MİK742 - ANTİBAKTERİYEL DİRENÇ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
ANTİBAKTERİYEL DİRENÇ | MİK742 | 2. Yarıyıl | 3 | 2 | 4 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Burçin Şener | |||||
Dersin amacı | Antibakteriyel ajanların etki ve direnç mekanizmalarını moleküler düzeyde tanımlamak, hedef yapı-direnç mekanizması arasındaki ilişkiyi kavratmak; antibakteriyel etkinliği değerlendirmek amacıyla uygulanan in-vitro testleri ve direncin moleküler düzeyde gösterilmesini sağlayan araştırma yöntemlerini kavratarak bu konuda araştırma planlama ve sonuçları değerlendirme yetisini kazandırmak. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Bu ders kapsamında antibakteriyel ajanların etki mekanizmaları ayrıntılı olarak işlendikten sonra direnç mekanizmaları ve bu direncin fenotipik düzeyde ve genetik düzeyde nasıl incelendiği konuları ele alınacaktır. Fenotipten genotipe gidecek şekilde yorumlu antibiyogram bilgisi laboratuvar uygulamaları ile pekiştirilecektir. | |||||
Kaynaklar | ? WHO Regional Office for Europe/European Centre for Disease Prevention and Control. Antimicrobial resistance surveillance in Europe 2022 ? 2020. Data. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2022. ? Bryskier A. Antimicrobial Agents: Antibacterials and Antifungals. 2005, ASM Press, Washington, DC, USA. ? Lorian V. Antibiotics in Laboratory Medicine, 5th. Ed. 2005, Lippincott, Williams and Wilkins, Philadelphia, PA, USA. ? Akalın H. Antibiyotik Direnci. 2014, Türkiye Klinikleri, Ankara. ? MacLean RC, San Millan A. The evolution of antibiotic resistance. Science. 2019 Sep 13;365(6458):1082-1083. doi: 10.1126/science.aax3879. ? Naylor NR, Atun R, Zhu N, Kulasabanathan K, Silva S, Chatterjee A, Knight GM, Robotham JV. Estimating the burden of antimicrobial resistance: a systematic literature review. Antimicrob Resist Infect Control. 2018 Apr 25;7:58. doi: 10.1186/s13756-018-0336-y. PMID: 29713465 ? Bush K. 2018. Past and present perspectives on ß-lactamases. Antimicrob Agents Chemother 62:e01076-18. https://doi.org/10.1128/AAC.01076-18. ? Kuehl R, Morata L, Meylan S, Mensa J, Soriano A. When antibiotics fail: a clinical and microbiological perspective on antibiotic tolerance and persistence of Staphylococcus aureus. J Antimicrob Chemother 2020; 75: 1071?1086. doi:10.1093/jac/dkz559 ? Gollan B, Grabe G, Michaux C, Helaine S. Bacterial Persisters and Infection: Past, Present, and Progressing. Annu. Rev. Microbiol. 2019. 73:359?85. https://doi.org/10.1146/annurev-micro-020518-115650 ? www.eucast.org |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Bakteri hücre yapısı ve fonksiyonları |
2. Hafta | Bakteri moleküler genetiği |
3. Hafta | Bakteri duvar sentez inhibitörleri |
4. Hafta | Beta-laktam antibiyotiklere direnç-I |
5. Hafta | Beta-laktam antibiyotiklere direnç-II |
6. Hafta | Glikopeptidlere direnç |
7. Hafta | Bakteri protein sentez inhibitörleri |
8. Hafta | MLS grubu antibiyotiklere direnç |
9. Hafta | Aminoglikozid antibiyotikler ve direnç |
10. Hafta | Bakteri nükleik asit sentez inhibitörleri |
11. Hafta | Florokinolon antibiyotiklere direnç |
12. Hafta | Yeni antibakteriyel ajanlar |
13. Hafta | Antibakteriyel duyarlılık testleri - I |
14. Hafta | Antibakteriyel duyarlılık testleri - II |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 2 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 |
Sunum | 4 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 80 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 7 | 2 | 14 |
Uygulama | 7 | 2 | 14 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 4 | 15 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 47 | 37 | 210 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Mikrobiyoloji alanında bütünlüklü, kanıta dayalı ve güncel bilimsel bilgi ve beceri edinir; alanındaki yenilikleri takip edebilir ve yenilik önerebilecek yetkinlik kazanır. | X | ||||
2. Bilimsel araştırmaların planlanması, araştırma teknikleri ve istatistiksel değerlendirme için kanıta dayalı bilgiyi kullanır, projeler geliştirir, gerçekleştirir ve sonuçlarını yayınlar/ sunar. | X | ||||
3. Bilimsel çalışma etiği hakkında farkındalığı, duyarlılığı ve yasal düzenlemeler ile ilgili bilgisi vardır. | X | ||||
4. Bilimsel araştırmaları eleştirel şekilde analiz edebilme ve ileri düzeyde değerlendirebilme yetisi kazanır. | X | ||||
5. Bilimsel okumalar/araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri/elde ettiği verileri topluluk karşısında sunabilir. | X | ||||
6. Bilimsel bilgiye ulaşmada kütüphane, e-kaynaklar ve anabilim dalının üye olduğu e-dergileri kullanır. | X | ||||
7. Bilgisayar dâhil teknolojik araçlar hakkında sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi sahibidir. | X | ||||
8. Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanır ve kalite gelişimine katkı verir. | X | ||||
9. Alanındaki farklı disiplinlerin amacını ve etkileşimini kavrar, karmaşık sorunların çözümünde rol alabilir. | X | ||||
10. Mesleki ortamlarda (ulusal ve uluslararası) profesyonel ilişkiler kurabilir ve bilgilerini düzenli olarak paylaşır. | X | ||||
11. Ulusal ve uluslararası projelerde rol alır, interdisipliner araştırmalar yapar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek