TİR637 - TÜRK TİYATROSU KAYNAKLARI ARAŞTIRMA-YORUM-UYGULAMA

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
TÜRK TİYATROSU KAYNAKLARI ARAŞTIRMA-YORUM-UYGULAMA TİR637 1. Yarıyıl 1 3 2 5
Önkoşul(lar)-var iseYok
Dersin DiliTürkçe
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Proje Tasarımı/Yönetimi
Diğer: Araştırma-Yorum  
Dersin sorumlusu(ları)Ders sorumlusu araştırmacı ve uygulayıcı 
Dersin amacıTürk Tiyatrosunun geleneksel türleri hakkında teorik bilginin verilmesi ve örnek uygulamaların gösterilmesi; az bilinen ve/veya henüz tespit edilememiş gösterim tür ve yapıların araştırılması, yorumlanması, uygulama yöntemlerinin tespiti ve öğretilmesi amaçlanmaktadır. 
Dersin öğrenme çıktıları
  1. 1. Geleneksel Türk tiyatrosu türleri (Karagöz, Orta Oyunu, Meddah, Köy Seyirlik Oyunları, Kukla) hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olurlar.
  2. 2. Köken ritüelleri; Taziyeler, Makteller, Şaman ve Sema ayini, diğer tarihsel Anadolu ritüelleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
  3. 3. Araştırma yöntemlerini öğrenir; gösterimlerin ve gösterim kaynaklarının yapılarını araştırma ve yorumlama becerisi kazanırlar.
  4. 4. Araştırma ve yorum sonuçlarını sunma ve bir gösterim epizodu olarak uygulama becerisini kazanırlar.
  5. 5.Kendi köklerinden beslenen, ulusal ve evrensel düzeyde kabul gören bir Türk Tiyatrosu geleneğinin oluşmasının önemini kavrar; düşüncelerini teknik ve sanatsal araçlar kullanarak, disiplinler arası bağlamlarıyla uygulama içinde geliştirme sorumluluğu ve disiplini kazanırlar.
Dersin içeriğiTürk Tiyatrosunun geleneksel türleri hakkında teorik bilgi ve örnek uygulamalar; az bilinen ve/veya henüz tespit edilememiş gösterim tür ve yapıların araştırılması, yorumlanması, uygulanması. 
KaynaklarAnd, M. (2012). Oyun ve Bügü. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
And, M. (2012). Ritüelden Drama Kerbela - Muharrem - Ta' ziye. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
And, M. (2012). Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologyası. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
And, M. (2009). Türk Tiyatro Tarihi, Başlangıcından Günümüze (1983). İstanbul: İletişim Yay.
And, M. (1991). Drama at the Crossroads: Turkish Performing Arts Link Past and Present, East and West. Isis Press
And, M. (1969). Geleneksel Türk Tiyatrosu: Köylü ve Halk Tiyatrosu Gelenekleri. İstanbul: Bilgi Yay.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaDersin içeriği ve uygulanış yöntemi hakkında genel bilgilendirme
2. HaftaTürk Tiyatrosu ve geleneksel kaynaklar
3. HaftaGeleneksel kaynaklarda türler; Karagöz, Ortaoyunu, Kukla
4. HaftaGeleneksel kaynaklarda türler; Meddah, Köy Seyirlik Oyunları
5. HaftaTaziye ve Makteller
6. HaftaŞaman Ritüeli
7. HaftaSema Ritüeli
8. HaftaArasınav (Sunumlar)
9. HaftaAraştırma yöntemleri
10. HaftaTürk tiyatrosunda kültür antropolojisi
11. HaftaAraştırma yorumdan uygulamaya: kurgu ve oynanışta biçimler, üsluplar
12. HaftaAraştırma yorumdan uygulamaya: kurgu ve oynanışta biçimler, üsluplar
13. HaftaBir öykü üzerinden performans metni oluşturma
14. HaftaBir öykü üzerinden performans metni oluşturma
15. HaftaProje/Uygulama
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler00
Sunum120
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar120
Genel sınav160
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı240
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı160
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Laboratuvar 14 3 42
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14228
Sunum / Seminer Hazırlama21020
Proje11010
Ödevler000
Ara sınavlara hazırlanma süresi000
Genel sınava hazırlanma süresi11919
Toplam İş Yükü4648175

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek