HEP602 - EPİDEMİYOLOJİNİN TEMEL İLKE ve YÖNTEMLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
EPİDEMİYOLOJİNİN TEMEL İLKE ve YÖNTEMLERİ HEP602 1. Yarıyıl 2 2 3 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Banu Çakır (Şube A) Prof. Dr. Bahar Güçiz Doğan (Şube B) 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilerin, sağlık araştırmalarında bir yöntem bilimi olarak epidemiyoloji, temel epidemiyolojik araştırma tasarımları, bunların kullanım alanları ve temel veri kaynakları ile araştırma planlamanın temel prensipleri konularında bilgi kazanmalarını sağlamaktır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci: Bir yöntem bilimi olarak epidemiyolojiyi ve epidemiyolojinin tarihsel gelişimindeki basamakları açıklar
  2. Epidemiyolojinin stratejilerini tartışır
  3. Epidemiyolojik araştırmaları özelliklerine göre sıralar
  4. Tanımlayıcı araştırmaların özellikleri, kullanım alanları, avantaj ve kısıtlılıklarını açıklar
  5. Analitik araştırmalar özellikleri, kullanım alanları, avantaj ve kısıtlılıklarını açıklar. Deneysel (müdahale) araştırmalar(ın) özellikleri, kullanım alanları, avantaj ve kısıtlılıklarını açıklar
  6. Metodolojik (Geçerlilik, Güvenilirlik) araştırmaların özellikleri, kullanım alanları, avantaj ve kısıtlılıklarını açıklar. Epidemiyolojinin kullanım alanlarını tartışabilir
  7. Epidemiyolojik verilerin özelliklerini, hata kaynaklarını ve hataları en aza indirmek için yapılabilecekleri açıklar. Bir bilimsel makaleyi eleştirel şekilde tartışır.
  8. Epidemiyolojik araştırma planlama adımlarını sayar, verilen konuya uygun bir araştırma planını açıklar.
Dersin içeriğiEpidemiyolojinin tanımı, stratejileri, kullanım alanları; epidemiyolojik çalışma tasarımları; epidemiyolojik veri kaynakları ve ilgili özellikler; epidemiyolojik araştırma planında dikkat edilmesi gereken konular 
Kaynaklar1.Tezcan S. Temel Epidemiyoloji. Hipokrat Kitapevi, Ankara. 2017. ISBN: 978-605-9160-54-4.
2. Rothman KJ, Greenland S. Modern Epidemiology. 2nd ed. Lippincot-Raven Publishers, Philadelphia, PA, 1998.
3. Hennekens, C.H., Buring, J.E. Epidemiology in Medicine. ISBN 0-316-35636-0. Little, Brown and Company, USA, 1987.
4.David B. Resnik. What is Ethics in Research & Why is it Important? December 1, 2015. http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/. Erişim tarihi: 07.12.2016.
5. Pearce N. "Classification of epidemiological study designs". International Journal of Epdiemiology 2012;41:393-397.
6. Grimes DA, Schulz KF. "An overview of clinical research: the lay of the land". Lancet 2012;359:57-61.
7. Güncel makaleler, problem setleri. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaEpidemiyolojinin tanımı; Epidemiyolojinin tarihsel gelişimi
2. HaftaEpidemiyolojinin stratejileri, epidemiyolojinin kullanım alanları
3. HaftaEpidemiyolojik araştırmaların sınıflandırılması
4. HaftaTanımlayıcı Araştırmalar
5. HaftaAnalitik Araştırmalar
6. HaftaProblem (1)
7. HaftaDeneysel Araştırmalar
8. HaftaMetodolojik (Geçerlik, Güvenilirlik) Araştırmalar
9. HaftaProblem (2)
10. HaftaEpidemiyolojik veri kaynakları, özellikleri ve hataları kontrol yöntemleri
11. HaftaMakale eleştirisi
12. HaftaEpidemiyolojik ölçütler (sağlık göstergeleri)
13. HaftaEpidemiyolojik verileri sunum teknikleri (tablo ve grafikler)
14. HaftaEpidemiyolojik araştırma planlama
15. HaftaSerbest çalışma

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama220
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav170
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı330
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı170
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama11515
Proje000
Ödevler11313
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü4550154

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirebilir ve derinleştirir.  X  
2. İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda disiplinler arası etkileşimi kavrar, yorumlar ve değerlendirir.  X  
4. İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve araştırmalarda kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibidir.    X
5. İş Sağlığı ve Güvenliği konusundaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır.    X
6. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit eder, bunlara bağlı politika ve stratejiler geliştirerek çözüm önerileri üretir.   X 
7. İş Sağlığı ve Güvenliği konularında araştırma planlar, yürütür, analiz eder ve yaptığı araştırmayı raporlaştırır.     X
8. İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.   X 
9. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki uluslararası gelişmeleri ülke koşullarını göz önüne alarak değerlendirir.  X  
10. İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve her türden akademik çalışmada bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.    X
11. İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki öncelikli konularda araştırma, sunum ve yayın yapar.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek