DEM626 - YAŞLANMA DEMOGRAFİSİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
YAŞLANMA DEMOGRAFİSİ DEM626 Herhangi Yarıyıl/Yıl 2 0 3 7
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Diğer: Sunum  
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. İsmet Koç 
Dersin amacıBu dersin amacı, öğrencilerin nüfusun yaşlanmasının demografik neden ve sonuçlarını anlamasıdır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Nüfus yaşlanmasına ilişkin kavram ve göstergeleri, gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerdeki nüfus yaşlanmasındaki eğilimleri, temel yaşlanma teorilerini, nüfus yaşlanmasının demografik nedenlerini, nüfus yaşlanmasının demografik sonuçlarını öğrenir.
  2. Yaşlıların birlikte yaşama süreçlerindeki değişimleri öğrenir.
  3. Yaşam döngüsü yaklaşımını ve varlığın akış teorisini öğrenir.
  4. Yaşlı nüfusun ölüm, hastalık ve özürlülük hızlarındaki sosyoekonomik farklılaşmaları öğrenir.
  5. Yaşlı nüfus için evde bakım ve kurumsal bakımın önemini öğrenir.
  6. Nüfus yaşlanmasının emeklilik sistemi üzerindeki etkilerini öğrenir.
  7. Nüfus yaşlanmasının ekonomik yapı üzerindeki etkilerini öğrenir.
  8. Türkiye'deki nüfus yaşlanması sürecini, neden ve sonuçlarını öğrenir.
Dersin içeriğiNüfus yaşlanmasına ilişkin kavram ve göstergeler
Gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerdeki nüfus yaşlanmasındaki eğilimler
Temel yaşlanma teorileri
Nüfus yaşlanmasının demografik nedenleri
Nüfus yaşlanmasının demografik sonuçları
Yaşlıların birlikte yaşama süreçleri
Yaşam döngüsü yaklaşımını ve varlığın akış teorisi
Yaşlı nüfusun ölüm, hastalık ve özürlülük hızlarındaki sosyoekonomik farklılaşmalar
Yaşlı nüfus için evde bakım ve kurumsal bakım
Nüfus yaşlanmasının emeklilik sistemi üzerindeki etkileri
Nüfus yaşlanmasının ekonomik yapı üzerindeki etkileri
Türkiye'deki nüfus yaşlanması sürecinin neden ve sonuçları 
KaynaklarMartin, L.G. & Preston, S. (1994). Demography of Aging, National Academy Press, Washington D.C.
Lee, R & Mason, A. (2011). Population Aging and the Generational Economy, Edward Elgar Publications, Canada.
Uhlenberg, P. (Ed.). (2009). International handbook of population aging (Vol. 1). Springer Science & Business Media. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaNüfus yaşlanmasına ilişkin kavram ve göstergeler
2. HaftaGelişmekte olan ve gelişmiş ülkelerdeki nüfus yaşlanması eğilimleri
3. HaftaYaşlanma teorilerinin temel savlarına bakış
4. HaftaNüfus yaşlanmasının demografik nedenleri: Doğurganlık, ölümlülük ve göç
5. HaftaNüfus yaşlanmasının demografik sonuçları: Doğurganlık, ölümlülük ve göç
6. HaftaNüfus yaşlanmasının demografik sonuçları: Aile yapısı/kurulması, evlenmenin zamanlaması
7. HaftaAra Sınav
8. HaftaYaşlıların birlikte yaşama süreçleri
9. HaftaYaşam döngüsü modeli ve varlığın akış teorisi
10. HaftaYaşlı nüfusun ölüm, hastalık ve özürlülük hızlarındaki sosyoekonomik farklılaşmaları
11. HaftaYaşlı nüfus için evde bakım ve kurumsal bakımın önemi
12. HaftaNüfus yaşlanmasının emeklilik sistemi üzerindeki etkileri
13. HaftaNüfus yaşlanmasının ekonomik yapı üzerindeki etkileri
14. HaftaTürkiye'deki nüfus yaşlanması süreci, neden ve sonuçları
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler210
Sunum00
Projeler240
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı450
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama14228
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama21530
Proje000
Ödevler22040
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11414
Toplam İş Yükü4758210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, nüfus dönüşümlerinin nedenleri ve sonuçlarına, kuramsal bakış açısına ve bunları uygulamaya dönüştürebilme bilgisine sahiptir. X   
2. Nüfusbilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. X   
3. Nüfus yapısı ve süreçleri ile ilgili göstergeleri ve modelleri bilir, veri ve modelleri kullanarak göstergeleri hesaplayabilir, modelleme, simülasyon ve projeksiyon yapabilir.   X 
4. Nüfusbilim alanındaki kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme, kuramsal ve veriye dayalı bilgiyi bir araya getirerek akademik ve etik kurallara uygun yayınlar hazırlama becerisine sahiptir.  X  
5. Nüfusbilim alanında ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapabilir, akademik çalışmalarda ve uygulamalarda bireysel olarak sorumluluk alabilir ve grup içerisinde çalışabilir, proje hazırlayabilir, araştırma yapabilir ve araştırma sonuçlarını yorumlayabilir.   X 
6. Nüfusbilim alanında özgün bir tez çalışması yaparak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.   X 
7. Nüfusbilim alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.    X
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora eğitimine devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahiptir, edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarır.  X  
9. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X   
10. Üreme, yaşama ve yer değiştirme (göç ve hareketlilik etme) haklarının evrenselliği ve bu hakların toplum her kesimine yayılmasının önemi konusunda yeterli bilince sahiptir.  X  

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek