DEM701 - NÜFUS TEORİLERİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
NÜFUS TEORİLERİ | DEM701 | 1. Yarıyıl | 4 | 0 | 3 | 15 |
Önkoşul(lar)-var ise | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Prof. Dr. Alanur Çavlin-Bircan | |||||
Dersin amacı | Nüfus dinamikleri ve demografik davranışa ilişkin bilgi birikiminin verilmesi ve sentez | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Nüfusla ilgili teorilere genel bakış Malthus ve Neo-Malthuscu bakış Demografik geçiş teorisi Demografik geçiş teorisi: teoriden politikaya İkinci demografik geçiş teorisi Kültürel yaklaşım Ekonomik yaklaşım Evrimsel yaklaşım Kısmi paradigmalar: doğurganlık Kısmi paradigmalar: ölümlülük | |||||
Kaynaklar | De Bruijn, BJ. 1999. Foundations of Demographic Theory. NethurD Publications. pp: 9-35 Burch, TK. 2003. Demography in a new key: A theory of population theory, Demographic Research, Volume 9, Article 11, Pages 263-284 Max-Planck-Gesellschaft. www.demographic-research.org/Volumes/Vol9/11 Charbit, Y. and Petit, V. 2011. "Toward a comprehensive demography: rethinking the research agenda on change and response", Population and Development Review, 37(2), pp: 219-240 Hodgson, D. 1983. "Demography as social science and policy science", Population and Development Review, 9(1), pp: 1-34 Szreter, S. 1993. "The idea of demographic transition and the study of fertility change: a critical intellectual history", Population and Development Review, 19(4), pp: 659-701 Lutz, W. 2014. "A Population Policy Rationale for the Twenty-First Century" Population and Development Review, (40)3, pp: 527-544 Finkle J. L. and McIntosh C. A. 2002. United Nations Population Conferences |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Teori nedir ve demografide teoriye niçin ihtiyaç vardır? |
2. Hafta | Nüfus üzerine düşünceler: Doktrinden teoriye |
3. Hafta | Nüfus üzerine düşünceler: Doktrinden teoriye |
4. Hafta | Teoriden politikaya |
5. Hafta | Doğurganlık teorileri |
6. Hafta | Doğurganlıkta geçiş teorileri |
7. Hafta | Geçiş sonrası doğurganlık |
8. Hafta | Geçiş sonrası doğurganlık |
9. Hafta | Antropolojik bakış açısından |
10. Hafta | Ekonomik kalkınma bakışı |
11. Hafta | Kalkınma bakışı |
12. Hafta | Kalkınma ve sağlık açısından: ölümlülük |
13. Hafta | Evrimci bakış açısından |
14. Hafta | Çevreci bakış açısından |
15. Hafta | Genel Sınava Hazırlık |
16. Hafta | Genel Sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 8 | 40 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 9 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 3 | 20 | 60 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 6 | 29 | 174 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 0 | 0 | 0 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 42 | 42 |
Toplam İş Yükü | 40 | 103 | 450 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Nüfusbilim alanındaki sorunları, olay ve olguları ve nüfus politikalarını disiplinlinler arası bir yaklaşım ve bütüncül bir bakış açısıyla analiz edebilir, politika etkilerini öngörebilir, uygun çözümler üretebilir ve kararlar alabilir. | X | ||||
2. Ulusal ve uluslararası düzeyde demografi alanındaki teorik tartışmaları, bunların uygulamaya yansımalarını ve güncel gelişmeleri takip eder ve kullanır. | X | ||||
3. Nüfusbilim alanındaki teori ve yaklaşımlara hakim olur, yeni teorik çerçeveler oluşturabilir, kuramsal çerçeveye ve teoriye dayalı olarak araştırma tasarlayabilme, nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanarak araştırma yapabilme, verileri analiz edebilme ve bulguları ortaya koyabilme yeterliliklerine sahip olur. | X | ||||
4. Mesleki ve toplumsal sorumluluğa sahip olur, etik ilkelere uygun olarak bilimsel bilgi üretebilir ve yayınlayabilir. | X | ||||
5. Nüfusbilim alanında uluslararası indeksler tarafından taranan dergilerde en az bir makale yayınlar. | X | ||||
6. Türkçe ve İngilizce, yazılı ve sözel, üst düzey iletişim becerisine sahip olarak ulusal ve uluslararası işbirliklerinde aktif rol üstlenebilir. | X | ||||
7. Nüfusbilim alanındaki yazılımları ve bilişim teknolojilerini kullanarak mevcut bilgileri genişletici çalışmalar yapar, üstlendiği görevleri yerine getirmek için çalışma arkadaşlarıyla iletişim kurabilir, basılı kaynaklar yanında bilgi toplumundaki kaynakları da kullanarak kütüphanelerde ve arşivlerde literatür taraması yapabilir, ulusal ve uluslararası projelerde çeşitli seviyelerde görev alarak proje faaliyetlerini yürütür ve sonuçlarını yazılı ya da sözlü olarak sunabilir. | X | ||||
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora sonrasında araştırma ve çalışmalarına devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahip olur, lisans ve lisans üstü düzeylerinde ders verebilir ve tez yönetebilir. | X | ||||
9. Farklı toplumsal kesimler ve kültürler arasında karşılıklı saygıya, hoşgörüye, anlayışa ve empatiye dayalı paylaşıma dair yüksek bir bilinç seviyesine sahip olur. | X |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek