HAY606 - ACİL ve AFET DURUMLARINDA BEBEK ve ÇOCUK BESLENMES
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ACİL ve AFET DURUMLARINDA BEBEK ve ÇOCUK BESLENMES | HAY606 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 0 | 2 | 4 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Diğer: Seminer sunumları | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr.Kerim Hakan Altıntaş, Öğr. Gör. A.Tülay Bağcı Bosi (PhD) | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amaçları; Acil ve afet durumlarında bebek ve çocuk beslenmesinin özelliklerini öğretmek, bebeklerin anne sütü ile beslenmesini teşvik edecek vebebek- çocuk beslenmesini planlayabilecek bilgi ve donanımı kazandırmaktır Acil yardım operasyonlarında emzirmenin desteklenmesinde azami dikkati göstermek, bebek ve çocukların doğru beslenebilmesi için gerekli koşulları oluşturabilmek ve bebek beslenme hattını kontrol etmek, afet bölgelerinde bebek ve çocukların beslenmesinin plan ve uygulamasını yapabilmek ve acil ve afet durumunda o bölgede görülebilecek beslenme sorunları, hastalıklar, nedenleri ve çözüm yolları, acil ve afet durumundan kaynaklanan hastalıkları önleme programının geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi konusunda bilgi kazanmalarını sağlamaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Acil ve Afet durumlarında bebek ve çocuk beslenmesinin özelliklerini öğrenir. Acil durumlarda bebek beslenmesinde emzirmenin önemini kavrar ve çocuk beslenmesinde hijyen kurallarının önemini öğrenir. Acil ve afet durumlarında beslenme yardım akışını planlar, beslenme akış şemasını yerel otorilerle beraber denetler. Acil ve afet durumlarında beslenmeden kaynaklanacak sorunları çözümler bebek beslenmesi konusundaki yanlış inanışların ortadan kaldırılmasına çalışır. Acil ve afet durumlarında bölgenin özelliklerine göre beslenme yardım hattını kurar, ?mama kod?unun temel koşullarının yerine getirir. Acil ve afet durumlarında o bölgede anne-bebek çadırlarını, emzirme köşelerini ve bebek dostu acil barınaklarını hazırlar. | |||||
Kaynaklar | 1. Infant and Young Child Feeding in Emergencies, operational guidance for emergency and relief staff and policy-makers. Document prepared by the inter-agency working group on infant feeding in emergencies and supported by a number of key relief organizations, 2001.Request a copy from Fiona O?Reilly, Emergency Nutrition Network: foreilly@tcd.ie. 2. Infant Feeding in Emergencies. Policy, Strategy and Practice. Report of the Ad Hoc Group on Infant Feeding Emergencies. May 1999. ENN, Emergency Nutrition Network: www.tcd.ie/enn/InfantFeedingReport 3. Policy of the UNHCR related to the Acceptance, Distribution and Use of Milk Products in Feeding Programs in Refugee Settings. UNHCR, 1989. 4. The International Code of marketing of Breast-milk Substitutes and relevant WHA Resolutions.www.ibfan.org/English/resource/who/fullcode.html 5. Protecting Infant Health. A Health Workers? Guide to the International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes.9th Edition, IBFAN Penang, April 1999. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bebek ve çocuklarda acil ve afet durumunun tanımı |
2. Hafta | Dünyada ve Türkiye'de acil ve afet durumundan etkilenenlerin epidemiyolojisi |
3. Hafta | Acil ve afet durumlarında bebek beslenmesinin özellikleri , Acil ve afet durumlarında emzirmenin korunması, özendirilmesi ve teşvik edilmesi |
4. Hafta | Acil ve afet durumlarında çocuk beslenmesinin özellikleri ve uygulamalar. Literatür tartışma |
5. Hafta | Acil ve afet durumlarında yardım akışının şemasının tanımı, nasıl hazırlanacağı ve idaresi |
6. Hafta | Ara sınav |
7. Hafta | Acil ve afet durumlarında bebek ve çocuk gıda hattının yararları, kurulması için yapılması gerekenler, işbirliği yapılacak kuruluşlar. Bu konu ile ilgili ülke örnekleri sunma |
8. Hafta | Acil ve afet durumlarında bebek ve çocuk gıda hattının yararları, kurulması için yapılması gerekenler, işbirliği yapılacak kuruluşlar. Bu konu ile ilgili ülke örnekleri sunma |
9. Hafta | Acil ve afet durumlarındaki bebek beslenmesi konusundaki yapılan yanlışlar ve bunun insan sağlığına etkisinin tartışılması. |
10. Hafta | Acil ve afet durumlarındaki bebek beslenmesi konusunda yapılan yanlışları önleme çalışmaları, toplumun yanlış inanışları tesbit edip ortadan kaldırılması |
11. Hafta | Acil ve afet durumlarında "mama kod"unun temel koşullarının uygulanması |
12. Hafta | Acil ve afet durumlarında anne-bebek çadırlarının kurulması, emzirme köşelerinin ve bebek dostu acil barınakların hazırlanması |
13. Hafta | Acil ve afet durumlarında bebek ve çocuklarda görülebilecek sağlık sorunlarının saptanması için çalışma yapılması |
14. Hafta | Acil ve afet durumlarında bebek ve çocuklarda görülen sağlık sorunlarını önleme çalışmalarının uygulanması |
15. Hafta | Acil ve afet durumlarında bebek ve çocuk beslenmesinde yapılan uygulamla için Ülke örneklerinin tartışılması |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 13 | 6 | 78 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 2 | 3 | 6 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 31 | 19 | 120 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir | X | ||||
2. Disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır | X | ||||
3. Bilgi teknolojileri, teknik cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir | X | ||||
4. İstatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır | X | ||||
5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır | X | ||||
6. Bilgileri yorumlar, araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar, çözüm önerileri getirir | X | ||||
7. Araştırma planlar, yapar, istatistik yazılımlarını etkin kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, yaptığı araştırmanın raporunu yazar | X | ||||
8. Sorumluluk alır, bağımsız veya ekip içinde çalışır, kurgular, çözüm önerileri getirir, sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular | X | ||||
9. Araştırma yapar, hakemli dergilerde makale yayınlar, bilimsel toplantılarda bildiri sunar | X | ||||
10. Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular | X | ||||
11. Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilir, kanıta dayalı uygulamaları izler, kanıt oluşturacak araştırmalar yapar | X | ||||
12. Ulusal ve uluslararası paydaşlarla ağ oluşturur | X | ||||
13. Bütünleşik afet yönetimi ilkelerini halk sağlığı yaklaşımları çerçevesinde uygular | X | ||||
14. Toplumsal, kurumsal, yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde tüm çalışmalara katkıda bulunur | X | ||||
15. Etik ilkelerin ve kurulların önemini bilir, her koşulda etik davranır | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek