KHB701 - KÖK HÜCRE BİLİMLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
KÖK HÜCRE BİLİMLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR | KHB701 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 8 |
Önkoşul(lar)-var ise | Aynı anda KHB703 kodlanmalıdır | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA (DERS KOORDİNATÖRÜ), YARDIMCILARI:Ayşen GÜNEL ÖZCAN, Fatima AERTS KAYA; Betül ÇELEBİ SALTIK; Fatma Visal OKUR, Lale Karakoç SEKMENSÜER | |||||
Dersin amacı | Bu derste öğrencilere; kök hücrenin ne olduğu, pluripotentlik kavramı, kök hücrelerin tipleri, embryonik ve fetal dönem yanında postnatal organizmadaki kök hücre çeşitleri, somatik hücreden pluripotent kök hücre eldesi ve kanser kök hücrelerinin anlatılması; ayrıca kök hücrelerin içerisinde bulundukları nişe ait özellikler ve kök hücre dinamiği, hücre ?hücre ve hücre matriks ilişkileri, sinyal yolakları konusunda temel bilgilerin aktarılması planlanmıştır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Kök hücrenin tanımı, tipleri, özellikleri Embryonik kök hücreler ve Fetal kök hücreler Erişkin kök hücreler (Ağırlıklı olarak Hematopoetik ve Mezenkimal kök hücreler) İndüklenmiş pluripotent kök hücreler Kanser kök hücreleri Sinyal yolakları Kök hücre nişleri ,ekstraselüler matriks, adezyon molekülleri, sitokin ve kemokinler Yara iyileşmesinde kök hücrelerin rolü | |||||
Kaynaklar | Essentials of Stem Cell Biology Second Edition, Editors: Lanza R, Gearhart J, Hogan B et al, 2009 Elsevier Inc., ISBN 978-0-12-374729-7 www.stembook.org `Biology of Stem Cells and the Molecular Basis of Stem Cell State' Dov Zipori, Humana Press, 2009, ISBN 978-1-60761-129-5 Konu öncesi öğrencilere bildirilecek ilgili literatürler |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Kök Hücre Tanımı, Terminolojisi ve Sınıfları (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA) |
2. Hafta | Embriyonik Kök Hücreler (Lale KARAKOÇ-SÖKMENSÜER/Ayşen GÜNEL-ÖZCAN) |
3. Hafta | Fetal Kök Hücreler (Betül ÇELEBİ-SALTIK) |
4. Hafta | Erişkin Kök Hücreler I: Hematopoetik Kök Hücre ve Hematopoez (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA) |
5. Hafta | Erişkin Kök Hücreler II: Mezenkimal Kök Hücre (Fatima AERTS-KAYA) |
6. Hafta | Kanser Kök Hücreler (Fatma Visal OKUR) |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Mikroçevre-Niş Kavramı/ Kök Hücre Trafiği (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA/ Fatima AERTS-KAYA) |
9. Hafta | Sitokinler- Kemokinler ve Sinyal Yolakları (Fatima AERTS-KAYA) |
10. Hafta | Ekstrasellüler Matriks ve Doku Mühendisliği (Betül ÇELEBİ-SALTIK) |
11. Hafta | Uyarılmış Pluripotent Kök Hücreler (Fatma Visal OKUR) |
12. Hafta | Kök Hücreler ve Rejenerasyon (Ayşen GÜNEL-ÖZCAN) |
13. Hafta | Rejeneratif Tıp Uygulamaları/Etik Yaklaşımları (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA) |
14. Hafta | Makale |
15. Hafta | Tartışma |
16. Hafta | Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 14 | 10 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 30 |
Sunum | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Genel sınav | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 19 | 60 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 4 | 16 | 64 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 34 | 75 | 240 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Allerjik hastalıkların genel özellikleri, gelişim süreci ve patogenezi ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | |||||
2. Allerjik inflamasyonda doğal immünite ve adaptif immünite arasındaki etkileşimleri kavrar ve hastalık patofizyolojisine olan katkılarını değerlendirir. | X | ||||
3. Allerjik hastalıklarda yer alan hücre tipleri ve temel özellikleri konusunda bilgi sahibi olur ve hastalık gelişimindeki rollerini değerlendirir. | X | ||||
4. Allerjik hastalıkların genetik temelleri ve gen- çevre ilişkisi hakkında bilgi sahibi olurlar | X | ||||
5. Klinik araştırmalara yönelik yasal düzenlemeler ve etik yaklaşımların hakkında bilgi sahibi olur, bunların birey ve toplum için önemini bilerek etik ilkelere riayet eder. | |||||
6. Allerjik hastalıkların immünolojisi ile ilgili güncel gelişme ve teknolojileri takip eder, alana özgü cihaz ve aletleri bilir ve temel moleküler biyoloji ve hücre biyolojisi tekniklerini kullanır. | X | ||||
7. Mesleki gelişimi sağlamak üzere bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanır. | X | ||||
8. Allerjik hastalıklarla ile ilgili konuları ulusal ve uluslararası düzeyde tartışacak, problem çözecek bilgi, beceri ve yabancı dile sahiptir ve bu bilgileri yaşam boyu öğrenme ilkelerini edinir. | |||||
9. Bilimsel ortamlarda kuramsal ve uygulamalar konusundaki görüşlerini bağımsız ve/veya ekip olarak sunar, uzman kişiler ile sistemli olarak tartışır, savunur ve normları sorgular, sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
10. Allerjik hastalıklarla ile yaptığı araştırma çıktılarını istatiksel yöntemlerle analiz eder, kanıta dayalı olarak raporlar veya ulusal/uluslararası bilimsel alanlarda sunar. | |||||
11. Allerjik hastalıklarla ile ilgili laboratuvar çalışma standartlarını bilir, verilerin toplanması ve kayıtlanmasında bilimsel, etik ve biyogüvenlik kurallarını uygular. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek