TİM606 - İMMÜN SİSTEMDE SİNYAL İLETİMİ

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
İMMÜN SİSTEMDE SİNYAL İLETİMİ TİM606 2. Yarıyıl 2 2 3 7
Önkoşul(lar)-var iseKAB605
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
 
Dersin sorumlusu(ları)Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri 
Dersin amacıİmmün sistem hücrelerindeki reseptörler, bu hücrelerdeki sinyal iletiminin ana yolakları, doğal ve edinsel immün sistem reseptörleri, sitokin reseptörleri ve inhibitör reseptörler ile bu yanıtların gerçekleşmesini sağlayan sinyal iletim yolakları ve mekanizmaları detaylı olarak anlatılır. Dersler ağırlıklı olarak teoriktir; ancak, temel laboratuvar teknikleri pratik saatleri ile desteklenir. Öğrenciler, her ders için önerilen referansları okumak ve dönem sonu için bir seminer sunumu hazırlamakla yükümlüdür. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. İmmün sistemin çeşitli hücrelerindeki sinyal iletim mekanizmalarının temel prensiplerinin bilinmesi.
  2. 2. İnflamazom yapısının ve çeşitli inflamazomların enfeksiyon ve inflamasyonlar ile ilişkisinin anlaşılmış olması.
  3. 3. Hücresel sinyal iletiminin analizinde kullanılabilen tekniklerin bilinmesi.
Dersin içeriğiİmmün reseptörler; immün sistemin sinyal iletim yolakları; inflamazom; doğal ve edinsel immün sisteme ait hücrelerde reseptör ve sinyal iletimi; NK, B ve T hücrelerindeki inhibitör reseptörler; kostimülasyon ve sitokin aracılı sinyal iletimi; sinyal iletiminin analizi için kullanılan teknikler. 
Kaynaklar1. Basic Immunology: Functions and Disorders of the Immune System, Abul K. Abbas, Andrew H., Md. Lichtman
2. Cellular and Molecular Immunology, Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, Jordan S. Pober
3. Immunobiology, Charles Janeway, Mark Walport, Paul Travers
4. Immunology, Ivan M. Roitt, Jonathan Brostoff, David K. Male
5. Medical Immunology, Tristram G. Parslow, Daniel P. Stites, Abba I. Terr, John B. Imboden
6. Molecular Biology of the Cell, Bruce Alberts, Alexander Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter
7. Nature Reviews Immunology and Nature Reviews Cancer serileri
8. Principles of Biochemistry, A.L. Lehninger, D.L. Nelson, M.M. Cox
9. Cellular Signaling
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. Haftaİmmün reseptörler ve sinyalin düzenlenmesi
2. Haftaİmmün sistemde sinyal iletiminin ana yolakları-1
3. Haftaİmmün sistemde sinyal iletiminin ana yolakları-2
4. Haftaİnflamazom
5. HaftaDoğal immün sistem reseptörleri ve sinyal iletimi
6. HaftaSitokin reseptörleri ve sinyal iletimi
7. HaftaTCR aracılı sinyal iletimi
8. HaftaKostimülasyon aracılı sinyal iletimi
9. HaftaBCR aracılı sinyal iletimi
10. HaftaNK, B ve T hücrelerinde inhibitör reseptörler
11. HaftaTGF-beta ve NO aracılı sinyal iletimi
12. HaftaSinyal iletimi analiz teknikleri
13. HaftaSeminer sunumları
14. HaftaGenel Değerlendirme
15. HaftaGenel Sınava Hazırlık
16. HaftaFinal Sınavı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)1410
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar00
Genel sınav170
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1630
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı070
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1011110
Sunum / Seminer Hazırlama12828
Proje000
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi13030
Toplam İş Yükü2672210

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin doğal ve edinsel immünitenin fonksiyonlarını, temel immünolojik prensipleri kavranmış olması beklenir.    X
2. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin immün sistemin rol aldığı ve immün sistemin işleyişinde düzensizliklerin neden olduğu hastalıkların gelişim mekanizmalarını kavramış olması beklenir.    X
3. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin immünolojik hastalıkların sınıflandırılmasının, adlandırılmasının, mekanizmalarının, immün patolojinin temel ilkelerinin kavranmış olması beklenir.    X
4. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin çeşitli sistemlerde görülen immünolojik bozuklukların temel ve ayırt edici özellikleri ile gelişim mekanizmalarının kavranmış olması beklenir.    X
5. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin immünolojideki yeni gelişmeleri takip ediyor olması beklenir.    X
6. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin immünoloji bilimiyle ilgili orijinal soru sorabilmeyi ve sorulan soruyu yanıtlamak üzere uygun metodoloji ve teknikleri seçerek uygulayabilmeyi öğrenmiş olması beklenir.    X
7. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin temel immünolojik ve moleküler yöntemleri doğru olarak uygulayabiliyor olması beklenir.X    
8. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin bilimsel rapor, poster ve sunum hazırlama ve hakemli dergilere makale yazabilecek beceri ve yeterliliğe ulaşması beklenir.   X 
9. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin alanıyla ilgili etik kavramları hassasiyetle uygulayarak ekip çalışmasına uyabilmesi ve ekibin bir üyesi olarak görev alabilmesi beklenir.     
10. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin tez döneminde önerilen bir projeyi tamamlayarak ve konusuyla ilgili literatür bilgisine hakim olarak yüksek lisans tezini yazması, alanındaki literatürde yer alan bilgileri kendi bulguları ile karşılaştırma ve tartışma yeteneğini geliştirmiş olması beklenir.    X
11. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin makale, veri ve seminer toplantıları sırasında tartışılan yöntemlere eleştirel yaklaşabilmesi, kaygı ve düşüncelerini ortaya koyabilmesi ve okuduklarıyla fikirlerini destekleyebilmesi beklenir.    X
12. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin immünoloji alanına yönelik laboratuvar güvenlik ve akreditasyon kurallarını bilmesi ve bunları uyguluyor olması beklenir.     
13. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilecek düzeyde istatistiki analiz yöntemlerini ve kanıta dayalı uygulamaları doğru bilmesi, bunları takip etmesi beklenirX    
14. Programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin alanıyla ilgili bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlaması, analiz ve sentez yapabilmesi beklenir.    X

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek