MİK611 - MOLEKÜLER MİKROBİYOLOJİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
MOLEKÜLER MİKROBİYOLOJİ MİK611 2. Yarıyıl 3 2 4 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Gösteri
Deney
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Özgen Eser 
Dersin amacıBu dersin amacı; mikrobiyoloji bilim alanında kullanılan moleküler yöntemlerin teorik ve laboratuvar uygulaması şeklinde öğrenilmesi, öğrencilerin bilgi ve beceri kazanmalarının sağlanmasıdır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. - Moleküler mikrobiyoloji laboratuvarlarında kullanılan çözeltileri hazırlayabilecek şekilde kimyasal ölçekler ve maddeler hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
  2. - Moleküler mikrobiyoloji laboratuvarı fiziksel yapısının nasıl olması gerektiğini tanımlayabilecekler, moleküler laboratuvar kurulumu hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
  3. - Moleküler mikrobiyoloji laboratuvarında güvenli çalışma prensiplerini öğreneceklerdir.
  4. - Hücre parçalama ve nükleik asit saflaştırma amacıyla kullanılan ticari kitler ve otomatize sistemleri tanıyabilecek ve uygulayabileceklerdir.
  5. - Agaroz jel elektroforez yöntemlerini uygulayabilecekler,
  6. - Hücre parçalama ve nükleik asit saflaştırma amacıyla kullanılan ticari kitler ve otomatize sistemleri tanıyabilecek ve uygulayabileceklerdir.
  7. - Nükleik asit çoğaltma ve saptama yöntemlerini tanımlayıp, uygulayabileceklerdir.
  8. - DNA dizi analizi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır. - Moleküler tiplendirme ve moleküler epidemiyoloji yöntemlerini tanımlayabileceklerdir. - Mutasyon saptama yöntemlerini ve bu yöntemlerin klinikteki yerini ifade edebilecekler, - Plazmid analizi ve klonlama yöntemlerini sıralayabileceklerdir. - Moleküler yöntemlerin tanıda kullanımı ve yöntem standardizasyonu konusunu analiz edebileceklerdir. - Makale ve sunu hazırlama yetilerini geliştirebileceklerdir.
Dersin içeriği1. Moleküler mikrobiyoloji laboratuvarının fiziksel yapısı,
2. Kullanılan kimyasal ölçekler ve maddeler,
3. Laboratuvar güvenliği
4. Hücre parçalama ve nükleik asit saflaştırma,
5. Elektroforez,
6. Nükleik asit çoğaltma,
7. DNA dizi analizi,
8. Moleküler tiplendirme,
9. Moleküler epidemiyoloji,
10. Mutasyon saptama,
11. Plazmid analizi ve klonlama yöntemleri 
Kaynaklar1- Molecular Microbiology: Diagnostic Principles and Practice (ASM Books) 3rd.Edition (Eds: Persing DH, Tenover FC, Versalovic J, Tang Y, Unger ER, Relman DA, White TJ). ASM Press, Washington DC, 2016.
2- Molecular Cloning: A Laboratory Manual, 2nd ed., Vols. 1, 2 and 3 (Eds: Sambrook J, Russell DW). Cold Spring Harbor Laboratory Press, New York, 2001.
3- Real-Time PCR, An Essential Guide. (Eds: Edwards K, Logan J, Saunders N). Horizon Bioscience, Norfolk, UK, 2004.
4- Real-Time PCR: An Essential Guide Emerg Infect Dis. 2005 Jan; 11(1): 185?186. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaGiriş. Mikrobiyolojide moleküler tekniklerin araştırma ve tanıdaki yeri. Molarite, normalite, yüzde, pH kavramları, moleküler tamponların hazırlanmasında dikkat edilecek unsurlar.
2. HaftaMoleküler mikrobiyoloji laboratuvarının fiziksel yapısı ve güvenli çalışma prensipleri.
3. HaftaHücre parçalama ve nükleik asit saflaştırma yöntemleri, konvansiyonel, ticari, manuel ve otomatize sistemler.
4. HaftaElektroforez
5. HaftaNükleik asit çoğaltma ve saptama yöntemleri I
6. HaftaNükleik asit çoğaltma ve saptama yöntemleri II
7. HaftaDNA Dizi Analizi I
8. HaftaDNA Dizi Analizi II
9. HaftaMoleküler tiplendirme yöntemleri ve moleküler epidemiyoloji
10. HaftaMutasyon saptama yöntemleri ve klinikteki yeri
11. HaftaPlazmid analizi ve klonlama yöntemleri
12. HaftaMoleküler yöntemlerin tanıda kullanımı ve standardizasyon
13. HaftaÖğrenci sunumları
14. HaftaÖğrenci sunumları
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum220
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav180
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı120
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı180
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14342
Sunum / Seminer Hazırlama41560
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11010
Toplam İş Yükü6135210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Mikrobiyoloji alanında bütünlüklü, kanıta dayalı ve güncel bilimsel bilgi ve beceri edinir; alanındaki yenilikleri takip edebilir ve yenilik önerebilecek yetkinlik kazanır.    X
2. Bilimsel araştırmaların planlanması, araştırma teknikleri ve istatistiksel değerlendirme için kanıta dayalı bilgiyi kullanır, projeler geliştirir, gerçekleştirir ve sonuçlarını yayınlar/ sunar.    X
3. Bilimsel çalışma etiği hakkında farkındalığı, duyarlılığı ve yasal düzenlemeler ile ilgili bilgisi vardır.  X  
4. Bilimsel araştırmaları eleştirel şekilde analiz edebilme ve ileri düzeyde değerlendirebilme yetisi kazanır.   X 
5. Bilimsel okumalar/araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri/elde ettiği verileri topluluk karşısında sunabilir.    X
6. Bilimsel bilgiye ulaşmada kütüphane, e-kaynaklar ve anabilim dalının üye olduğu e-dergileri kullanır.   X 
7. Sağlık alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.    X
8. Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanır ve kalite gelişimine katkı verir.    X
9. Alanındaki farklı disiplinlerin amacını ve etkileşimini kavrar, karmaşık sorunların çözümünde rol alabilir.    X
10. Mesleki ortamlarda (ulusal ve uluslararası) profesyonel ilişkiler kurabilir ve bilgilerini düzenli olarak paylaşır.     X
11. Ulusal ve uluslararası projelerde rol alır, interdisipliner araştırmalar yapar.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek