SAY761 - NEDENSELLİK ve YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMELERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
NEDENSELLİK ve YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMELERİ | SAY761 | Herhangi Yarıyıl/Yıl | 2 | 2 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Uygulama-Alıştırma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Öğr. Üyesi Melike Saraç | |||||
Dersin amacı | Bu ders, nedensel modelleme ve yapısal eşitlik modellemelerini AMOS gibi seçilmiş bilgisayar programlarında uygulamalarıyla öğretir. Doğrulayıcı faktör analizi, eşzamanlı doğrulayıcı faktör analizi ve ikinci dereceden doğrulayıcı faktör analizi bu dersin ilk bölümünde üzerinde durulacak konulardır. İkinci olarak, yapısal model ve ölçme modeli; ölçüm (etkileşim etkisi) ve aracılık, model değerlendirme göstergeleri ile model iyileştirme yöntemleri anlatılacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, ülkeler arası karşılaştırmalarda çoklu grup analizi yapabilir; model düzenlemeyi, model test etmeyi, yapısal eşitlik modellerinin sonuçlarını değerlendirmeyi öğrenir. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Nedensellik, ampirik araştırma ve nedensellik teorisine giriş Doğrulayıcı Faktör Analizi Model test etme ve model iyileştirme Eşzamanlı Doğrulayıcı Faktör Analizi Gizli değişkenler ve çoklu göstergeler ile Yapısal Eşitlik Modelleri Dolaylı ve toplam nedensellik etkisinin test edilmesi ve aracılık Çoklu grup karşılaştırması, etkileşim etkisi ve ölçüm Yapısal Eşitlik Model bulgularının değerlendirmesi | |||||
Kaynaklar | Brown T. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. Guilford Press. Davidov E., Schmidt P., Billiet J.(eds.) (2011). Cross Cultural Analysis: Methods and Applications, Routledge. Kline R.B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, third edition, Guilford Press. Tabachnick, B. G. Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (Vol. 6, pp. 497-516). Boston, MA: pearson. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Nedensellik, ampirik araştırma ve nedensellik teorisine giriş |
2. Hafta | Doğrulayıcı Faktör Analizi |
3. Hafta | Bilgisayar uygulamaları |
4. Hafta | Model test etme ve model iyileştirme |
5. Hafta | Bilgisayar uygulamaları |
6. Hafta | Eşzamanlı Doğrulayıcı Faktör Analizi |
7. Hafta | Bilgisayar uygulamaları |
8. Hafta | Gizli değişkenler ve çoklu göstergeler ile Yapısal Eşitlik Modelleri |
9. Hafta | Bilgisayar uygulamaları |
10. Hafta | Dolaylı ve toplam nedensellik etkisinin test edilmesi ve aracılık |
11. Hafta | Bilgisayar uygulamaları |
12. Hafta | Çoklu grup karşılaştırması, etkileşim etkisi ve ölçülülük |
13. Hafta | Bilgisayar uygulamaları |
14. Hafta | Yapısal Eşitlik Model bulgularının açıklanması |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 30 |
Sunum | 5 | 20 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 10 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 5 | 16 | 80 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 42 | 42 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 90 | 90 |
Toplam İş Yükü | 37 | 154 | 300 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Araştırma yöntemleri konusunda genel teorik bilgi edinir, nicel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar ve örnekleme teknikleri konusunda bilgi edinir, nicel veri analizinde kullanılan modeller ve teknikleri öğrenme, uygulama ve geliştirme bilgisine sahip olur ve bu bilgiyi araştırma tasarımı, uygulaması ve analizine dönüştürme ve geliştirme bilgisi kazanır. | X | ||||
2. Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal bakış açısına ve bu bilgiyi araştırma tasarımı, örnekleme, nitel veri oluşturma, analize dönüştürme ve geliştirme bilgisi ile araştırma yöntemleri arasındaki farklılıklar ve kullanım alanları hakkında bilgi edinir, uzmanlar ve kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir, odak grup ve derinlemesine görüşme teknikleri konusunda bilgi ve uygulama becerisi edinir. | X | ||||
3. Nitel ve nicel araştırmaların niteliğini değerlendirme, sonuçlarını yorumlama, geliştirme ve uzman ve kurumsal kişilerle işbirliği içinde değerlendirme becerisi kazanır, araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı sunumlara dönüştürerek, ulusal ve uluslararası toplantılarda sunma becerisi kazanır. | X | ||||
4. Genellenebilir, güvenilir araştırma tasarımı yeteneği kazanır, veri analizi sonuçlarını yorumlayarak, akademik ve etik kurallara uygun yayına dönüştürme ve geliştirme becerisi edinir, ulusal ve uluslararası araştırma projelerini hazırlayabilecek bilgi, yetenek ve bilinç ile uzmanlar ve kuruluşlarla değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
5. Araştırma yöntemlerini kullanarak ve özgün bir tez çalışması yaparak yöntemlerin geliştirilmesine katkıda bulunur. | X | ||||
6. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki uluslararası yayınları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek