TDE679 - TÜRK NESRİNİN GELİŞMESİ I

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK NESRİNİN GELİŞMESİ I TDE679 1. Yarıyıl 3 0 3 5
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Uygulama-Alıştırma
 
Dersin sorumlusu(ları)Prof. Dr. S. Dilek Yalçın Çelik 
Dersin amacıBu ders ile öğrenci; XIX. yüzyıl Türk nesrinin gelişim sürecini izleyebilecek, nesir türlerinin tarihsel gelişimini takip edebilecek, yazarları tanıyabilecek ve örnek metinleri tahlil edebilecektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci, XIX. Yüzyıl Türk nesrinin doğuşunu takip edebilecektir.
  2. Nesir türleri hakkında bilgi sahibi olabilecektir.
  3. Gazeteciliğin doğuşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilecektir.
  4. XIX. Yüzyıl tarih yazımı hakkında bilgi sahibi olabilecektir.
  5. XIX. Yüzyıl seyahatnamelerini sıralayabilecektir.
Dersin içeriğiTürk gazeteciliğinin gelişimi, Tercüman-ı Ahval, Tasvir-i Efkar
Türk Tarih Yazımı
Mütercim Asım, Ahmet Cevdet Paşa, Ali Suavi, Ebüzziya Tevfik
 
KaynaklarBelge, M. (1994). ?Türkçede Düzyazının Gelişmesi?, Edebiyat Üstüne Yazılar, İstanbul.
Levend, A. S. (1972). Türk Dilinin Sadeleşme Evreleri, Ankara.
Levend, A. S. (1988). Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara.
Kocatürk, V. M. (1963). Türk Nesir Antolojisi, İstanbul.
Tanpınar, Ahmet Mithat (1981), XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Yayınevi.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Hafta19. yüzyıl Türk nesri
2. HaftaTarih yazımı
3. HaftaAhmet Cevdet Paşa,
4. HaftaMütercim Asım, Fatma Aliye Hanım
5. HaftaEbüzziya Tevfik
6. HaftaGazeteciliğin gelişimi
7. HaftaTercüman-ı Ahval
8. HaftaAra sınav
9. HaftaTasvir-i Efkar
10. HaftaDönemin diğer gazeteleri
11. Haftaİlk nesir yazarları
12. Haftaİlk nesir yazarları
13. HaftaMünif Paşa
14. HaftaMustafa Sami Efendi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler215
Sunum215
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı050
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)12336
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje000
Ödevler21020
Ara sınavlara hazırlanma süresi11414
Genel sınava hazırlanma süresi11818
Toplam İş Yükü3258150

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Yeni Türk edebiyatına ilişkin temel kavramlara, kavramlar arası ilişkilere, temel kuramlara ve kuramların inşa edilme biçim ve yöntemlerine bilgisine hakimdir.    X
2. Yazınsal bir metine çeşitli kuramlarla yaklaşır, değerlendirmelerde bulunur.    X
3. Yazınsal eleştiri yöntemlerine, araştırma tekniklerine ve Türk edebiyatı tarihine hakimdir.    X
4. Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır.     X
5. Disiplinlerarası düşünür, sorgular, yorumlar ve değerlendirir.    X
6. Güncel bilgi ve yaklaşımları takip eder ve bunları eleştirel ve sorgulayıcı bir yaklaşımla değerlendirir.     X
7. Alanına ilişkin sorun tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.     X
8. Toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki etik ilkeleri bilir ve bunlara uygun davranır.    X
9. Alan bilgisini mesleki ve gündelik yaşamda kullanır.    X
10. Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.    X
11. Yeni Türk edebiyatı ile ilgili kaynakları etkili kullanır.    X
12. Türk kültürüne hakimdir. Yeni Türk edebiyatına zemin hazırlayan tarihi-toplumsal ve sosyal olayları bilir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek