İDB664 - SÖZCÜKBİLİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
SÖZCÜKBİLİM İDB664 2. Yarıyıl 3 0 3 7
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Doç. Dr. Suhan Akıncı Oktay 
Dersin amacıBu dersin amacı sözcükbilimi tanıtmak sözcükbilimin temel konu ve kavramlarını incelemektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci ? sözcükbilimi tanımlar,
  2. ? İngilizce sözcüklerin kökenlerinin farkına varır,
  3. ? `sözcük? alt-anlamlarının ve kullanımlarının farkına varır,
  4. ? anlam ilişkilerinin, tarihsel sözcük değişkenliğinin, sözcük öğretiminin, psiko-sözcükbilimin ve toplumdilbilimsel sözcük değişkenliğinin farkına varır,
Dersin içeriği? Sözcükbilime giriş
? Sözcükbilim nedir?
? İngilizce sözcükler nereden geliyor?
? Sözcük
? Sözcük oluşturma
? Anlam ilişkileri
? Kullanımda sözcükler
? Sözcükbilgisini inceleme
? Sözlüklerdeki sözcükler
? Tarihsel sözcük değişkenliği
? İkinci-dil/Yabancı-dil Eğitimi: Sözcükbilgisi öğretimi
? Psiko-sözcükbilim
? Toplumdilbilimsel sözcük değişkenliği 
KaynaklarJackson, H. and Amvela, E. Z. (2000). Words, Meaning and Vocabulary: An Introduction to Modern English Lexicology. London: Continuum 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSözcükbilim alanına ilişkin temel kavramlar ve alanın tarihsel gelişimi
2. HaftaSözcüklerin kaynakları
3. HaftaSözcük oluşturma yolları
4. HaftaSözcükler arasındaki anlamsal ilişkiler
5. HaftaKullanımda sözcükler
6. HaftaSözlüklerde sözcükler
7. HaftaAra sınav
8. HaftaSözcüklerin geçirdiği tarihsel değişimler
9. HaftaSözcüklerin anadilde ve yabancı dilde öğretilmesi
10. HaftaSözcük öğretimine ilişkin yaklaşımlar
11. HaftaSözcüklerin psikodilbilimsel açıdan incelenmesi
12. HaftaSözcüklerin biçimbilimsel incelemesi
13. HaftaSözcüklerin toplumdilbilimsel incelemesi
14. HaftaSözcükler hakkında yapılmış olan çalışmaların incelenmesi
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)340
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 710
Ödevler210
Sunum00
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1050
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı149
Toplam99

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14570
Sunum / Seminer Hazırlama2816
Proje000
Ödevler7535
Ara sınavlara hazırlanma süresi11717
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü3968210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Dilin rolü, tarihsel gelişimi, edinimi, verinin doğası, sınırları, güvenilirliği ve geçerliliği hakkında bilgi sahibidir.    X
2. Dilbilime ek olarak, diğer bilim dallarının güncel alanyazınını inceleyebilir ve bu bilgileri farklı alanlara uygulayabilir.   X 
3. Dilbilim alanında edindiği bilgilerle doğal dillerin çözümlemesini yapabilir, araştırma tasarımı oluşturabilir, veri analizi yapabilir ve bilimsel araştırma makalesi yazabilir.  X  
4. Akademik bir çalışmada etkinlikleri planlar, yönetir, süreci izler, değerlendirir, bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.  X  
5. Disiplinlerarası bakış açısıyla dilbilime özgü sorunlara çözüm üretir.     
6. Dilbilim alanında edindiği bilgi birikimini kullanarak çalışmayı bağımsız olarak yürütür, karmaşık sorunları çözmek için strateji geliştirir ve işbirliği gerektiren çalışmalara liderlik edebilir.X    
7. Dilbilim alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve ilgili alanlara ve mesleğine yönlendirir. X   
8. Alanındaki bilimsel etkinliklere katılarak çalışmalarını sistemli biçimde aktarabilir.     
9. Yabancı dilde iletişim kurabilir, alanyazını takip edebilir.     
10. Alanındaki bilgisayar yazılımlarını ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilir.     
11. Uzmanlık bilgisini toplumsal sorumluluk ve bilimsel etik değerler çerçevesinde kullanır ve disiplinlerarası çalışmalarda farklılığı kullanabilir.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek