HSP707 - TOPLUMSAL BAĞIŞIKLAMA PRENSİPLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TOPLUMSAL BAĞIŞIKLAMA PRENSİPLERİ HSP707 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 2 4
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof Dr. Levent AKIN 
Dersin amacıBu dersin amacı; Bağışıklamada yer alan bireysel ve toplumsal bağışıklamanın prensipleri konusunda bilgi kazanmalarını sağlamaktır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Öğrenci bu dersin sonunda, Bağışıklama ile ilgili terimleri tanımlar Bağışıklamada kullanılan yöntemleri açıklar
  2. Pasif korunmada kullanılan biyolojik ürünleri ve kullanım özelliklerini açıklar Aktif korunmanın özelliklerini tanımlar.
  3. Aşıların toplumsal etkilerini ve aşı sonrası istenmeyen yan etkileri açıklar. Bir aşının ulusal bağışıklama sisteminde yer almasını sağlayan şartları sıralayabilir ve açıklar.
  4. Aşı ve aşılama güvenliğini tanımlar ve özelliklerini listeler. Aşı lojistiğinin ve soğuk zincir özelliklerini açıklar.
  5. Toplumsal bağışıklamada izleme ve değerlendirme yöntemlerini sayar. Seyahat aşısı, adölesan aşılaması, erişkin ve riskli grup aşılamlarını tanımlar.
  6. Aşıların ekonomik etkilerini açıklar. Aşılarda savunuculuğu tanımlar.
Dersin içeriği1.Bağışıklama kavramı;
2.Aktif ve pasif bağışıklamada kullanılanbiyolojik ürünler;
3.Aşı türleri ve kullanım özellikleri;
4.Soğuk zincir;
5.Aşı lojistiği ve planlaması;
6.Aşı sonrası istenmeyen etkilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi;
7.Bağışıklamanın izlenmesi ve değerlendirilmesi;
8.Seyahat aşılaması;
9.Adölesan, erişkin aşılaması ve riskli kişilerin bağışıklanması;
10.Aşıların ekonomik özellikleri;
11.Bir aşının rutin bağışıklamaya alınması;
12.Salgın ve risk durumlarında aşılama;
13.Genel tartışma
 
Kaynaklar1) Control of Communicable Diseases Manual, 19th Edition. Editor: James Chin, The American Public Health Association, NW, Washington, DC 2008.
2) Stanley A. Plotkin , Walter A. Orenstein , Paul A. Offit, Publisher: Elsevier - Health Sciences Division Edition: 6th Revised edition ISBN: 9781455700905, 2012.
3) Public Health and Preventive Medicine, Ed Robert B Wallace, Neal Kohatsu, 15.th ed. Mc Graw Hill Medical Company, Stamford, NY, 2007.
4) Akın L.." Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolu " Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Editörler: Ç. Güler ve Levent Akın). Hacettepe Üniversitesi yayınları, Ankara, 2006.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBağışıklama kavramı
2. HaftaAktif ve pasif bağışıklamada kullanılan biyolojik ürünler
3. HaftaAşı türleri ve kullanım özellikleri
4. HaftaSoğuk zincir
5. HaftaAşı lojistiği ve planlaması
6. HaftaAşı sonrası istenmeyen etkilerin izlenmesi ve değerlendirilmesi
7. HaftaBağışıklamanın izlenmesi ve değerlendirilmesi
8. HaftaSeyahat aşılaması
9. HaftaAdölesan, erişkin aşılaması ve riskli kişilerin bağışıklanması
10. HaftaAşıların ekonomik özellikleri
11. HaftaBir aşının rutin bağışıklamaya alınması
12. HaftaSalgın ve risk durumlarında aşılama
13. HaftaAşı üretimi ve araştırmaları
14. HaftaYeni geliştirilen aşılar
15. HaftaGenelsınava hazırlık
16. HaftaFinal sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler120
Sunum115
Projeler00
Seminer115
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)13565
Sunum / Seminer Hazırlama248
Proje000
Ödevler144
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11515
Toplam İş Yükü3130120

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Güncel, ileri düzeyde bilgiye sahiptir, bunları geliştirebilir    X
2. Disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni fikirlerin analizi, sentezi, değerlendirilmesinde özgün sonuçlara ulaşır    X
3. Program geliştirme, yürütme ve değerlendirme konularında ileri düzeyde bilgi sahibidir    X
4. Niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri ile istatistik yöntemler konusunda bilgi sahibidirX    
5. Yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla kullanır  X  
6. Özgün bir konuyu araştırır, tasarlar, uyarlar ve uygular   X 

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek