IDB717 - DİLBİLİM AKIMLARI
Dersin Adı | Kodu | Yarıyılı | Teori (saat/hafta) |
Uygulama (saat/hafta) |
Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
DİLBİLİM AKIMLARI | IDB717 | 2. Yarıyıl | 3 | 0 | 3 | 10 |
Önkoşul(lar)-var ise | ||||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin verilme şekli | Yüz yüze | |||||
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleri | Anlatım Tartışma Soru-Yanıt Takım/Grup Çalışması Rapor Hazırlama ve/veya Sunma Sorun/Problem Çözme | |||||
Dersin sorumlusu(ları) | Bölüm öğretim üye ve görevlileri | |||||
Dersin amacı | Bu dersin amacı, dilbilim alanında özellikle 20. yüzyılda ortaya çıkan değişik yaklaşımların incelenmesi, bu yaklaşımların sosyal ve beşeri bilimlerdeki bakış açıları çerçevesinde değerlendirilmesi ve tartışılmasıdır. | |||||
Dersin öğrenme çıktıları |
| |||||
Dersin içeriği | Saussure geleneğine bağlı dilbilim ekolleri, Prag, Viyana ve Londra dilbilim ekolleri, görecelik kuramına dayanan ekoller, işlevselcilik, Amerikan yapısalcılığı, Üretici Dilbilim, ilişkisel dilbilgisi | |||||
Kaynaklar | Sampson, G. (1980). Schools of Linguistics. Stanford: Stanford University Press. Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Robins, R. H. (1990). (Revised Edition). A Short History of Linguistics. Stanford: Stanford University Press. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar | Konular |
---|---|
1. Hafta | Modern dilbilimin ortaya çıkışı |
2. Hafta | Saussure ve dilbilim yaklaşımı |
3. Hafta | Saussure?ün yaklaşımı sonucu ortaya çıkan dilbilim ekolleri |
4. Hafta | Prag, Viyana ve Londra dilbilim ekollerinin tanıtılması ve karşılaştırılması |
5. Hafta | Amerikan betimleme ekolü ve ekolde yer alan dilbilimcilerin çalışmaları |
6. Hafta | Amerikan betimlemecileri sonrası ortaya çıkan ekoller |
7. Hafta | Ara sınav |
8. Hafta | Sapir-Whorf yaklaşımı ve bu yaklaşım sonucu ortaya çıkan akımlar |
9. Hafta | İşlevsel dilbilim akımı |
10. Hafta | Yapısal dilbilim akımı |
11. Hafta | İşlevsel ve yapısal akımların karşılaştırılması |
12. Hafta | Üretici dilbilim yaklaşımı |
13. Hafta | Üretici dilbilim yaklaşımı sonucu oluşan akımlar |
14. Hafta | İlişkisel dilbilgisi akımı |
15. Hafta | Genel sınava hazırlık |
16. Hafta | Genel sınav |
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları | Sayısı | Katkı Payı % |
---|---|---|
Devam (a) | 34 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj (Varsa) | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 10 |
Sunum | 7 | 10 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Genel sınav | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 15 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler | Sayısı | Süresi | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse özgü staj (varsa) | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb) | 14 | 10 | 140 |
Sunum / Seminer Hazırlama | 8 | 11 | 88 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 7 | 15 | 105 |
Ara sınavlara hazırlanma süresi | 1 | 25 | 25 |
Genel sınava hazırlanma süresi | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 45 | 114 | 450 |
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
D.9. Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi* | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. Dilin rolü, tarihsel gelişimi, edinimi, verinin doğası, sınırları, güvenilirliği ve geçerliliği hakkında bilgi sahibidir. | X | ||||
2. Dilbilimin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar, gerektiğinde antitez oluşturabilecek yeni bilgi üretebilir. | X | ||||
3. Doğal dillerin çözümlemesini yapabilir, özgün bir araştırma tasarımı geliştirebilir, bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir. | |||||
4. Akademik çalışmada sorunları analiz eder, ileri düzey araştırma yöntemleriyle özgün çözümler üretir. | X | ||||
5. Özgün çalışmalar yürütür, karmaşık sorunları çözmek için yeni stratejiler geliştirir, işbirliği gerektiren çalışmalara liderlik edebilir. | |||||
6. En az bir bilimsel makale yayınlar veya özgün bir yapıt üreterek alanındaki bilgiyi genişletir. | |||||
7. Kuramsal kaynak araştırması yapabilir, uygulamalı çalışmalar yürütebilir. | X | ||||
8. İleri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | ||||
9. Bilimsel etkinliklere katılarak çalışmalarını sistemli biçimde aktarabilir, özgün görüşlerini savunabilir ve geliştirebilir. | |||||
10. Yabancı dilde iletişim kurabilir, bilimsel üretim yapabilir, alanyazını takip edebilir. | X | ||||
11. Bilimsel, teknolojik ve sosyal ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. |
*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek