İDB629 - SÖZDİZİMİ
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
SÖZDİZİMİ | İDB629 | 1. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 7 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Rapor Hazırlama ve/veya Sunma | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Dr. Öğretim Üyesi Taylan Akal | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı temel sözdizim kavramlarını betimlemek, edinilen bu sözdizim kavramlarını yeni tümce türlerine uygulamak, dilin kurallarını bu bilgiler doğrultusunda değerlendirmek ve dile getirilen sözdizim yaklaşımlarının farkına varmaktır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Çeşitli sözdizim yaklaşımları bağlamında dillerin yapılarının incelenmesi | |||||
Kaynaklar | Chomsky, N. (1982). The Generative Enterprise. Foris. Dik, C. S. (1989). The Theory of Functional Grammar, De Gruyter. Halliday, MAK. (1985). An Introduction to Functional Grammar. Langacker, R. (1987). Foundations of Cognitive Grammar. Standford University Press. Radford, A. (1988). Transformational Syntax. CUP. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Sözdizimin temel kavramları ve bu alandaki başlıca kuramlar |
2. Hafta | Öbek ve tümcecik ayrımı ve tanımları |
3. Hafta | Tümce türleri ve bunlara ilişkin kuramsal yaklaşımlar |
4. Hafta | Ağaçlar yoluyla sözdizim kurallarının işlenmesi |
5. Hafta | Öbeklerin ve yan tümcelerin ağaç çizimi yoluyla sözdizimsel ifadesi |
6. Hafta | Eylem türleri ve bunların neden olduğu tümce farklılıkları |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Yan tümce türleri |
9. Hafta | Ortaçlı yapıların sözdizimsel kuralları |
10. Hafta | Belirteç yan tümcelerine ilişkin sözdizimsel kurallar |
11. Hafta | Tümleç yan tümcelerine ilişkin sözdzimsel kurallar |
12. Hafta | Ne sorusu içeren tümcelere ilişkin sözdizimsel kurallar |
13. Hafta | Evet-hayır sorularına ilişkin sözdizimsel kurallar |
14. Hafta | Yer değiştirme ve ilgili sözdizimsel kurallar |
15. Hafta | Genel Değerlendirme |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 10 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 0 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 7 | 5 | 35 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 9 | 63 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 7 | 8 | 56 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 50 | 48 | 258 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek