MİK743 - MİKOBAKTERİYOLOJİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
MİKOBAKTERİYOLOJİ | MİK743 | 2. Yarıyıl | 2 | 2 | 3 | 4 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Uygulama-Alıştırma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Alpaslan Alp | |||||
Dersin amacı | Farklı bir bakteri ailesi olan mikobakteriler, günümüzde çok önemli enfeksiyonlara neden olmaktadırlar. Günümüzün ilerleyen teknolojilerine rağmen mikobakteriyel enfeksiyonların tanısında ve tedavisinde halen büyük sıkıntılar yaşanabilmektedir. Bu ders, mikobakterilerin genel yapısı ve özellikle hücre duvarı organizasyonunun iyi bir şekilde kavranmasını temel aldıktan sonra; tanı, tedavi ve aşı geliştirmede olası yeni hedefler üzerinde yoğunlaşacaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders kapsamında öğrencilerin mikobakterilerin genel özelliklerini ve önemlerini anlamalarının yanısıra, laboratuvar tanısında neler yapılması gerektiğini de kavramaları sağlanacaktır. Mikobakterilerin laboratuvar tanısında yaşanan sorunların neler olduğu ve bunların üstesinden nasıl gelinebileceği de özellikle işlenecektir. | |||||
Kaynaklar | 1. Tuberculosis and Nontuberculous Mycobacterial Infections. Ed. Schlossberg DL. ASM Press Washington DC, 2017. 2. Tuberculosis and the Tubercle Bacillus. Eds. Jacobs WR, McShane H, Mizrahi V, Orme IM. ASM Press Washington DC, 2017. 3. Textbook of Tuberculosis and Nontuberculous Mycobacterial Diseases. Eds. Sharma SK, Mohan A. JAYPEE, 2019 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Mikobakteri hücre yapısı ve boyanma özellikleri |
2. Hafta | Mikobakteri kültürü öncesinde örneklerin işlenmesi |
3. Hafta | Mikobakterilerin kültürde üretilmeleri |
4. Hafta | Mikobakteriyel patogenez ve virülans faktörleri |
5. Hafta | Mikobakteri enfeksiyonlarında konak faktörleri |
6. Hafta | Mycobacterium tuberculosis genetiği ve moleküler epidemiyolojisi |
7. Hafta | Öğrenci sunumları |
8. Hafta | Antitüberküloz ilaçların etki ve direnç mekanizmaları |
9. Hafta | Enfeksiyon etkeni önemli tüberküloz-dışı mikobakteriler |
10. Hafta | Hızlı üreyen mikobakteriler-1 |
11. Hafta | Hızlı üreyen mikobakteriler-2 |
12. Hafta | Mikobakteri enfeksiyonlarının tanısında kullanılan yeni yöntemler |
13. Hafta | Aşı stratejileri |
14. Hafta | Öğrenci sunumları |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 2 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 90 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 45 | 30 | 120 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Mikrobiyoloji alanında bütünlüklü, kanıta dayalı ve güncel bilimsel bilgi ve beceri edinir; alanındaki yenilikleri takip edebilir ve yenilik önerebilecek yetkinlik kazanır. | X | ||||
2. Bilimsel araştırmaların planlanması, araştırma teknikleri ve istatistiksel değerlendirme için kanıta dayalı bilgiyi kullanır, projeler geliştirir, gerçekleştirir ve sonuçlarını yayınlar/ sunar. | X | ||||
3. Bilimsel çalışma etiği hakkında farkındalığı, duyarlılığı ve yasal düzenlemeler ile ilgili bilgisi vardır. | X | ||||
4. Bilimsel araştırmaları eleştirel şekilde analiz edebilme ve ileri düzeyde değerlendirebilme yetisi kazanır. | X | ||||
5. Bilimsel okumalar/araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri/elde ettiği verileri topluluk karşısında sunabilir. | X | ||||
6. Bilimsel bilgiye ulaşmada kütüphane, e-kaynaklar ve anabilim dalının üye olduğu e-dergileri kullanır. | X | ||||
7. Bilgisayar dâhil teknolojik araçlar hakkında sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi sahibidir. | X | ||||
8. Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanır ve kalite gelişimine katkı verir. | X | ||||
9. Alanındaki farklı disiplinlerin amacını ve etkileşimini kavrar, karmaşık sorunların çözümünde rol alabilir. | X | ||||
10. Mesleki ortamlarda (ulusal ve uluslararası) profesyonel ilişkiler kurabilir ve bilgilerini düzenli olarak paylaşır. | X | ||||
11. Ulusal ve uluslararası projelerde rol alır, interdisipliner araştırmalar yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek