HEP702 - KLİNİK EPİDEMİYOLOJİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KLİNİK EPİDEMİYOLOJİ | HEP702 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 3 | 0 | 3 | 6 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Sorun/Problem Çözme Diğer: Makale değerlendirme, öğrencilerin seçilmiş konularda problem hazırlaması ve tartışması | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri | |||||
Dersin amacı | İlaç ağırlıklı olarak klinik araştırmalar planlama ve uygulama yapan klinisyenler ile sahada müdahale programları planlayan sağlık mensuplarına özel planlanmış ders dahilinde: Sağlık alanında farklı çalışma tasarımları içinde müdahale araştırmalarının yeri ve öneminin açıklanması; ruhsatlanma aşaması ilaç araştırmalarının yöntemsel özelliklerinin tanıtılması; müdahale araştırmalarında randomizasyon, izlem, izlemde kayıpların idaresi, analiz yöntemlerinde dikkat edilmesi gereken yöntemsel özellikler tanımlanması; ruhsatlı ilaçların kullanımını içeren Faz IV klinik araştırmalar ile gözlemsel araştırmaların etkililik ve güvenilirlik değerlendirmelerindeki rolünün karşılaştırmalı olarak tartışılması; ilgili etik kurallar ve ulusal/uluslararası etik düzenlemeler ile klinik araştırmaların meta-analizi için gerekli kurallar ve ilgili uygulamaların tanıtılması hedeflenmektedir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Müdahale araştırmalarının genel özellikleri, örnek seçimi, randomizasyon, istatistiksel analiz yöntemleri (per protocol, ITT), etkinlik, etkililik ve güvenilirlik kavramları, ruhsatlı ilaçlar ile yapılan çalışmalarda klinik araştırmalar ile gözlemsel araştırmaların karşılaştırmalı avantaj ve kısıtlılıkları, ilgili etik konular ve ulusal/uluslar arası etik düzenlemeler | |||||
Kaynaklar | 1. Chin Y, Chin RY, Lee BY. Principles and Practice of Clinical Trial Medicine. Elsevier, 2008. 2. Pocock. Clinical Trials. A practical approach. John Wiley &Sons Ltd. 1983. 3. Güncel Makaleler 4. Problem Setleri 5. Öğrencilerin günlük yaşam rutinlerinde kullandıkları veri tabanları ve diğer kaynaklar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Tanışma, Klinik araştırmalara duyulan ihtiyaç, gelişimi, kullanımı |
2. Hafta | Çalışma sorusunun planlanması, organizasyon, planlama, katılımcıların seçim özellikleri |
3. Hafta | Çalışma tasarımı, örnek hacmi hesaplaması, etik konular |
4. Hafta | Başlangıç (baseline) değerlendirmeleri |
5. Hafta | Randomizasyon, allocation concealment, körleme (maskeleme), placebo-nocebo |
6. Hafta | Grupların belirlenmesi, katılımcıların gruplara ayrılması, cross-over tasarımlar |
7. Hafta | Etkililik ve güvenilirlik hesaplamaları, advers etkiler |
8. Hafta | Çalışma grubunun izleminde dikkat edilmesi gereken kurallar, uyum, terk, kalite kontrolü |
9. Hafta | Formlar, veri toplanması, protokolden sapma durumları Veri analizi |
10. Hafta | Veri analizi-pratik uygulama |
11. Hafta | Verilerin yorumlanması, rapor edilmesi, makale hazırlanması |
12. Hafta | Klinik araştırmalar için etik kurul dosyası hazırlama kuralları Meta-analiz |
13. Hafta | Öğrenci sunumları |
14. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 30 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 14 | 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 14 | 3 | 42 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 48 | 48 |
Toplam İş Yükü | 43 | 57 | 174 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Adolesan Sağlığında, güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Adolesan Sağlığına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | ||||
2. Adolesan Sağlığının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | ||||
3. Adolesan Sağlığındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | X | ||||
4. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. | X | ||||
5. Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. | X | ||||
6. Adolesan Sağlığı ile ilgili çalışmalarda klinik ve araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. | X | ||||
7. Adolesan Sağlığına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme. | X | ||||
8. Adolesan Sağlığı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak bu alandaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | X | ||||
9. Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | X | ||||
10. Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Adolesan Sağlığı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | X | ||||
11. Adolesanlar ile iletişim kurabilme ve adolesanların psiko-sosyal ilişkilerini ve bu ilişkileri yönlendiren normları inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleriyönetebilme. | X | ||||
12. Adolesanlar ve aileleri ile bu yaş dönemindeki sorunların tartışılmasında bilimsel yaklaşımlarla objektif görüşleri savunabilme ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. | X | ||||
13. Adolesan Sağlığındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumdaki adolesanların sağlığının geliştirilmesi sürecine katkıda bulunabilme. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek