DEM701 - NÜFUS TEORİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
NÜFUS TEORİLERİ DEM701 1. Yarıyıl 4 0 3 15
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüZorunlu 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. Alanur Çavlin-Bircan 
Dersin amacıNüfus dinamikleri ve demografik davranışa ilişkin bilgi birikiminin verilmesi ve sentez 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu derste öğrenci; Farklı kuramsal yaklaşımlarla bakmayı öğrenerek nüfus olgularını/süreçlerini açıklayabilir/anlamlandırabilir.
  2. Niceliksel yöntemlerle elde edilen sonuçları kuramsal bir çerçeve içinde yorumlayabilir.
  3. Demografik olgu ve süreçlerdeki nedensellik ilişkisini çok disiplinli bir bakış içinde kurabilir.
  4. Kuramsal çerçeveye sahip olan çalışmalar yapabilir.
  5. Sorgulayıcı bir bakışa sahip olur.
Dersin içeriğiNüfusla ilgili teorilere genel bakış
Malthus ve Neo-Malthuscu bakış
Demografik geçiş teorisi
Demografik geçiş teorisi: teoriden politikaya
İkinci demografik geçiş teorisi
Kültürel yaklaşım
Ekonomik yaklaşım
Evrimsel yaklaşım
Kısmi paradigmalar: doğurganlık
Kısmi paradigmalar: ölümlülük 
KaynaklarDe Bruijn, BJ. 1999. Foundations of Demographic Theory. NethurD Publications. pp: 9-35
Burch, TK. 2003. Demography in a new key: A theory of population theory, Demographic Research, Volume 9, Article 11, Pages 263-284 Max-Planck-Gesellschaft. www.demographic-research.org/Volumes/Vol9/11
Charbit, Y. and Petit, V. 2011. "Toward a comprehensive demography: rethinking the research agenda on change and response", Population and Development Review, 37(2), pp: 219-240
Hodgson, D. 1983. "Demography as social science and policy science", Population and Development Review, 9(1), pp: 1-34
Szreter, S. 1993. "The idea of demographic transition and the study of fertility change: a critical intellectual history", Population and Development Review, 19(4), pp: 659-701
Lutz, W. 2014. "A Population Policy Rationale for the Twenty-First Century" Population and Development Review, (40)3, pp: 527-544
Finkle J. L. and McIntosh C. A. 2002. United Nations Population Conferences 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaTeori nedir ve demografide teoriye niçin ihtiyaç vardır?
2. HaftaNüfus üzerine düşünceler: Doktrinden teoriye
3. HaftaNüfus üzerine düşünceler: Doktrinden teoriye
4. HaftaTeoriden politikaya
5. HaftaDoğurganlık teorileri
6. HaftaDoğurganlıkta geçiş teorileri
7. HaftaGeçiş sonrası doğurganlık
8. HaftaGeçiş sonrası doğurganlık
9. HaftaAntropolojik bakış açısından
10. HaftaEkonomik kalkınma bakışı
11. HaftaKalkınma bakışı
12. HaftaKalkınma ve sağlık açısından: ölümlülük
13. HaftaEvrimci bakış açısından
14. HaftaÇevreci bakış açısından
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaGenel Sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler840
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı950
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 16 3 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)149126
Sunum / Seminer Hazırlama32060
Proje000
Ödevler629174
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi14242
Toplam İş Yükü40103450

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Nüfusbilim alanındaki sorunları, olay ve olguları ve nüfus politikalarını disiplinlinler arası bir yaklaşım ve bütüncül bir bakış açısıyla analiz edebilir, politika etkilerini öngörebilir, uygun çözümler üretebilir ve kararlar alabilir.   X 
2. Ulusal ve uluslararası düzeyde demografi alanındaki teorik tartışmaları, bunların uygulamaya yansımalarını ve güncel gelişmeleri takip eder ve kullanır.   X 
3. Nüfusbilim alanındaki teori ve yaklaşımlara hakim olur, yeni teorik çerçeveler oluşturabilir, kuramsal çerçeveye ve teoriye dayalı olarak araştırma tasarlayabilme, nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanarak araştırma yapabilme, verileri analiz edebilme ve bulguları ortaya koyabilme yeterliliklerine sahip olur.   X 
4. Mesleki ve toplumsal sorumluluğa sahip olur, etik ilkelere uygun olarak bilimsel bilgi üretebilir ve yayınlayabilir.  X  
5. Nüfusbilim alanında uluslararası indeksler tarafından taranan dergilerde en az bir makale yayınlar.  X  
6. Türkçe ve İngilizce, yazılı ve sözel, üst düzey iletişim becerisine sahip olarak ulusal ve uluslararası işbirliklerinde aktif rol üstlenebilir.  X  
7. Nüfusbilim alanındaki yazılımları ve bilişim teknolojilerini kullanarak mevcut bilgileri genişletici çalışmalar yapar, üstlendiği görevleri yerine getirmek için çalışma arkadaşlarıyla iletişim kurabilir, basılı kaynaklar yanında bilgi toplumundaki kaynakları da kullanarak kütüphanelerde ve arşivlerde literatür taraması yapabilir, ulusal ve uluslararası projelerde çeşitli seviyelerde görev alarak proje faaliyetlerini yürütür ve sonuçlarını yazılı ya da sözlü olarak sunabilir.   X 
8. Yurtiçinde ve yurtdışında doktora sonrasında araştırma ve çalışmalarına devam edebilecek ve ilgili alanlarda mesleğini icra edecek yetkinliğe sahip olur, lisans ve lisans üstü düzeylerinde ders verebilir ve tez yönetebilir.  X  
9. Farklı toplumsal kesimler ve kültürler arasında karşılıklı saygıya, hoşgörüye, anlayışa ve empatiye dayalı paylaşıma dair yüksek bir bilinç seviyesine sahip olur.X    

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek