KHB701 - KÖK HÜCRE BİLİMLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KÖK HÜCRE BİLİMLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR KHB701 1. Yarıyıl 3 0 3 8
Önkoşul(lar)-var iseAynı anda KHB703 kodlanmalıdır
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA (DERS KOORDİNATÖRÜ), YARDIMCILARI:Ayşen GÜNEL ÖZCAN, Fatima AERTS KAYA; Betül ÇELEBİ SALTIK; Fatma Visal OKUR, Lale Karakoç SEKMENSÜER 
Dersin amacıBu derste öğrencilere; kök hücrenin ne olduğu, pluripotentlik kavramı, kök hücrelerin tipleri, embryonik ve fetal dönem yanında postnatal organizmadaki kök hücre çeşitleri, somatik hücreden pluripotent kök hücre eldesi ve kanser kök hücrelerinin anlatılması; ayrıca kök hücrelerin içerisinde bulundukları nişe ait özellikler ve kök hücre dinamiği, hücre ?hücre ve hücre matriks ilişkileri, sinyal yolakları konusunda temel bilgilerin aktarılması planlanmıştır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Kök hücrenin tanımı, özellikleri, kendini yenileme, farklılaşma, pluripotentlik kavramı
  2. Kök hücrelerin tipleri, prenatal ve postnatal döneme ait dokulardan kök hücre eldesi ve özellikleri,
  3. Somatik hücrelerden indüklenmiş pluripotent kök hücreler eldesi ve bu hücrelerin özellikleri,
  4. Kanser kök hücre kavramı, bu hücrelerin temel özellikleri,
  5. Kök hücre niş kavramı,
  6. Kök hücre trafiği, nişe giriş çıkış, hücrelerarası ve hücre-matriks ilişkileri,
  7. Sinyal yolakları,
  8. Yara iyileşmesi süreçlerinde kök hücrelerin rolüne dair evrimsel bakış açısı.
Dersin içeriğiKök hücrenin tanımı, tipleri, özellikleri
Embryonik kök hücreler ve Fetal kök hücreler
Erişkin kök hücreler (Ağırlıklı olarak Hematopoetik ve Mezenkimal kök hücreler)
İndüklenmiş pluripotent kök hücreler
Kanser kök hücreleri
Sinyal yolakları
Kök hücre nişleri ,ekstraselüler matriks, adezyon molekülleri, sitokin ve kemokinler
Yara iyileşmesinde kök hücrelerin rolü 
KaynaklarEssentials of Stem Cell Biology Second Edition, Editors: Lanza R, Gearhart J, Hogan B et al, 2009 Elsevier Inc., ISBN 978-0-12-374729-7
www.stembook.org
`Biology of Stem Cells and the Molecular Basis of Stem Cell State' Dov Zipori, Humana Press, 2009, ISBN 978-1-60761-129-5
Konu öncesi öğrencilere bildirilecek ilgili literatürler 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaKök Hücre Tanımı, Terminolojisi ve Sınıfları (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA)
2. HaftaEmbriyonik Kök Hücreler (Lale KARAKOÇ-SÖKMENSÜER/Ayşen GÜNEL-ÖZCAN)
3. HaftaFetal Kök Hücreler (Betül ÇELEBİ-SALTIK)
4. HaftaErişkin Kök Hücreler I: Hematopoetik Kök Hücre ve Hematopoez (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA)
5. HaftaErişkin Kök Hücreler II: Mezenkimal Kök Hücre (Fatima AERTS-KAYA)
6. HaftaKanser Kök Hücreler (Fatma Visal OKUR)
7. HaftaAra sınav
8. HaftaMikroçevre-Niş Kavramı/ Kök Hücre Trafiği (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA/ Fatima AERTS-KAYA)
9. HaftaSitokinler- Kemokinler ve Sinyal Yolakları (Fatima AERTS-KAYA)
10. HaftaEkstrasellüler Matriks ve Doku Mühendisliği (Betül ÇELEBİ-SALTIK)
11. HaftaUyarılmış Pluripotent Kök Hücreler (Fatma Visal OKUR)
12. HaftaKök Hücreler ve Rejenerasyon (Ayşen GÜNEL-ÖZCAN)
13. HaftaRejeneratif Tıp Uygulamaları/Etik Yaklaşımları (Duygu UÇKAN-ÇETİNKAYA)
14. HaftaMakale
15. HaftaTartışma
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler430
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav140
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1960
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı140
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler41664
Ara sınavlara hazırlanma süresi12020
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3475240

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Allerjik hastalıkların genel özellikleri, gelişim süreci ve patogenezi ile ilgili güncel bilgilere sahip olur.     
2. Allerjik inflamasyonda doğal immünite ve adaptif immünite arasındaki etkileşimleri kavrar ve hastalık patofizyolojisine olan katkılarını değerlendirir. X   
3. Allerjik hastalıklarda yer alan hücre tipleri ve temel özellikleri konusunda bilgi sahibi olur ve hastalık gelişimindeki rollerini değerlendirir.  X  
4. Allerjik hastalıkların genetik temelleri ve gen- çevre ilişkisi hakkında bilgi sahibi olurlar  X  
5. Klinik araştırmalara yönelik yasal düzenlemeler ve etik yaklaşımların hakkında bilgi sahibi olur, bunların birey ve toplum için önemini bilerek etik ilkelere riayet eder.      
6. Allerjik hastalıkların immünolojisi ile ilgili güncel gelişme ve teknolojileri takip eder, alana özgü cihaz ve aletleri bilir ve temel moleküler biyoloji ve hücre biyolojisi tekniklerini kullanır. X   
7. Mesleki gelişimi sağlamak üzere bilişim teknolojilerini yaşamında etkili olarak kullanır. X   
8. Allerjik hastalıklarla ile ilgili konuları ulusal ve uluslararası düzeyde tartışacak, problem çözecek bilgi, beceri ve yabancı dile sahiptir ve bu bilgileri yaşam boyu öğrenme ilkelerini edinir.      
9. Bilimsel ortamlarda kuramsal ve uygulamalar konusundaki görüşlerini bağımsız ve/veya ekip olarak sunar, uzman kişiler ile sistemli olarak tartışır, savunur ve normları sorgular, sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.   X  
10. Allerjik hastalıklarla ile yaptığı araştırma çıktılarını istatiksel yöntemlerle analiz eder, kanıta dayalı olarak raporlar veya ulusal/uluslararası bilimsel alanlarda sunar.      
11. Allerjik hastalıklarla ile ilgili laboratuvar çalışma standartlarını bilir, verilerin toplanması ve kayıtlanmasında bilimsel, etik ve biyogüvenlik kurallarını uygular.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek