IDB717 - DİLBİLİM AKIMLARI

Dersin Adı Kodu Yarıyılı Teori
(saat/hafta)
Uygulama
(saat/hafta)
Yerel Kredi AKTS
DİLBİLİM AKIMLARI IDB717 2. Yarıyıl 3 0 3 10
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Diliİngilizce
Dersin TürüSeçmeli 
Dersin verilme şekliYüz yüze 
Dersin öğrenme ve öğretme teknikleriAnlatım
Tartışma
Soru-Yanıt
Takım/Grup Çalışması
Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Sorun/Problem Çözme
 
Dersin sorumlusu(ları)Bölüm öğretim üye ve görevlileri 
Dersin amacıBu dersin amacı, dilbilim alanında özellikle 20. yüzyılda ortaya çıkan değişik yaklaşımların incelenmesi, bu yaklaşımların sosyal ve beşeri bilimlerdeki bakış açıları çerçevesinde değerlendirilmesi ve tartışılmasıdır.  
Dersin öğrenme çıktıları
  1. Bu dersin sonunda öğrenci,
  2. Değişik dilbilim akımlarını tanır,
  3. 20. yy.da ortaya çıkan akımların özelliklerini bilir,
  4. Değişik akımların birbirleriyle ilişkili veya farklı yönlerini değerlendirebilir.
Dersin içeriğiSaussure geleneğine bağlı dilbilim ekolleri, Prag, Viyana ve Londra dilbilim ekolleri, görecelik kuramına dayanan ekoller, işlevselcilik, Amerikan yapısalcılığı, Üretici Dilbilim, ilişkisel dilbilgisi 
KaynaklarSampson, G. (1980). Schools of Linguistics. Stanford: Stanford University Press.
Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Robins, R. H. (1990). (Revised Edition). A Short History of Linguistics. Stanford: Stanford University Press.
 

Haftalara Göre İşlenecek Konular

HaftalarKonular
1. HaftaModern dilbilimin ortaya çıkışı
2. HaftaSaussure ve dilbilim yaklaşımı
3. HaftaSaussure?ün yaklaşımı sonucu ortaya çıkan dilbilim ekolleri
4. HaftaPrag, Viyana ve Londra dilbilim ekollerinin tanıtılması ve karşılaştırılması
5. HaftaAmerikan betimleme ekolü ve ekolde yer alan dilbilimcilerin çalışmaları
6. HaftaAmerikan betimlemecileri sonrası ortaya çıkan ekoller
7. HaftaAra sınav
8. HaftaSapir-Whorf yaklaşımı ve bu yaklaşım sonucu ortaya çıkan akımlar
9. Haftaİşlevsel dilbilim akımı
10. HaftaYapısal dilbilim akımı
11. Haftaİşlevsel ve yapısal akımların karşılaştırılması
12. HaftaÜretici dilbilim yaklaşımı
13. HaftaÜretici dilbilim yaklaşımı sonucu oluşan akımlar
14. Haftaİlişkisel dilbilgisi akımı
15. HaftaGenel sınava hazırlık
16. HaftaGenel sınav

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl içi çalışmalarıSayısıKatkı Payı %
Devam (a)340
Laboratuar00
Uygulama00
Alan Çalışması00
Derse Özgü Staj (Varsa) 00
Ödevler710
Sunum710
Projeler00
Seminer00
Ara Sınavlar130
Genel sınav150
Toplam100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı1550
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı150
Toplam100

AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu

Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama000
Derse özgü staj (varsa)000
Alan Çalışması000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön Çalışma, pekiştirme, vb)1410140
Sunum / Seminer Hazırlama81188
Proje000
Ödevler715105
Ara sınavlara hazırlanma süresi12525
Genel sınava hazırlanma süresi15050
Toplam İş Yükü45114450

Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi

D.9. Program YeterlilikleriKatkı Düzeyi*
12345
1. Dilin rolü, tarihsel gelişimi, edinimi, verinin doğası, sınırları, güvenilirliği ve geçerliliği hakkında bilgi sahibidir.    X
2. Dilbilimin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar, gerektiğinde antitez oluşturabilecek yeni bilgi üretebilir.   X 
3. Doğal dillerin çözümlemesini yapabilir, özgün bir araştırma tasarımı geliştirebilir, bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir.     
4. Akademik çalışmada sorunları analiz eder, ileri düzey araştırma yöntemleriyle özgün çözümler üretir.X    
5. Özgün çalışmalar yürütür, karmaşık sorunları çözmek için yeni stratejiler geliştirir, işbirliği gerektiren çalışmalara liderlik edebilir.     
6. En az bir bilimsel makale yayınlar veya özgün bir yapıt üreterek alanındaki bilgiyi genişletir.     
7. Kuramsal kaynak araştırması yapabilir, uygulamalı çalışmalar yürütebilir.    X
8. İleri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. X   
9. Bilimsel etkinliklere katılarak çalışmalarını sistemli biçimde aktarabilir, özgün görüşlerini savunabilir ve geliştirebilir.     
10. Yabancı dilde iletişim kurabilir, bilimsel üretim yapabilir, alanyazını takip edebilir.X    
11. Bilimsel, teknolojik ve sosyal ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.     

*1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek