HEP702 - KLİNİK EPİDEMİYOLOJİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KLİNİK EPİDEMİYOLOJİ HEP702 Herhangi Yarıyıl/Yıl 3 0 3 6
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Sorun/Problem Çözme
Diğer: Makale değerlendirme, öğrencilerin seçilmiş konularda problem hazırlaması ve tartışması  
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıİlaç ağırlıklı olarak klinik araştırmalar planlama ve uygulama yapan klinisyenler ile sahada müdahale programları planlayan sağlık mensuplarına özel planlanmış ders dahilinde: Sağlık alanında farklı çalışma tasarımları içinde müdahale araştırmalarının yeri ve öneminin açıklanması; ruhsatlanma aşaması ilaç araştırmalarının yöntemsel özelliklerinin tanıtılması; müdahale araştırmalarında randomizasyon, izlem, izlemde kayıpların idaresi, analiz yöntemlerinde dikkat edilmesi gereken yöntemsel özellikler tanımlanması; ruhsatlı ilaçların kullanımını içeren Faz IV klinik araştırmalar ile gözlemsel araştırmaların etkililik ve güvenilirlik değerlendirmelerindeki rolünün karşılaştırmalı olarak tartışılması; ilgili etik kurallar ve ulusal/uluslararası etik düzenlemeler ile klinik araştırmaların meta-analizi için gerekli kurallar ve ilgili uygulamaların tanıtılması hedeflenmektedir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Klinik bir araştırmada amaca yönelik olarak çalışma sorusu/sorularını planlayabilir Çalışmaya dâhil edilme ve çalışma dışında bırakma kurallarını tartışır Uygun çalışma tasarımını tanımlar
  2. Yeterli minimum örnek hacmi hesaplamasını yapar Çalışma ile ilgili etik konuları tartışır Klinik araştırmalar için etik kurul dosyası hazırlama kurallarını sıralar
  3. Etik kurul başvuru dosyası hazırlar Çalışmada katılımcılara ait başlangıç (baseline) değerlendirmelerinin nasıl yapılacağını sıralar Randomizasyon kurallarını tarif eder, genel prensiplerini tanımlar, çalışma için uygun randomizasyon türünü seçer
  4. Körleme (maskeleme), placebo-nocebo kavramlarını tarif eder, çalışma özelinde gerekliliğini tartışır Klinik çalışmalarda etkililik ve güvenilirlik ölçütlerini tarif eder, veriler sağlandığında hesaplar Advers etki bildirimlerinin önemini tartışır, advers etki bildirim kurallarını sıralar
  5. Çalışma grubunun izleminde dikkat edilmesi gereken kuralları tarif eder, uyum, çalışmayı terk kavramlarını ve ilgili müdahale özelliklerini tarif eder Klinik araştırmalarda kalite kontrolü kurallarını açıklar
  6. Protokolden sapma durumlarında yapılması gerekenleri tarif eder Veri analiz yöntemlerini karşılaştırmaları olarak tartışır, çalışma özelinde uygun analiz yöntemini belirler
  7. Verilerin yorumlanmasını yapar
  8. Çalışma sonuçlarının raporlamasını yapar Meta-analiz kurallarını bilir, meta-analiz sonuçlarını yorumlar
Dersin içeriğiMüdahale araştırmalarının genel özellikleri, örnek seçimi, randomizasyon, istatistiksel analiz yöntemleri (per protocol, ITT), etkinlik, etkililik ve güvenilirlik kavramları, ruhsatlı ilaçlar ile yapılan çalışmalarda klinik araştırmalar ile gözlemsel araştırmaların karşılaştırmalı avantaj ve kısıtlılıkları, ilgili etik konular ve ulusal/uluslar arası etik düzenlemeler 
Kaynaklar1. Chin Y, Chin RY, Lee BY. Principles and Practice of Clinical Trial Medicine. Elsevier, 2008.
2. Pocock. Clinical Trials. A practical approach. John Wiley &Sons Ltd. 1983.
3. Güncel Makaleler
4. Problem Setleri
5. Öğrencilerin günlük yaşam rutinlerinde kullandıkları veri tabanları ve diğer kaynaklar
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTanışma, Klinik araştırmalara duyulan ihtiyaç, gelişimi, kullanımı
2. HaftaÇalışma sorusunun planlanması, organizasyon, planlama, katılımcıların seçim özellikleri
3. HaftaÇalışma tasarımı, örnek hacmi hesaplaması, etik konular
4. HaftaBaşlangıç (baseline) değerlendirmeleri
5. HaftaRandomizasyon, allocation concealment, körleme (maskeleme), placebo-nocebo
6. HaftaGrupların belirlenmesi, katılımcıların gruplara ayrılması, cross-over tasarımlar
7. HaftaEtkililik ve güvenilirlik hesaplamaları, advers etkiler
8. HaftaÇalışma grubunun izleminde dikkat edilmesi gereken kurallar, uyum, terk, kalite kontrolü
9. HaftaFormlar, veri toplanması, protokolden sapma durumları Veri analizi
10. HaftaVeri analizi-pratik uygulama
11. HaftaVerilerin yorumlanması, rapor edilmesi, makale hazırlanması
12. HaftaKlinik araştırmalar için etik kurul dosyası hazırlama kuralları Meta-analiz
13. HaftaÖğrenci sunumları
14. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)010
Laboratuar00
Uygulama1430
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1440
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler14342
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14848
Toplam İş Yükü4357174

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Adolesan Sağlığında, güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Adolesan Sağlığına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme.  X  
2. Adolesan Sağlığının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.  X  
3. Adolesan Sağlığındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.  X  
4. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme.  X  
5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme.  X  
6. Adolesan Sağlığı ile ilgili çalışmalarda klinik ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma.  X  
7. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme.  X  
8. Adolesan Sağlığı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak bu alandaki bilginin sınırlarını genişletebilme.  X  
9. Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.  X  
10. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Adolesan Sağlığı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.  X  
11. Adolesanlar ile iletişim kurabilme ve adolesanların psiko-sosyal ilişkilerini ve bu ilişkileri yönlendiren normları inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleriyönetebilme.  X  
12. Adolesanlar ve aileleri ile bu yaş dönemindeki sorunların tartışılmasında bilimsel yaklaşımlarla objektif görüşleri savunabilme ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme.  X  
13. Adolesan Sağlığındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumdaki adolesanların sağlığının geliştirilmesi sürecine katkıda bulunabilme.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek