MİK742 - ANTİBAKTERİYEL DİRENÇ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
ANTİBAKTERİYEL DİRENÇ MİK742 2. Yarıyıl 3 2 4 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Burçin Şener 
Dersin amacıAntibakteriyel ajanların etki ve direnç mekanizmalarını moleküler düzeyde tanımlamak, hedef yapı-direnç mekanizması arasındaki ilişkiyi kavratmak; antibakteriyel etkinliği değerlendirmek amacıyla uygulanan in-vitro testleri ve direncin moleküler düzeyde gösterilmesini sağlayan araştırma yöntemlerini kavratarak bu konuda araştırma planlama ve sonuçları değerlendirme yetisini kazandırmak. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Antibakteriyel ajanların etki ve direnç mekanizmaları hakkında ayrıntılı bilgi edinir.
  2. Direnç gelişimi nedeniyle enfeksiyon tedavisinde önemli problemler yaşanan beta-laktam, glikopeptid, MLS, aminoglikozid ve florokinolon grubu antibiyotiklere ait direnç mekanizmalarını moleküler düzeyde kavrar.
  3. Antibakteriyel direnç mekanizmalarını ortaya çıkarmak üzere yapılan temel ve araştırma düzeyindeki yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
  4. Antibakteriyel direnç mekanizmalarına yönelik güncel literatürü izler ve yorum yapabilme yeteneği kazanır.
  5. Bu derste edindiği bilgileri yaratıcı şekilde kullanarak bu konuda temel ve moleküler düzeyde çalışmalar planlar.
Dersin içeriğiBu ders kapsamında antibakteriyel ajanların etki mekanizmaları ayrıntılı olarak işlendikten sonra direnç mekanizmaları ve bu direncin fenotipik düzeyde ve genetik düzeyde nasıl incelendiği konuları ele alınacaktır. Fenotipten genotipe gidecek şekilde yorumlu antibiyogram bilgisi laboratuvar uygulamaları ile pekiştirilecektir. 
Kaynaklar? WHO Regional Office for Europe/European Centre for Disease Prevention and Control. Antimicrobial resistance surveillance in Europe 2022 ? 2020. Data. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2022.
? Bryskier A. Antimicrobial Agents: Antibacterials and Antifungals. 2005, ASM Press, Washington, DC, USA.
? Lorian V. Antibiotics in Laboratory Medicine, 5th. Ed. 2005, Lippincott, Williams and Wilkins, Philadelphia, PA, USA.
? Akalın H. Antibiyotik Direnci. 2014, Türkiye Klinikleri, Ankara.
? MacLean RC, San Millan A. The evolution of antibiotic resistance. Science. 2019 Sep 13;365(6458):1082-1083. doi: 10.1126/science.aax3879.
? Naylor NR, Atun R, Zhu N, Kulasabanathan K, Silva S, Chatterjee A, Knight GM, Robotham JV. Estimating the burden of antimicrobial resistance: a systematic literature review. Antimicrob Resist Infect Control. 2018 Apr 25;7:58. doi: 10.1186/s13756-018-0336-y. PMID: 29713465
? Bush K. 2018. Past and present perspectives on ß-lactamases. Antimicrob Agents Chemother 62:e01076-18. https://doi.org/10.1128/AAC.01076-18.
? Kuehl R, Morata L, Meylan S, Mensa J, Soriano A. When antibiotics fail: a clinical and microbiological perspective on antibiotic tolerance and persistence of Staphylococcus aureus. J Antimicrob Chemother 2020; 75: 1071?1086. doi:10.1093/jac/dkz559
? Gollan B, Grabe G, Michaux C, Helaine S. Bacterial Persisters and Infection: Past, Present, and Progressing. Annu. Rev. Microbiol. 2019. 73:359?85. https://doi.org/10.1146/annurev-micro-020518-115650
? www.eucast.org 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaBakteri hücre yapısı ve fonksiyonları
2. HaftaBakteri moleküler genetiği
3. HaftaBakteri duvar sentez inhibitörleri
4. HaftaBeta-laktam antibiyotiklere direnç-I
5. HaftaBeta-laktam antibiyotiklere direnç-II
6. HaftaGlikopeptidlere direnç
7. HaftaBakteri protein sentez inhibitörleri
8. HaftaMLS grubu antibiyotiklere direnç
9. HaftaAminoglikozid antibiyotikler ve direnç
10. HaftaBakteri nükleik asit sentez inhibitörleri
11. HaftaFlorokinolon antibiyotiklere direnç
12. HaftaYeni antibakteriyel ajanlar
13. HaftaAntibakteriyel duyarlılık testleri - I
14. HaftaAntibakteriyel duyarlılık testleri - II
15. HaftaGenel sınava hazırlık

16. HaftaGenel sınav


Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar20
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum420
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav180
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı120
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı180
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 7 2 14
Uygulama7214
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama41560
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü4737210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Mikrobiyoloji alanında bütünlüklü, kanıta dayalı ve güncel bilimsel bilgi ve beceri edinir; alanındaki yenilikleri takip edebilir ve yenilik önerebilecek yetkinlik kazanır.    X
2. Bilimsel araştırmaların planlanması, araştırma teknikleri ve istatistiksel değerlendirme için kanıta dayalı bilgiyi kullanır, projeler geliştirir, gerçekleştirir ve sonuçlarını yayınlar/ sunar.    X
3. Bilimsel çalışma etiği hakkında farkındalığı, duyarlılığı ve yasal düzenlemeler ile ilgili bilgisi vardır.   X 
4. Bilimsel araştırmaları eleştirel şekilde analiz edebilme ve ileri düzeyde değerlendirebilme yetisi kazanır.   X 
5. Bilimsel okumalar/araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri/elde ettiği verileri topluluk karşısında sunabilir.    X
6. Bilimsel bilgiye ulaşmada kütüphane, e-kaynaklar ve anabilim dalının üye olduğu e-dergileri kullanır.   X 
7. Bilgisayar dâhil teknolojik araçlar hakkında sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgi sahibidir.    X
8. Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanır ve kalite gelişimine katkı verir.    X
9. Alanındaki farklı disiplinlerin amacını ve etkileşimini kavrar, karmaşık sorunların çözümünde rol alabilir.   X 
10. Mesleki ortamlarda (ulusal ve uluslararası) profesyonel ilişkiler kurabilir ve bilgilerini düzenli olarak paylaşır.     X
11. Ulusal ve uluslararası projelerde rol alır, interdisipliner araştırmalar yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek