SAY761 - NEDENSELLİK ve YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMELERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NEDENSELLİK ve YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMELERİ SAY761 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 2 3 10
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Uygulama-Alıştırma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Dr. Öğr. Üyesi Melike Saraç 
Dersin amacıBu ders, nedensel modelleme ve yapısal eşitlik modellemelerini AMOS gibi seçilmiş bilgisayar programlarında uygulamalarıyla öğretir. Doğrulayıcı faktör analizi, eşzamanlı doğrulayıcı faktör analizi ve ikinci dereceden doğrulayıcı faktör analizi bu dersin ilk bölümünde üzerinde durulacak konulardır. İkinci olarak, yapısal model ve ölçme modeli; ölçüm (etkileşim etkisi) ve aracılık, model değerlendirme göstergeleri ile model iyileştirme yöntemleri anlatılacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, ülkeler arası karşılaştırmalarda çoklu grup analizi yapabilir; model düzenlemeyi, model test etmeyi, yapısal eşitlik modellerinin sonuçlarını değerlendirmeyi öğrenir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Doğrulayıcı faktör analizini öğrenir.
  2. Rasgele modellemeyi öğrenir.
  3. Yapısal Eşitlik Modelleri için kullanacağı bazı bilgisayar programlarını öğrenir.
  4. Ülkeler arası karşılaştırmalar için çoklu grup analizi yapmayı öğrenir.
  5. Yapısal Eşitlik Modellerinin sonuçlarını değerlendirmeyi öğrenir.
Dersin içeriğiNedensellik, ampirik araştırma ve nedensellik teorisine giriş
Doğrulayıcı Faktör Analizi
Model test etme ve model iyileştirme
Eşzamanlı Doğrulayıcı Faktör Analizi
Gizli değişkenler ve çoklu göstergeler ile Yapısal Eşitlik Modelleri
Dolaylı ve toplam nedensellik etkisinin test edilmesi ve aracılık
Çoklu grup karşılaştırması, etkileşim etkisi ve ölçüm
Yapısal Eşitlik Model bulgularının değerlendirmesi 
KaynaklarBrown T. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. Guilford Press.
Davidov E., Schmidt P., Billiet J.(eds.) (2011). Cross Cultural Analysis: Methods and Applications, Routledge.
Kline R.B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, third edition, Guilford Press.
Tabachnick, B. G. Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (Vol. 6, pp. 497-516). Boston, MA: pearson. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNedensellik, ampirik araştırma ve nedensellik teorisine giriş
2. HaftaDoğrulayıcı Faktör Analizi
3. HaftaBilgisayar uygulamaları
4. HaftaModel test etme ve model iyileştirme
5. HaftaBilgisayar uygulamaları
6. HaftaEşzamanlı Doğrulayıcı Faktör Analizi
7. HaftaBilgisayar uygulamaları
8. HaftaGizli değişkenler ve çoklu göstergeler ile Yapısal Eşitlik Modelleri
9. HaftaBilgisayar uygulamaları
10. HaftaDolaylı ve toplam nedensellik etkisinin test edilmesi ve aracılık
11. HaftaBilgisayar uygulamaları
12. HaftaÇoklu grup karşılaştırması, etkileşim etkisi ve ölçülülük
13. HaftaBilgisayar uygulamaları
14. HaftaYapısal Eşitlik Model bulgularının açıklanması
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler530
Sunum520
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 2 32
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14456
Sunum / Seminer Hazırlama000
Proje000
Ödevler51680
Ara sınavlara hazırlanma süresi14242
Genel sınava hazırlanma süresi19090
Toplam İş Yükü37154300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Araştırma yöntemleri konusunda genel teorik bilgi edinir, nicel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar ve örnekleme teknikleri konusunda bilgi edinir, nicel veri analizinde kullanılan modeller ve teknikleri öğrenme, uygulama ve geliştirme bilgisine sahip olur ve bu bilgiyi araştırma tasarımı, uygulaması ve analizine dönüştürme ve geliştirme bilgisi kazanır.    X
2. Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal bakış açısına ve bu bilgiyi araştırma tasarımı, örnekleme, nitel veri oluşturma, analize dönüştürme ve geliştirme bilgisi ile araştırma yöntemleri arasındaki farklılıklar ve kullanım alanları hakkında bilgi edinir, uzmanlar ve kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir, odak grup ve derinlemesine görüşme teknikleri konusunda bilgi ve uygulama becerisi edinir.    X
3. Nitel ve nicel araştırmaların niteliğini değerlendirme, sonuçlarını yorumlama, geliştirme ve uzman ve kurumsal kişilerle işbirliği içinde değerlendirme becerisi kazanır, araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı sunumlara dönüştürerek, ulusal ve uluslararası toplantılarda sunma becerisi kazanır.X    
4. Genellenebilir, güvenilir araştırma tasarımı yeteneği kazanır, veri analizi sonuçlarını yorumlayarak, akademik ve etik kurallara uygun yayına dönüştürme ve geliştirme becerisi edinir, ulusal ve uluslararası araştırma projelerini hazırlayabilecek bilgi, yetenek ve bilinç ile uzmanlar ve kuruluşlarla değerlendirme becerisine sahip olur.    X
5. Araştırma yöntemlerini kullanarak ve özgün bir tez çalışması yaparak yöntemlerin geliştirilmesine katkıda bulunur.X    
6. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki uluslararası yayınları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X   

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek