İDB766 - KARŞILAŞTIRMALI SÖZLÜKBİLİM

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
KARŞILAŞTIRMALI SÖZLÜKBİLİM İDB766 3. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
 
Dersin sorumlusu(ları)Emine Yarar 
Dersin amacıBu dersin amacı öğrencilere sözlükbilim alanındaki farklı gelenekleri öğretmektir.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci sözlükbilimdeki farklı geleneklerin farkına varacaktır
Dersin içeriği- Sözlükbilim, sözlük-kullanıcıları ve sözlük türleri
- Veri toplama ve seçme, madde başları
- Telaffuz, çekim, sözcük türleri
- Oluşumlar, sözcük-birliktelikleri ve deyimler
- Tek-dilli sözlükte tanımlar
- İki-dilli sözlüklerde eşdeğerlikler, ansiklopedik bilgi, görsel malzeme
- Konu alanı ve kullanım etiketleri, köken bilgisi, çapraz gönderim
- Sözlük girişi: İlkeler, küçük ölçekli yapılar, büyük ölçekli yapılar, sözlük başı ve sözlük sonu
- Sözlük projeleri, elektronik çağda sözlük 
KaynaklarHartmann, R. R. K. (2001). Teaching and Researching Lexicography. London: Pearson Education.
Hartmann, R. R. K. and G. James. (1998). Dictionary of Lexicography. London: Routledge.
Landau, S. I. (1984). Dictionaries: The Art and Craft of Lexicography. Cambridge: Cambridge University Press.
Ooi, B. Y. (1998). Computer Corpus Lexicography. Edinburgh: Edinburgh University Press (Edinburgh Textbooks in Empirical Linguistics).
Sinclair, John. (Ed.) (1987). Looking Up: An Account of the COBUILD Project in Lexical Computing. London: Collins.
Svenson, B. (1993). Practical Lexicography: Principles and Methods of Dictionary-Making. (Trans. J. Skyes and K. Schofield) Oxford: Oxford University Press. 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaSözlükbilim alanına ilişkin temel kavramlar ve tarihsel gelişimi
2. HaftaSözlük-kullanıcıları ve sözlük türleri
3. HaftaSözlük oluşturma amacıyla yapılan veri toplama sürecinin tanıtılması ve örneklendirilmesi
4. HaftaSözlüklerde madde başlarının belirlenmesine ilişkin teknikler
5. HaftaSözlük oluşturma amacıyla sözcük türlerinin incelenmesi ve sıralanması
6. HaftaDeyimlerin ve diğer sözcük gruplarının sözlüklerde yer almasına ilişkin teknikler ve örnekleri
7. HaftaAra sınav
8. Haftaİkidilli ve tek dilli sözlüklerin oluşturulması sürecine ilişkin benzerlik ve farklılıklar
9. HaftaSözlüklerde ansiklopedik bilgilerin kullanılmasına ilişkin ilkeler ve örnekleri
10. HaftaSözlüklerde görsel materyallerin kullanılmasına ilişkin ilkeler ve örnekleri
11. HaftaSözlüklerde yer alacak sözcüklerin konu alanlarına göre sınıflandırılması ve örnekleri
12. HaftaSözcüklerin kökenlerinin sözlüklerde nasıl yansıtıldığı ve ilgili örnekler
13. HaftaSözlük projelerine ilişkin örnekler
14. HaftaÇağdaş sözlükçülüğe ilişkin uygulamalar
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)00
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler110
Sunum110
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı350
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)14684
Sunum / Seminer Hazırlama8864
Proje000
Ödevler71070
Ara sınavlara hazırlanma süresi11515
Genel sınava hazırlanma süresi12525
Toplam İş Yükü4567300

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek