöntemleri; sağlıkla ilgili durum tespiti yapmak, prevalans araştırmaları yönetmek/değerlendirmek; sürveyans aktiviteleri planlamak ve uygulamak; erken tanı ve erken uyarı sistemleri planlamak ve uygulamak; salgın inceleme; filyasyon raporları hazırlama; zaman içinde çalışılan grupta sağlık durumundaki gelişmeleri izlemek; müdahale programlarının içerik ve etkilerine karar vermek; mevcut veri tabanlarını kullanmak, birleştirmek ve eksikleri tespit ederek geliştirmek ve sağlık çalışmalarında etik prensipler konusunda ihtiyaç duyulan epidemiyolojik yöntemleri tek bir paket olarak sunmak hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Yönetici ve karar vericilerin rutin hizmet sunumunda kullanabileceği epidemiyolojik çalışma tasarımları, ilgili ölçütler, bunların hesaplanma yöntemleri, mevcut sistemlerin yöntemsel açıdan irdelenmesi, sürveyans, tarama testleri, erken tanı, erken uyarı sistemleri, prevalans araştırmaları, örnek seçim yöntemleri, salgın inceleme, sunum teknikleri, rapor ve makalelerin yöntemsel değerlendirilmesi. | |||||
Kaynaklar | 1. Fowler J. F. Survey Research Methods. Applied Socail Research Methods Series Vol. 1. 2nd ed. SAGE Publications. London., UK. 1993. 2. Rothman KJ, Greenland S. Modern Epidemiology. 2nd ed. Lippincot-Raven Publishers, Philadelphia, PA, 1998. 3. Güncel Makaleler 4. Problem Setleri 5. Öğrencilerin günlük yaşam rutinlerinde kullandıkları veri tabanları ve diğer kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Epidemiyoloji yöntem bilimi tanıtımı, yöneticilerin epidemiyolojik yöntemleri kullanabileceği alanlar |
2. Hafta | Sağlık alanında veri toplama kuralları, olası hatalar, hataları önleme yöntemleri |
3. Hafta | Sağlık ölçütleri (morbidite, mortalite, fatalite)- mevcut uygulamalarda bu hesaplamalar için kullanılabilecek kaynaklar, olanak ve sınırlılıklar |
4. Hafta | Epidemiyolojik çalışma tasarımları- özellikleri, kullanım alanları Tanımlayıcı Araştırmalar |
5. Hafta | Kesitsel araştırmalar, prevalans hesaplamaları Yöneylem araştırmaları |
6. Hafta | Sürveyans sistemleri- genel özellikler, mevcut sistemlerin yöntemsel açıdan incelenmesi Salgın inceleme ve filiasyon teknikleri |
7. Hafta | Elektronik veri tabanları- mevcut sistemlerin özelliklerinin karşılaştırılması Veri tabanları birleştirme, araştırma etiği |
8. Hafta | Gözlemsel ve deneysel araştırmaların karşılaştırmalı incelenmesi Asosyasyonlar, risk ve odds oranları |
9. Hafta | Rapor ve makale değerlendirmede dikkat edilmesi gereken kurallar |
10. Hafta | Tarama testleri, erken tanı, erken uyarı sistemleri Geçerlilik hesaplamaları (duyarlılık, seçicilik) Genellenebilirlik (dış validite) |
11. Hafta | Araştırma planlama, anket/bilgi toplama formu hazırlama |
12. Hafta | Örneklem hacmi hesaplama Örnekleme yöntemleri, farklı yöntemlerin avantaj ve kısıtlılıkları Hızlı örnekleme yöntemleri- 30 küme ve Lot Kalite Örneklemesi |
13. Hafta | Öğrenci sunumları. 1- her öğrenci kendi alanında hazırlanmış bir rapor veya makaleyi yöntemsel açıdan inceleyip, tartışacaktır. |
14. Hafta | Öğrenci sunumları. 2- her öğrenci kendi alanında hazırlanmış bir rapor veya makaleyi yöntemsel açıdan inceleyip, tartışacaktır. |
15. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 15 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 15 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 18 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | -2 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 3 | 14 | 42 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 47 | 59 | 180 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek