MİK750 - TIBBİ MİKOLOJİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TIBBİ MİKOLOJİ | MİK750 | 2. Yarıyıl | 3 | 2 | 4 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Gösteri Deney | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Sevtap Arıkan Akdağlı | |||||
Dersin amacı | Öğrencinin, insan sağlığında önem taşıyan mantarlar, bu mantarlara bağlı gelişen enfeksiyonlar ve diğer patolojilerle ilgili bilgi edinmesi, mantar enfeksiyonlarının mikrobiyolojik tanısı ve antifungal duyarlılık testlerine ilişkin temel ilkeleri öğrenmesi amaçlanmıştır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Mikolojinin tarihçesi ve mantarların filojenik sınıflandırması Mantarların morfolojik özellikleri Yüzeyel mikozlar ve etken mantarların özellikleri Subkütan mikozlar ve etken mantarların özellikleri Endemik mikozlar ve etken mantarların özellikleri Maya mantarlarına bağlı gelişen fırsatçı mikozlar Küf mantarlarına bağlı gelişen fırsatçı mikozlar Mantar enfeksiyonlarının laboratuvar tanısında kullanılan yöntemler Antifungal ilaçlar: Etki spektrumları, kullanım endikasyonları Antifungal duyarlılık testleri ve in vitro direnç Antifungal direnç mekanizmaları Laboratuvar çalışmaları | |||||
Kaynaklar | 1. Manual of Clinical Microbiology (Murray, Baron, Jorgensen, Pfaller, Yolken, ed.s). 12th ed., 2019, ASM Press, Washington, D.C. 2. Topley & Wilson?s Microbiology and Microbial Infections-Medical Mycology (Merz & Hay, ed.s). 10th ed., 2007, Hodder Arnold. 3. Medically Important Fungi-A Guide to Identification. (Larone DH., ed.). 6th ed., 2018, ASM Press, Washington, D.C. 4. Jawetz, Melnick, Adelberg?s Medical Microbiology (Brooks, Butel, Morse, ed.s), 28th ed., 2019, McGraw Hill Co. 5. Mandell Douglas and Bennett?s Principles and Practice of Infectious Diseases (Mandell, Bennett, Dolin Ed.s). 9th ed. 2019 Churchill Livingstone Elsevier, Philadelphia. 6. CLSI M54. Principles and Procedures for Detection of Fungi in Clinical Specimens?Direct Examination and Culture; Approved Guideline. 2nd ed. 2021. 6.7. SCI-E'ye giren süreli bilimsel yayınlar |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Mikolojinin tarihçesi ve mantarların filojenik sınıflandırması |
2. Hafta | Mantarların morfolojik özellikleri |
3. Hafta | Yüzeyel mikozlar ve etken mantarların özellikleri |
4. Hafta | Subkütan mikozlar ve etken mantarların özellikleri |
5. Hafta | Endemik mikozlar ve etken mantarların özellikleri |
6. Hafta | Maya mantarlarına bağlı gelişen fırsatçı mikozlar-I (anlatım ve öğrenci sunumu) |
7. Hafta | Maya mantarlarına bağlı gelişen fırsatçı mikozlar-II (anlatım ve öğrenci sunumu) |
8. Hafta | Küf mantarlarına bağlı gelişen fırsatçı mikozlar-I (anlatım ve öğrenci sunumu) |
9. Hafta | Küf mantarlarına bağlı gelişen fırsatçı mikozlar-II (anlatım ve öğrenci sunumu) |
10. Hafta | Mantar enfeksiyonlarının laboratuvar tanısında kullanılan yöntemler |
11. Hafta | Antifungal ilaçlar: Etki spektrumları, kullanım endikasyonları |
12. Hafta | Antifungal duyarlılık testleri ve in vitro direnç |
13. Hafta | Antifungal direnç mekanizmaları |
14. Hafta | Laboratuvar çalışmaları (önemli fırsatçı mikoz etkenleri ve antifungal duyarlılık testleri) ve uygulama |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 90 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 7 | 2 | 14 |
Uygulama | 7 | 2 | 14 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 4 | 15 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 47 | 37 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Mikrobiyoloji alanında bütünlüklü, kanıta dayalı ve güncel bilimsel bilgi ve beceri edinir; alanındaki yenilikleri takip edebilir ve yenilik önerebilecek yetkinlik kazanır. | X | ||||
2. Bilimsel araştırmaların planlanması, araştırma teknikleri ve istatistiksel değerlendirme için kanıta dayalı bilgiyi kullanır, projeler geliştirir, gerçekleştirir ve sonuçlarını yayınlar/ sunar. | X | ||||
3. Bilimsel çalışma etiği hakkında farkındalığı, duyarlılığı ve yasal düzenlemeler ile ilgili bilgisi vardır. | X | ||||
4. Bilimsel araştırmaları eleştirel şekilde analiz edebilme ve ileri düzeyde değerlendirebilme yetisi kazanır. | X | ||||
5. Bilimsel okumalar/araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri/elde ettiği verileri topluluk karşısında sunabilir. | X | ||||
6. Bilimsel bilgiye ulaşmada kütüphane, e-kaynaklar ve anabilim dalının üye olduğu e-dergileri kullanır. | X | ||||
7. Bilgisayar dâhil teknolojik araçlar hakkında sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi sahibidir. | X | ||||
8. Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanır ve kalite gelişimine katkı verir. | X | ||||
9. Alanındaki farklı disiplinlerin amacını ve etkileşimini kavrar, karmaşık sorunların çözümünde rol alabilir. | X | ||||
10. Mesleki ortamlarda (ulusal ve uluslararası) profesyonel ilişkiler kurabilir ve bilgilerini düzenli olarak paylaşır. | X | ||||
11. Ulusal ve uluslararası projelerde rol alır, interdisipliner araştırmalar yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek